כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

על רקע הדיונים בבג"ץ: השילוט הרפורמי שמסעיר את ירושלים

כשברקע מתווה הכותל נדון בבג"ץ, והמאבק מול הרפורמים ו'נשות הכותל' נמצא בשיאו, מתנהל לו מאבק נוסף סביב השילוט הלא חוקי לכאורה בכותל המערבי, המפנה לכותל הרפורמי • ומה מגיבים בעיריית ירושלים ל'בחדרי חרדים'?

השילוט הרפורמי
השילוט הרפורמי

כשברקע מתווה הכותל נדון בבג"ץ, והמאבק מול הרפורמים ו'נשות הכותל' נמצא בשיאו, מתנהל מאבק נוסף סביב השילוט הלא חוקי לכאורה בכותל המערבי, המפנה ל"עזרת ישראל" – רחבת הרפורמים הממוקמת דרומית לשער המוגרבים.

כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" בתחילת השבוע, עיריית ירושלים הסירה את השלט הלא חוקי שהפנה לשטח שיוחד לרפורמים כבר לפני מספר שנים, ואותו הם מתכננים להרחיב ולהגדיר כ'כותל הרפורמי'. הסרת השלט נעשתה על ידי עירית ירושלים בעקבות פניה של עמותת 'בצדק', שעסקה באי החוקיות של רחבת עזרת ישראל והשילוט שמוביל אליה.

אולם, מתברר כי יום לאחר מכן החזירה העירייה את השילוט למקום, למרות שהוא הוצב ללא רישיון ובאופן לא חוקי לכאורה. בתשובה לשאלת 'בחדרי חרדים', סיפקה עיריית ירושלים את ההסבר על הסרת השלט והחזרתו המיידית -"בתחילה השלט לא הוצב על פי החוק, אולם כעת כן, זאת מכיוון שהוגשה בקשה להצבת השלט על פי רישיון וכך נעשה".

אולם עו"ד אלדד רבינוביץ מעמותת 'בצדק' טוען ל"בחדרי חרדים" כי העירייה פועלת בניגוד לחוק, לדבריו, "ראשית, עצם העובדה שהגישו כעת רישיון לא הופכת את השילוט לחוקי וכל עוד שהרישיון לא התקבל בפועל – הרי שהחוק מחייב את הסרת השילוט, שנית, כלל לא ניתן להוציא רישיון על השלט המדובר, זאת מכיוון שהתכנית קובעת שצריך היתר בניה להצבת השלט ושלא כמו במקרים אחרים בהם מספיקה החלטה של מחלקת הרישוי".

מתי דן, ממובילי המאבק על צביון הכותל המערבי, אומר ל'בחדרי חרדים' כי "הפרקליטות ונציגי היועץ המשפטי בעיריית ירושלים, הם אלו שעומדים מאחורי עבירות הבנייה הלא חוקיות המתבצעות בחלק הדרומי של הכותל המערבי. במקום לעמוד על משמר החוק – הם משתפים פעולה עם מפירי החוק, והם מקבלים על כך גיבוי מפרקליטות המדינה ומהיועץ המשפטי לממשלה". לדבריו, "אני מזועזע, איך לוקחים שם של המקום הכי קדוש - 'עזרת ישראל' ומחללים אותו על ידי כך שהוא מוגדר כרחבת הרפורמים בכותל המערבי".

יודגש, כי המאבק סביב שילוט הכותל הרפורמי הוא משמעותי ומשפיע על כל הדיון בבג"ץ במתווה הכותל, זאת מכיוון שלפן החיצוני והרשמי יש משמעות גדולה במקרה הזה, וכי העובדה שבאופן רשמי קיים כותל לרפורמים – מעניקה לגיטימציה לפעולתם במקום. מעבר לכך, השילוט הלא חוקי מהווה למעשה הסכמה שבשתיקה להפרת החוק שנעשית במקום.

מנגד יש הטוענים כי עצם קיומה של רחבה זו מזה מספר שנים, כרחבה המיועדת לטקסים מעורבים בין גברים לנשים, היא זו שאמורה לספק את הדרישה הרפורמית לנוכחות בכותל ולמקום בו ניתן לקיים "תפילה שוויונית". ודווקא רחבה זו אמורה היתה לספק את הצרכים, עד לאמירות שונות של שופטים מהם ניתן היה להבין כי פתרון זה לא מספק את דרישות 'נשות הכותל' ומייצגי הרפורמים.
הכותל המערבי רפורמים הכותל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד