ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

מתווה הכותל לקראת הכרעה: האם יוקם "הכותל הרפורמי"?

הנציגים החרדים ייפגשו היום עם ראש הממשלה והשרים, ולאחר מכן עם הרבנים הראשיים לישראל ורב הכותל • שעת השי"ן הגיעה, וההכרעה תצטרך להתקבל - קרב מול בג"צ או עמדה שתאפשר פתרון • 'בחדרי חרדים' עושה סדר בכל הפרטים

הרפורמים בכותל, פלאש90
הרפורמים בכותל, פלאש90

שתי פגישות משמעותיות יתקיימו היום (ראשון) סביב מתווה הכותל והדיונים בבג"צ: לאחר ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה, ייפגשו השרים אריה דרעי יעקב ליצמן וח"כ משה גפני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים זאב אלקין ויריב לוין, בכדי להגיע עמם להבנות ואולי גם להסכמה סביב עמדת הממשלה שתוצג לבג"צ בעניין מעמדם של הרפורמים בכותל הדרומי.

אחר הצהרים ייפגשו דרעי, ליצמן וגפני עם הרבנים הראשיים לישראל, הגר"ד לאו והגר"י יוסף, יחד עם שר הדתות דוד אזולאי, שר החקלאות אורי אריאל, רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, רב העיר העתיקה הרב נבנצל וראש מטה מזכיר הממשלה רונן פרץ. הנציגים הפוליטיים יציגו בוודאי את עמדת הממשלה, מה ניתן להשיג ומה לא.

המפלגות החרדיות נמצאות בפולנטר רציני, מאחר והמאבק כרגע הוא בעיקר תדמיתי - תקשורתי, והשאלה הגדולה היא מי יציג ניצחון - הרפורמים או החרדים, והאם הרפורמים יקבלו הכרה רשמית או לא. מצד אחד מבינים שם כי לא שייך להתנגד לחלוטין למתווה וזאת בגלל איום בג"צ, ומצד שני אף אחד לא מעוניין שיירשם שהוא העניק הכרה רשמית לרפורמים.

הדעה החרדית המתגבשת כרגע דומה מאוד לבסיס המתווה שאושר כבר על ידי הממשלה – אך זכה להתנגדות חרדית ליישמו בפועל, מה שגרר את הרפורמים לעתור לבג"צ שדרש לקבל תשובות דוע המתווה לא מיושם במציאות, למרות החלטת הממשלה מיום 31.1.16.

על פי העמדה החרדית, רחבת הכותל המרכזית תופרד מהכותל הדרומי, וברחבה המרכזית לא תהיה לרפורמים או ל'נשות הכותל' כל שליטה, אחיזה ושייכות. השליטה על הרחבה תהיה אך ורק בידי רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ. ברבנות הראשית ובמשרד הדתות ינסו לשמר את סמכותם הרשמית בחוק נוגע לכותל המערבי. מנגד, נזיד העדשים שהרפורמים ו'נשות הכותל' יקבלו הוא הכותל הדרומי, שבאופן רשמי ישמש אותם, ומה שהיה עד כה במציאות – יקבל הכרה חוקתית ורשמית הן מהמדינה והן מהרבנות הראשית. השליטה על הכותל הדרומי תהיה בידי לשכת רה"מ.

השאלה הפתוחה והבעייתית היא סביב מינוי נציגים רפורמים בידי הממשלה ל'מועצת הרחבה הדרומית', וכפי שנקבע במתווה המקורי שאושר על ידי הממשלה. החרדים מתנגדים, שכן זוהי הכרה רשמית בהם. הרפורמים כמובן מתעקשים על קבלת המינוי והם מתנגדים לכך שהמקום ינוהל בידי משרד הדתות, הרבנות או רב הכותל, ומתעקשים על קבלת ההכרה.

אולם, יש גם הישגים במתווה הכותל, במידה ויאושר ללא הכרה ישירה ברפורמים, מידור הרפורמים מהרחבה המרכזית, ומידורן של קבוצת הנשים 'תפילת נשים בכותל' שפרשה מ'נשות הכותל' בעקבות התנגדותן למתווה הכותל. כזכור, אותה קבוצת נשים עתרה לבג"צ בעתירה נוספת ודרשה לאפשר קיום תפילת נשים עם ספרי תורה בעזרת הנשים בכותל המערבי. לאחר בקשת המדינה – קבע בג"צ לאחד בין העתירה הזו לעתירת 'נשות הכותל' המקורית שדרשו יישום מתווה הכותל במיידי.

המתנגדים החרדים למתווה הכותל המקורי, ביניהם הראשון לציון הגרמ"ש עמאר – ממשיכים להתנגד גם כעת בחריפות לגיבוש החרדי. לדבריהם, לא ייתכן שהמדינה והרבנות הראשית יכירו באופן רשמי וחוקתי ברחבה הדרומית כמקומם של הרפורמים, גם בתמורה לקבלת שליטה מלאה ברחבת הכותל המרכזית.

דעת המתנגדים, משמשת כאתגר רציני לרבנות הראשית ובפרט לרב הראשי הרב דוד לאו, שאף היא לא תרשה לעצמה להעניק הכרה לרפורמים, ומשום כך, על פי היועץ המשפטי לרבנות - דעת הרבנות שיש לדחות את יישום המתווה, וכי ניתן למצוא פתרונות נוספים במציאות.

בנוסף, מעבר לדיון על תוכן המתווה החדש שמתגבש כעת, הרבנות הראשית נאבקת מול בג"צ ומול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בחזית נוספת. כפי שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים" ודווח בשבוע שעבר בגלי צה"ל.

הרבנות טוענת כי אין לבג"צ כלל סמכות לדון בנושא מתווה הכותל, מכיוון שיש בנושא "פולחן דתי" והסמכות בזה נתונה רק לרבנות הראשית לישראל – ולדברי הרבנות, כך נקבע בתקנת 'דבר המלך' משנת 1922. בנוסף, וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" לפני כחודש ימים, הרבנות דורשת לייצג את עצמה בדיון בבג"צ, ולא שהמדינה והפרקליטות תייצג אותה.

הלחץ בפרשה מגיע לשיאו, לאחר שביום רביעי השבוע, ה-1 לפברואר, אמור להתקיים דיון בנושא בבג"צ, המדינה צפויה לבקש דחייה נוספת. אך היא תהיה בבעיה קשה וזאת משום שהיא באה בידיים ריקות למול שופטי בג"צ, הלוחצים בדיונים האחרונים לקבלת מענה להתקדמות ומותחים ביקורת על גרירת הרגליים בקבלת תשובת המדינה סביב השאלה: מדוע מתווה הכותל לא מיושם?

כאמור, השאלה המרכזית בפרשה היא מי יוכיח תקשורתית שהוא זה שניצח; הרפורמים או החרדים, מנדלבליט או הרבנות הראשית, רב הכותל הרב רבינוביץ או המתנגדים החרדים המונהגים על ידי הרב עמאר, נשות הכותל או אותן נשים שפרשו מהן המכונות 'תפילת נשים בכותל', וגם: האם בג"צ יסכים לדחות שוב את הדיון הבלתי פוסק הזה. ימים, ספורים הפעם, יגידו.
מתווה הכותל רפורמים בגצ הכותל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד