כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

קרב המצגות: הגירסא החרדית לחילול השבת • פרסום ראשון

היום, בפגישה עם הוועדה לבחינת הסטטוס קוו, הציג אליעזר ראוכברגר בשם הנציגות החרדית הדתית, מסמך שמפרט את חילולי השבת שבחסות ובמימון עיריית ירושלים • המצגת שנחשפה אמש ב"בחדרי חרדים" הונחה על שולחן הדיונים, ובמקביל, נחשפת כאן לראשונה מצגת נוספת של מרכז 'ליב"ה' • המסמך והמצגת בפרסום ראשון

ניר ברקת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ניר ברקת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מסמך הדרישות: היום, בפגישת הנציגות החרדית והדתית במועצת העיר ירושלים עם הוועדה לבחינת פרצות הסטטוס קוו בעיר, הציג חבר המועצה ויו"ר יהדות התורה בי-ם אליעזר ראוכברגר מסמך שמפרט אחת לאחת את הדרישות של הסיעות החרדיות והדתיות, ובראשן את חילולי השבת שבחסות ובמימון עיריית ירושלים.

הפגישה התקיימה בבניין העירייה והחלה בשעה 12:00 בצהריים כשמשתתפים בה כל הנציגים החרדים והדתיים במועצת העיר, למעט צביקה כהן שנאלץ לשהות באותה עת בטיפול רפואי שנקבע מראש, יחד עם חברי הוועדה לבחינת הסטטוס קוו, עו"ד יצחק מירון ומנכ"ל העירייה עו"ד אמנון מרחב. הפגישה הייתה טעונה וממושכת, הוצגו בה עמדות הסיעות והיא הסתיימה בשעה 14:45.

בתחילת הפגישה הונחה על שולחן הדיונים מצגת וועדת הרבנים למען השבת, כשמיד לאחר מכן שלף ראוכברגר את המסמך שנחשף כאן ב"בחדרי חרדים" לראשונה - והחל להציג את הרשימה הארוכה, ובעיקר את היוזמות העירוניות של חילולי השבת. בהמשך, העלו הנציגים את מסכת חילולי השבת שנערכים ביוזמת ובשטחי המינהל הקהילתי 'יובלים' בקריית יובל, למורת רוחם של התושבים החרדים בשכונה. ל"בחדרי חרדים" נודע כי בסוף הקראת הרשימה, עם העלאת נושא הבילויים בשוק מחנה יהודה, ביקשו חברי סיעת 'הבית היהודי', שהישיבה תתמקד הפעם אך ורק בנושא השבת.

כאמור, הדיון התמקד בעיקר ביוזמות העירוניות ובמסחר בשבת במרכז העיר, אלא שחבר המועצה דב קלמנוביץ' מחה על עמדת הסיעות החרדיות שמחלקת בין השכונות ובין מרכז העיר לאזורים האחרים. סגן ראש העיר יצחק פינדרוס וחברי המועצה פיני עזרא ויוחנן וייצמן, הרחיבו בהידרדרות בסטטוס קוו ופירטו את הנעשה במתחם התחנה ובבתי הקפה בגנים הציבוריים, שם מתקיימים חילולי שבת באופן קבוע. בסיום הפגישה ביקש עו"ד מירון לקבל מהנציגים את כל החומר מסודר וכתוב, כשהוא מבטיח לדון עליו בכובד ראש עם עו"ד מרחב.

כזכור, אתמול פרסם "בחדרי חרדים" לראשונה את המצגת שנשלחה לנציגים החרדים והדתיים במועצת העיר על ידי וועדת הרבנים למען השבת בירושלים, בה הובהרה עמדת הוועדה ופרשנותה בעניין הסטטוס קוו. כעת אנו מציגים בפרסום ראשון מצגת נוספת, שהוכנה על ידי מחלקת המחקר של מרכז ליב"ה, שמבקשת לשים קץ לדמגוגיה של ברקת, כך לדבריהם, כפי שבאה לידי ביטוי במצגת שהראה לראשי הסיעות החרדיות בפגישתם לפני כשבועיים.

במצגת שהוכנה על ידי מחלקת המחקר של מרכז ליב"ה - נעשתה עבודה דקדקנית והשוואתית עם הטבלאות השונות שהוצגו, על ידי קינג כמו גם על ידי ראש העיר בפגישתו עם הח"כים, כשההשוואה אחד לאחד מגלה כמה נתונים שהסתתרו וגרמו למצג דמגוגי – כך לטענת אנשי 'ליב"ה' – בו טען ברקת כי רוב העסקים בכלל נפתחו בעידן לופוליאנסקי וקודמיו.

מסמך הדרישות:

ההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה מחייב גם את שמירת הסטטוס קוו ובמקביל את אכיפת החוק

הפרות הסטטוס קוו והחוק בירושלים.

להלן הנושאים שיש לדרוש את הפסקתם:

א . יוזמות עירוניות

קידום מיזמים תכניות והיתרים הפוגעים במרקם היחסיים בירושלים –חלקם גם בניגוד לחוק ולתקנות.

1. מתחם התחנה:

הרשות לפיתוח ירושלים, ועיריית ירושלים, קידמו את פיתוחו של מתחם תחנת הרכבת הישנה, כמתחם תרבות, בילוי ופנאי חדש בעיר.

א. בחלקו מתקיימת פעילות של מסעדות ובילוי דבר הנוגד את החלטת הועדה המקומית שקבעה כי השימוש במקום יהיה למסחר בלבד ולא מסעדות.

ב. כיום קיימת בניה בלתי חוקית במתחם דבר שלא נאכף ע"י מחלקת האכיפה בעירייה.

ג. כמו"כ העיריה עצמה יזמה תב"ע (307116) - שדבר אישורה נחקר על ידי המשטרה - להכשרת המקום לפעילות של בילוי שעשועים ומסעדות.

ד. גימבוספורט אוהל ענק הפועל במתחם במימון עירוני.

ה. הפסקת אירועים עירוניים במתחם עד לשמירת שבת מוחלטת.

2. בית קפה גן העצמאות :
בקדנציה הקודמת הצליחו חברי המועצה בוועדת כספים להכניס סעיף המתנה את הפעילות במקום בשמירת השבת אך ראש העיר הוריד את הסעיף בישיבת המועצה והרל"י בנתה את בית הקפה ומכרה אותו במכרז בהפסד של כחצי מליון ₪.

3. בית קפה גן סאקר:
למרות ההתרעות כי ההיתר שניתן ברשות רישוי נוגד את החלטת וועדת הערר המחייבת דיון ציבורי בוועדה לתכנון ובניה -נקבע זוכה למכרז.

4. פארק ירושלים :
פעילות בפארק בעיינות תלם ובנחל רפאים והסעה מהשכונות

5. בית הנסן :
השייך להרל"י - נערכו תערוכות בשבת.

6. צעירים במרכז:
עמותה עירונית השותפה לאירועים בשבתות.

7. חמשושלים ובתים מפנים :
כ50 אירועים המושכים אליהם קהל מכל הארץ בשבתות.

8. פסטיבלים:
הקולנוע. שבוע העיצוב. ישראל. האופרה. חשיפה למוזיקה.

9. מרכז שרובר:
תבע שהעירייה קידמה לפתיחת בתי קפה ו 16 אולמות קולנוע.

10. תמיכה עקיפה:
מוזיאון מגדל דוד ומנהלי רמות ויובלים חילקו כרטיסי כניסה חינם לתורמים למיזם חילול שבת בשכונות.

11. תכניות בהתהוות:
בית הקפה בספורטק. השכרת אופניים. השכרת רכב לשעות.

ב. פעילות עירונית
כיום מתקיימת פעילות כמעט מידי שבת במספר מנהלים קהילתיים כגון מנהל קהילתי יובלים גינות העיר גבעה צרפתית ועוד, הפעילות מתחלקת לשנים ישנה פעילות מתוקצבת ע"י עירית ירושלים וישנה פעילות שאינה מתוקצבת בשטחי המנהל הקהילתי.

ג. מסעדות ובתי קפה
מתוך שבעים הפתוחים כ25 מסעדות ובתי קפה אינם מוכרים "בתוך כתלי בית האוכל" אלא בחוץ בהפרת הסטטוס קוו והחוק.

כמו"כ ישנם בתי קפה ומסעדות שפתוחות לא בשעות שחוק העזר מתיר להם (עמדת ראש העיר: אין אכיפה על השעות כמו שאין אכיפה על יום שלישי אחר הצהריים ועל סגירת חנויות בשעה תשע בערב).

ד. מסחר

בניגוד לחוק העזר האוסר זאת, פתוחים כיום למעלה מ60 מרכולים, חנויות נוחות, פאבים פיצוציות קיוסקים ועסקים אחרים.

ה. מכירת כרטיסים

מוסדות המקבלים תמיכה עירונית מוזיאונים גלריות ברכות שחיה גן חיות וגן בוטני.

ו. שוק מחנה יהודה

שוק מחנה יהודה פעילות בתי קפה ובתי מרזח בלילות תוך העלמת עין של מחלקת איכות הסביבה (רעש) ורישוי עסקים (תברואה).





מאבק השבת סטטוס קוו מצגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד