כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

השופטים למדינה בדיון על השבת: "זריית חול בעיניים"

בבית המשפט העליון התקיים הדיון בבקשת המדינה לדחות את ההחלטה בנושא המרכולים, וזאת עד לדיון באיחוד בין בת ים ותל אביב; השופטים נזפו בנציגי המדינה - אך עוד לא העניקו את החלטתם

המרכולים בתל אביב, החלטה זריזה? צילום: מנדי הכטמן, פלאש90
המרכולים בתל אביב, החלטה זריזה? צילום: מנדי הכטמן, פלאש90

סערת המרכולים: הבוקר (שני) התקיים דיון בבג"ץ בנושא חוק העזר העירוני בת"א על פתיחת בתי עסקים ומרכולים בשבת בעיר, לאחר שהמדינה ביקשה לדחות את ההחלטה בחצי שנה.

השופטים התייחסו לסיבת בקשת הדחייה של המדינה, ולטיעון כי נדרש חצי שנה בכדי לגבש החלטה ביוזמה של חיבור בת ים ות"א, והטיחו בנציג המדינה כי הוא "זורה חול בעיניים".

הנשיאה נאור אמרה בדיון כי "קצרה יריעתי מלהבין את עמדת הממשלה. נכון שהממשלה בחרה לעסוק בסוגיית החוק העזר העירוני בת"א אבל אין לה זמן לזה. אז אולי היא לא צריכה לעסוק בכך, זו הסמכות של שר הפנים. אל תזרו חול בעינינו, האיחוד עם בת ים אינו עניין של חצי שנה. החובה הראשונה של כל רשות היא לקבל החלטה. פשוט צריך להחליט. השאלה היא אם סביר שנושא כזה יוחזק בהולד (בהקפאה, י"ג) עד שיושלם תהליך איחוד של שנים במקרה הטוב. בין החלטה להחלטה חולפים החיים עצמם. בשטח קיימת הפקרות (בנושא מסחר בשבת) ומקובל עליי שיש לשים לה קץ".

נציג הממשלה הגיב ואמר כי ""הממשלה מבקשת את השהות לבחון את התקדמות הליך האיחוד של תל אביב ובת ים. כעת היא רואה עצמה מבחינה ציבורית כמנועה מלקבל החלטה". השופטת ברק ארז אמרה - "מי שיקבל החלטה בעניין השבת היא הממשלה, ומי שיקבל החלטה בעניין האיחוד הוא שר הפנים, האם יש טשטוש ברמה הציבורית של מי מקבל את ההחלטה?".

עו״ד לשם מטעם עיריית תל אביב הגיב - "מדובר בכרוניקה של סירוב להחליט מצד הממשלה. גם אם יהיה איחוד חוק העזר העירוני לא ישפיע על בת ים כי הוא נוגע לרבעים ספציפיים בתחום תל אביב בלבד. עיריית ת"א לא רוצה להפוך את בשבת כאחד מימות השבוע. מדובר בשמירת השבת ודבקות באופי השבת".

עו״ד פיינגולד, נציג בעלי העסקים הקטנים, הגיב ואמר לו כי "מי שקונה קורנפלקס וטיטולים בשבת לא ישוב לקנות אותם במהלך השבוע. לכן המסחר בשבת יוצר פגיעה כלכלית קשה בבעלי העסקים הקטנים בעיר (שמבקשים לנוח יום אחד בשבוע). כבר 15 שנה שכולם מצפצפים על החוק ופותחים בשבת לכן טענותינו שיש לסגור את המסחר בשבת. לעיריית תל אביב אין את הסמכות לשנות את חוק שעות עבודה ומנוחה".

בג"ץ טרם פרסם את החלטתו אמנם, אך בהווי הדיון היה נראה כי הכיוון שלו הוא לא לאשר את בקשת המדינה לדחיית הדיון בחצי שנה וכי בסופו של דבר הוא נחוש לעשות סוף לסאגה ולקבוע קביעה ברורה באחד הנושאים היותר משמעותיים מבחינת דת ומדינה - פתיחת עסקים בשבת.

רועי לחמנוביץ', מנכ"ל "קואליציית שבת שוויון", מסר בעקבות הדיון: "נאור הבהירה שהתירוץ הממשלתי לאיחוד אפשרי עם בת ים אינו רלוונטי, ולכן היא אינה צפויה לאשר את בקשת הדחייה לחצי שנה. הכדור חוזר לשר הפנים שעליו החובה לדרוש גם בנקודה זו את הסמכויות לידיו ולקבל החלטה אחראית".
מרכולים בית המשפט העליון בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד