כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מאמינים בניסים - לפעמים מיותר להתפלל

נס קריעת ים סוף ותשובתו של הקב"ה למשה רבנו מלמדים אותנו על כוחה של האמונה הפשוטה, שהנס כבר כאן

מאמינים בניסים - לפעמים מיותר להתפלל

כידוע, שביעי של פסח איננו חג נפרד מחג הפסח (בשונה משמיני עצרת) - שביעי של פסח הוא היום האחרון של חג הפסח. חג הפסח בנוי מיום טוב בראשו ומיום טוב בסופו, כאשר בתווך ימי חול המועד. לגבי היום הראשון של פסח - אנו יודעים היטב שבאותו הלילה אכלו בני ישראל את קרבן הפסח, בעוד שבחוץ הייתה מכת בכורות, "ליל שימורים", אך ביחס לשביעי של פסח - לא מפורש בתורה מדוע יש לחגוג אותו כיום טוב?

על פי חז"ל תכנו של היום השביעי של פסח היה נס קריעת ים סוף. רש"י הקדוש עושה את החשבון, בתחילת פרשת בשלח נאמר "ויוגד למלך מצרים כי ברח העם", ופירש רש"י: "מרגלים שלח עמהם, וכיון שהגיעו לשלשת ימים שקבעו לילך ולשוב, וראו שאינן חוזרים למצרים - באו והגידו לפרעה ביום ד', ובחמישי ובששי רדפו אחריהם, וליל שביעי ירדו לים. בשחרית אמרו שירה".

ואכן, על פי חז"ל הקדושים אנו קוראים ביום שביעי של פסח, את שירת הים.

מהו אם כן הנס הפלאי של קריעת ים סוף? עומדים בני ישראל בפני מצב בלתי אפשרי. המצרים רודפים אחריהם, מסביבם מדבר ומולם ים-סוף. אין מוצא. מצב אבוד. ומה עושים יהודים כשנוחתת עליהם צרה? מתחילים להתפלל.

אם נתבונן, נגלה שתשובתו של הקב"ה למשה רבינו תמוהה ואינה כמעט מצויה. הקב"ה אומר למשה, "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מַה תִּצְעַק אֵלָי דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ". לכאורה, אין זה מובן. מה יהודי צריך לעשות כשמגיעה עליו צרה? לא לצעוק???

התשובה היא, שיש מצבים שבהם התפילה מיותרת. וכפי שרש"י אומר: "למדנו שהיה משה עומד ומתפלל. אמר לו הקב"ה: לא עת עתה להאריך בתפלה שישראל נתונין בצרה!" במצבים שכאלו צריך לפעול באמונה פשוטה וברורה שהנס יהיה – שהנס יתרחש – שהנס כבר כאן!!!

ואכן, זה מה שקרה: נחשון בן עמינדב היה הראשון שקפץ לים סוף, בטרם הים נקרע לשניים, ובכך הוכיח אמונה ברורה ומוחשית והפך להיות סמל לאמונה ומסירות נפש.

ובמשנה: "היה רבי מאיר אומר, כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה. זה אומר: אני יורד תחילה לים וזה אומר: אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדים וצווחים - קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה. אמר לו רבי יהודה: לא כך היה מעשה, אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדין ונוטלין עצה אלו באלו קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה".

כאז גם היום אנו בני ישראל מאמינים בניסים ומתפללים כדברי הנביא: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת".

חג שמח
וקיץ בריא

הרב בן ציון נורדמן
לתגובות :
[email protected]
שביעי של פסח אמונה ניסים תפילה קריעת ים סוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד