י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אוהבים טוסט וצ'יפס כהים מדי? זהירות - עלולים לסרטן

הממצאים הראו כי בפרוסת טוסט לא שחומה במיוחד נמצאה כמות של כ-9 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לכל ק"ג משקל טוסט לעומת 167 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לק"ג פרוסה שחומה • התוצאות החמורות ביותר היו בצ'יפס: 1,052 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לכל ק"ג צ'יפס כהה במיוחד

אוהבים טוסט וצ'יפס כהים מדי? זהירות - עלולים לסרטן



הסוכנות לתקני מזון בבריטניה, יצאה השבוע בקמפיין חדש הקורא לציבור להימנע מהשחמת המזון. ההנחיה לציבור - להיזהר שלא להשחים או לשרוף מזון כגון צ'יפס וטוסט, כי השחמת יתר מסוכנת לגוף ועלולה לסרטן בשל כמויות גבוהות של הכימיקל אקרילאמיד.

בנובמבר 2015 דגמו חוקרי האיגוד הבריטי לבטיחות מזון, מוצרים מ-50 בתי אב ובדקו את רמת החומר אקרילאמיד בהם. הממצאים הראו כי בפרוסת טוסט לא שחומה במיוחד נמצאה כמות של כ-9 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לכל ק"ג משקל טוסט. המצב החמיר כאשר פרוסות הטוסט היו שחומות במיוחד, אז נמצאו 167 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לק"ג. אבל התוצאות החמורות ביותר היו בצ'יפס: המדענים מצאו 1,052 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לכל ק"ג צ'יפס כהה במיוחד.

אקרילאמיד הוא תוצר לוואי של תהליכי אפייה, בישול וטיגון. הוא נוצר כאשר מזונות עמילניים מבושלים בטמפרטורות גבוהות, מעל 248 מעלות פרנהייט - 120 מעלות צלזיוס. מזונות יכילו כמויות גדולות יותר של אקרילאמיד כאשר הם מתבשלים נאפים או מטוגנים משך זמן רב יותר בטמפרטורות גבוהות. הכימיקל נוצר ומשתחרר מהמזון גם כאשר הוא מעובד על הגריל.

כעת יוצאת הסוכנות לתקני מזון בבריטניה בקמפיין חדש, בו היא קוראת לציבור לנקוט משנה זהירות בנוגע למזון שהוכן באפייה ובישול. בהמלצות נקרא הציבור להעדיף את הצבע הזהוב בעת חימום, אפייה או טיגון של מוצרי מאפה, תפוחי אדמה, לחמים או ירקות שורש. בנוסף, ממליצים המומחים לא לאחסן תפוחי אדמה במקרר אלא במקום קריר וחשוך מעל 6 מעלות צלזיוס.

מחקר קודם: ילדות שאכלו צ'יפס - לקו יותר בסרטן

אין זו הפעם הראשונה בה עלה חשש מהאקרילאמיד שמצוי במוצרי מזון. בשנת 2005 דיווח כתב העת Cancer כי ילדות שצורכות צ'יפס בתדירות גבוהה - נמצאות בסיכון גבוה ללקות בסרטן בבגרותן. במחקר השתתפו 582 אחיות בתי חולים, אל מול 1,569 נשים בריאות. החוקרים בדקו את תפריטי התזונה של הנשים, ובמקביל נשאלו אמהותיהן של הנחקרות האם צרכו צ'יפס בילדותן, ובאיזו תדירות.

מהמחקר עלה כי אלו שצרכו צ'יפס מדי שבוע, היו בסיכון גבוה ב-27% ללקות בסרטן מיתר האוכלוסייה. עם זאת הסבירו החוקרים, כי מאחר שהמחקר מתבסס על נתונים שמסרו אמהות הנחקרות, יידרשו מחקרים נוספים כדי לאמת את התוצאות.
מחקר טוסט שחום חומר מסרטן אקרילאמיד סכנה במזון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד