כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

רשות ההגבלים על שיחת נתניהו-מוזס: "לעת הזאת אין בדיקה של חשד להסדר כובל"

אם מפרטי השיחה יתברר, ששני הצדדים היו אקטיבים בהצעות לצמצום התחרות בין "ישראל היום" ל"ידיעות אחרונות", ייתכן שרשות ההגבלים תידרש להביע עמדה

נתניהו ומוזס. צילום: פלאש 90
נתניהו ומוזס. צילום: פלאש 90



רשות ההגבלים התייחסה היום (ב') לפרסום ב-TheMarker, שלפיו שיחת ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו''ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס מעלה חשד לניסיון לבצע הסדר כובל. בתשובה לשאלה, אם הרשות תחקור, או החלה לחקור את החשד להסדר כובל נמסר בתגובה, כי "לעת הזאת אין בדיקה".

ניסיון לביצוע הסדר כובל נחשב עבירה פלילית. הסדר כובל הוא תיאום בין אנשי עסקים שאמורים להתחרות זה בזה, שנועד להחליש את התחרות ביניהם. על פי פרסומים, נתניהו ומוזס שוחחו על צמצום התחרות בין "ידיעות אחרונות" ל"ישראל היום" ובתמורה לכך, יעניק "ידיעות אחרונות" סיקור אוהד לנתניהו. בין השאר נראה, כי נתניהו ומוזס דיברו על ביטול הוצאת מהדורת סוף שבוע של "ישראל היום", כדי לא לפגוע בתפוצת "ידיעות אחרונות" בסוף השבוע.

פרסום פרטי השיחה מעמיד את רשות ההגבלים במצב לא נוח, שבו היא אמורה לבדוק אם ראש הממשלה ביצע עבירה על חוק ההגבלים. בנסיבות אחרות, יש להניח, רשות ההגבלים לא היתה ממתינה, אלא דורשת לקבל לידיה את תמליל השיחה ולהתחיל בבדיקה.

עם זאת, יש לבחון בדיוק את ניסוח הדברים. אם אחד הצדדים היה פסיבי והשיב רק תשובות לא החלטיות, כדוגמת "אבדוק", או "צריך לחשוב על זה" – סביר להניח שהוא לא יואשם בניסיון להסדר כובל. אולם, אם בשיחות נרקמה עסקה של ממש, כשכל צד מציע את תרומתו ואת דרישותיו, ישנה סבירות גבוהה שרשות ההגבלים תידרש להביע עמדה בסוגיה אם נתניהו ומוזס חשודים בניסיון להגיע להסדר כובל.

דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים אמר היום כי "כדי לדבר על חשד להסדר כובל חסרים שני היבטים. צריך להיות ברור שיש פניה לגורם שמחייב את ישראל היום.הסיטואציה ממבט ראשון היא בין הון – 'ידיעות אחרונות' – לשלטון. בהנחה שנעשתה הצעה שאומרת נרכך את הסיקור התקשורתי או ניתן סיקור אוהד כדי שתעבור הצעת החוק – זה נסיון לשוחד. כי הפניה היא למישהו בפן השלטוני שלו.

"אם ההצעה היא ריכוך הסיקור התקשורתי כנגד הימנעות ישראל היום מאקט תחרותי כהוצאת סוף שבוע - זה גובל בנסיון להסדר כובל. פה חסר ההיבט שבין מתחרים כי ההצעה נעשתה על ידי מישהו שיש לו השפעה על המתחרה, לא ישירות עם המתחרה".

שטרום הוסיף כי כדי להוכיח נסיון להסדר כובל צריך יהיה להוכיח שהיתה פניה מצד רה''מ ל'ישראל היום' כדי שייעתרו להצעה של מוזס. לדבריו, ''אם ראש הממשלה מעביר את זה לישראל היום, מתגבשת עבירת הנסיון להסדר כובל. אם ישראל היום אומר 'כן' – מתגבש הסדר כובל. כל עוד שההצעה לא עברה לישראל היום אין עבירה של נסיון להסדר כובל''.

לדבריו, ישנו סעיף בחוק העונשין, 392, שעוסק בקשירת קשר כדי להשפיע על תוצאות של תחרות. הסעיף מתייחס לתחרות ספורט או תחרות אחרת שלציבור עניין בה. "זו מסגרת יותר מתאימה לטפל בשיחת נתניהו-מוזס, מאשר ההסדר הכובל, כיוון שהיא מדברת על נסיון לפגוע בתחרות.

"אם מישהו מציע לראש הממשלה סיקור תקשורתי אוהד כנגד זה שיפעיל סמכותו לגבי הצעת החוק בנושא ישראל היום. הצעה כזו נראית נסיון לעסקת שוחד", אמר.
ישראל היום נוני מוזס ידיעות אחרונות בנימין נתניהו רשות ההגבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד