י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

לא, הנוער לא נושר בגלל האינטרנט

כשלי האינטרנט הם רק סימפטום למחלה - ולא המחלה בכבודה ובעצמה. היכן באמת נעוצה הבעייה?

לא, הנוער לא נושר בגלל האינטרנט
מרדכי רוט

אני שומע הרבה מאוד אנשים שמתלוננים שהבעיה העיקרית של הדור שלנו שגורמת להתדרדרות של הנוער היא בעיית הטלפונים ה'לא כשרים' והאינטרנט הלא מסונן.

מנקודת המבט שלי האינטרנט הוא אומנם מאוד מאוד בעייתי. הוא יוצר הרבה בעיות לאנשים
שומרי תורה ומצוות (וגם לא שומרי תורה ומצוות). היום, כמעט בכל אתר ישנם פרסומות לא צנועות שמקשות מאוד על שמירת עיניים ועל שמירת התמימות. יש בכל מקום כתבות שהם תועבה וכפירה בדרכי ה'.

מאוד קשה לשלוט במה שרואים ובמה שקוראים כשיש גישה לאינטרנט. מצד שני לאינטרנט יש לא מעט מעלות.

אבל, ובעיני זה אבל משמעותי האינטרנט מנקודת המבט שלי הינו רק סימפטום למחלה. ולא המחלה בכבודה ובעצמה.

לצערי, אני לא חושב שזאת הבעיה המרכזית שגורמת לנשירה ולפתיחות שקיימת בדור שלנו . בעיני השלכת כל עניין הנשירה והיציאה מהדת על טלפונים ועל האינטרנט הוא סוג של התנערות מאחריות הן של הורים והן של אנשי החינוך.

נוער שמגיע לאינטרנט כאשר הוא סובל מחוסר שימת לב מצד ההורים ומצד אנשי החינוך הסובבים אותו הוא הנער שייפול ברשת . ידוע שמדברים אנשי "לב לאחים" שנערות שבאות מבתים שבהם הם לא מקבלות יחס טוב ונערות שיש להם התקלות אינסוף עם אנשי החינוך הסובבים אותם הם הטרף הכי קל לנערים ערביים.

נוער שניגש לחפש באינטרנט הוא נוער שחסר לו משהו בפן הרגשי ברוב המקרים . שהוא לא מרגיש מספיק טוב עם המקום שבו הוא נימצא. חסר לו משהו והסקרנות מובילה הישר למקור הידע האינסופי-האינטרנט.

אני יודע על נערים שנזרקו מהבית בגלל התנהגות כזאת או אחרת שבאמת לא תואמת את ההרגלים שההורים ניסו ומנסים להקנות לילדים אלו בהתאם לדרך של אנשים שומרי תורה ומצוות. הדרך מאותה רגע היא כמעט בכל המקרים דרך אל חזור. הילד יידע שאין לו יותר ביטחון אפילו במקום שאמור להיות הכי בטוח מבחינתו – הבית שלו . ויותר מזה . מהיום הוא יודע שאהבה של ההורים שלו תלויה בכל מיני דברים והיא לא אינסופית . אלה רגשות שמערערים את כל הביטחון של הילדים האלה לכל שארית חייהם.

אני אחזור ואומר שאני לא אומר שלאינטרנט אין חסרנות - לאינטרנט יש לא מעט חסרונות. וכל בר דעת יכול להצביע עליהם. אבל גם לנו בני האנוש יש לא מעט חסרונות והרבה פעמים אנחנו פוגמים בילדים שלנו בעזרת החסרונות האלה. וזה בטוח שחובה לאדם שמשתמש באינטרנט לשים סינון.

יושב מולי בחור שהועזב מביתו בגלל שהוריו גילו שהוא מחזיק במכשיר לא כשר. הוא רוצה לעזוב הכל נמאס לו ואין לו כח להלחם אבל הוא בעיקר עצוב. כשדיברתי עם ההורים שלו הם האשימו את חברו של בנם במצב מאחר ולחבר הנ"ל היתה גישה לאינטרנט והוא זה שפיתה את בנם להכנס לכך. כשאתה יושב מול אותם הורים אתה רואה שאין בינהם כבוד הם נכנסים אחד לדברי השני. לא מסתכלים אחד לשני בעיניים. משהו לא בסדר. מהבן התברר שההורים רבים בלי הפסקה ומרוב העיסוק במריבות הם קצת שכחו את הילדים.

אז זהו. האינטרנט הוא כלי ממש חזק שיכול להרוס הרבה. אבל אהבה הורית היא הרבה יותר חזקה מכל אינטרנט. וסמכות הורית היא גם כלי חזק. ושמחת חיים, ואהבה שמשפחה חזקים יותר מהרבה פיתויים חיצוניים. ילד שטוב לו גם אם יתפתה הוא יחזור. ילד שרע לו – יחפש בכוח לאן לברוח.

מרדכי רוט הינו מטפל ומאמן אישי בגוף ונפש, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, ומחבר הספרים יש לך 10 דקות לבריאות .ועשר דקות לפני שהולכים לרופא . [email protected]
הרב מרדכי רוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד