כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

החלום לדירה מתרחק? הנה התחזית לשנה הקרובה

התאחדות בוני הארץ משחררת תחזית קודרת לשנה הבאה - מחירי הדיור יעלו ב6.5% בסיכום 2016 וב-5% ב-2017

"התחלות בניה חדשות"
"התחלות בניה חדשות"



תחזית ההתאחדות: התחלות הבנייה יזנקו השנה ל-53 אלף יח"ד ול-60 אלף ב-2017, זאת על אף שהמדינה קרובה להסכם הבאת עובדים מאוקראינה שייתר הצורך בחברות בנייה זרות.

בנוסף על פי התחזית, רוב הבנקים עברו את מגבלת האשראי לבנייה ומסרבים להעניק ליווי לקבלנים. לצורך בניית 60 אלף דירות בשנה הבנקים יזדקקו ל-11.5 מיליארד שקל שאין ביכולתם לספק ומדד מחירי הדירות של למ"ס צפוי לעלות ב-2017-2016 ב-6.5% ו-5%.

"מדינת ישראל נמצאת על סף חתימת הסכם בילטרלי להבאת עובדים מקצועיים לענף הבנייה מאוקראינה. אם הסכם זה אכן ייחתם בקרוב, הוא ייתר את התוכנית של המדינה להבאת חברות בניה זרות לישראל לחלוטין", כך פתח נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק את תחזית ההתאחדות לענף הבנייה במסיבת עיתונאים בפתח המפגש המקצועי של ענף הבניה והתשתיות של ההתאחדות והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל, במלון הרודס אילת.

לדברי בריק: "הממשלה צריכה לעסוק, יחד אתנו, בהשלמת פרויקט הבאת העובדים הזרים המקצועיים לענף הבניה. עליה ולהפסיק את קידום התוכנית להבאת חברות בניה זרות - שעלולות לפגוע פגיעה אנושה בענף שלנו. ענף שמעסיק כרבע מיליון עובדים ישראלים".

בריק הוסיף, "יש לציין כי הממשלה הנוכחית הבטיחה, ואכן פועלת להרחבת הבנייה, כדי לטפל במצוקת הדיור במשק. על פי ניתוח שלנו, בשנת 2016 ירשמו התחלות בנייה של 53 אלף יחידות דיור. שיא של שנים רבות. אנו אף מעריכים כי בשנת 2017 יזנק מספר התחלות הבנייה במשק לכ-60 אלף יחידות דיור". עם זאת, הזהיר בריק מחוסר הוודאות השורר בענף לגבי הטווח הבינוני וארוך. "הגענו לנקודה שבה בחברות הבנייה בישראל קיים חשש שבעוד שנתיים לא יוכלו לעבוד. זאת, בשל שיווק קרקעות המדינה במסגרת מחיר למשתכן לחסרי דיור בלבד, ומחנק אשראי המתפתח בענף הבנייה. צורת הניהול הרצויה של חברות בנייה מחייבת מהקברניטים שלהן לדעת כבר היום מה הם יעשו בשנים 2019-2020 וזה לא המצב".

מנכ"ל ההתאחדות, עו"ד אליאב בן שמעון מסר: "עבור היקף בניה של 60 אלף יחידות דיור בשנה הבאה, נדרשים לענף כ-13 אלף עובדים נוספים בעבודות הרטובות. ככל שימשכו המאמצים למיין ולהביא עובדים זרים ופלשתינים, הרי שבשנת 2017 אמורה להיפתר ברובה בעיית המחסור בעובדים".

בן שמעון הוסיף: "מספר החודשים להשלמת דירה עלה ב-2015 לכ-28 חודשים והשלים עליה של 13% בארבע השנים האחרונות. העלייה זו משקפת, בין השאר, את המחסור בעובדים מקצועיים בעבודות הרטובות וכן במנהלי עבודה שעליו מתריעה ההתאחדות מזה זמן רב וכתוצאה מהאטת הבניה - הבניה הפעילה כיום מתקרבת ל-100 אלף דירות". נשיא ההתאחדות, רוני בריק אמר על כך: "יש לציין שמאמצי הממשלה הביאו לאחר שנים ארוכות לצמצום משמעותי של הפער המצטבר בין הדרישה לדיור והיצע הדירות בפועל. המחסור זה הסתכם כיום בכ-84 אלף יחידות דיור, לעומת מחסור של 124 אלף יח"ד שנרשם סוף 2014".

מנכ"ל ההתאחדות, אליאב בן שמעון התייחס גם לטענה כי הבאת חברות בניה זרות לישראל תאפשר הרחבה של תיעוש הבניה ושיפור פריון העבודה בענף הבנייה הישראלי. "מדובר בטענה חסרת שחר. שיטת הבנייה במבנים שמעל לתשע קומות בישראל היא מהמתועשות והמתקדמות בעולם, על פי נתונים שפרסם משרד הבינוי והשיכון בעצמו. למעשה, היחס בין פריון ענף הבנייה, לעומת פריון כלל המשק הישראלי, דומה לזה של מרבית המדינות המפותחות. פריון העבודה בבנייה בישראל רשם שיעורי צמיחה גבוהים לאורך זמן, ביחס לנעשה בעולם וביחס לצמיחה בפריון בכלל הסקטור העסקי בישראל. כלומר, הידע והטכנולוגיות המתקדמות נמצאות כבר כאן. רק הסרת חסמים ועידוד הממשלה להרחבת התיעוש בבנייה גם למבנים נמוכים, יוכל לשפר את הפריון בענף ואנו מקווים שכך אכן יעשה".
התחלות בניה איגוד בוני הארץ מצוקת הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד