י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מחריף משבר הטייסים באל על: שלוש טיסות נוספות בוטלו

ההנהלה הודיעה כי חלק מהטייסים הודיעו על ימי מחלה, ולא נמצאו טייסים שיהיו מוכנים להחליפם ולמלא את הטיסות ולכן מבוטלות הטיסות ללונדון, למדריד ולוורשה

צילום: משה שי, פלאש 90
צילום: משה שי, פלאש 90



נציגות טייסי אל על תגיע הערב (א') להמשך השיחות עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, באווירה קשה, לאחר שהוכיחו בשעות האחרונות שכל האמצעים כשרים מבחינתם בניסיונם לשמור על רמות השכר של הטייסים המבוגרים, שעברו את גיל 65.

לאחר שאתמול בוטלו שתי טיסות עקב חוסר נכונות של הטייסים לאייש את הטיסות, נתקלו עובדי מרכז התיאום של אל על גם היום בסירובים מצד טייסים להתייצב לטיסות או לאייש טיסות בהם חסר טייס.

ההנהלה הודיעה כי חלק מהטייסים הודיעו על ימי מחלה, ולא נמצאו טייסים שיהיו מוכנים להחליפם ולמלא את הטיסות ולכן מבוטלות הטיסות ללונדון, למדריד ולוורשה, שהיו מתוכננות לשעות אחרי הצהריים. כמו כן, ישנו חשש לגבי היכולת לאייש את טיסות הלילה למומביי ולניו יורק.

בשלב זה טיסה 317 ללונדון שהייתה אמורה לצאת היום ב-17:15 בוטלה, וכך גם טיסת 318 הלילה מלונדון לישראל. טיסה 397 למדריד שהיתה אמורה לצאת בשעה 17:25 וטיסת החזור 398 שהיתה אמורה לצאת הלילה ממדריד לנתב"ג בוטלו, וכך גם טיסה 561 לורשה שהיתה אמורה לצאת היום בשעה 17:30 וטיסת החזור 562 שאמורה היתה לצאת הלילה מורשה לנתב"ג.

בשעה זו מנסים באל על למצוא פתרונות חלופיים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בהתקשרות עם חברות תעופה זרות. הנהלת החברה שהתחייבה שלא להפעיל מטוסים חכורים לא צפויה לפנות לצוותים ומטוסים זרים.

בעקבות סכסוך זה הפסיקו לעבוד הבוחנים מעל גיל 65 שתפקידם להעביר מבחני רמה לטייסים באמצעות סימולטורים. מכיוון שכל טייס חייב על פי תקנות התעופה לעבור שני מבחני רמה מדי שנה, גורמת עתה שביתת הבוחנים לכך של-23 מבין 600 טייסי אל על אין רישיון בתוקף נכון לעכשיו. גם הכשרות של טייסים חדשים והטייסים המיועדים לשמש בצי בואינג 787 לא מתבצעות וכך, המחסור הגדל בכוח אדם צפוי להביא לביטול מספר רב של טיסות.

למה נפתח ההסכם לדיון מחודש?

ב-2014 אימצה מדינת ישראל ורשות התעופה האזרחית תקנות בינלאומיות האוסרות על הפעלת טיסות מסחריות מעבר לגיל 65 - כאשר לפי תנאי ההעסקה המקובלים בארץ הם רשאים לצאת לפנסיה רק בגיל 67. הפחתות השכר שהתחייבו מאימוץ התקנות, נדחו עד לדיון בערעור ועד הטייסים על ההחלטה על ידי בית הדין הארצי לעבודה. בית הדין קבע כי הצדדים צריכים להגיע בניהם להסכמות ומאז לא מגיעים הצדדים להבנות. עיצומים שהגיעו לשיאם לפני מספר חודשים סביב הפעלת מטוסים חכורים ותנאי העסקתם של הטייסים, הובילו להסכמות חדשות בין הצדדים, אך הסוגיה של הטייסים המבוגרים לא הגיעה לפיתרון.

הנהלת החברה מציעה לטייסים מעל גיל 65 תפקידי קרקע והדרכה, אך אלו פוגמים בהיקף הכנסותיהם וביכולתם לצבור שעות נוספות בטיסה - מרכיב שהיה תוספת משמעותית לשכרם. הנהלת אל על ביקשה להוריד את שכרם של הטייסים מעל גיל 65 שאינם משמשים כבוחנים ומדריכי טיסה ל-17 אלף שקל ברוטו - השכר הגבוה ביותר שניתן לאיש צוות קרקע.

למדריכי הטיסה והבוחנים בני 65 ומעלה הציעה החברה לשלם שכר של 33 אלף שקל ברוטו בחודש - שהוא שכרו הבסיסי של קצין ראשון - עבור 8 ימי הדרכה בסימולטורים, ו-43 אלף שקל למי שיסכים לבצע 10 ימי הדרכה בסימולטורים. הטייסים סרבו בטענה שמדובר בפגיעה משמעותית ביכולת ההשתכרות שלהם.

ראש ועד הטייסים, ניר צוק, דורש דורש שכר של 60-55 אלף שקל בחודש עבור 8 ימי הדרכה. הטייסים מצידם טוענים שחלק מהטייסים שגילם מעל 65 גילו להפתעתם כי משכורת ינואר 2017 ירדה ל-17-6 אלף שקל - וזאת בהשוואה לשכר של 70-60 אלף שקל לחודש שקיבלו עד כה.

מוועד טייסי אל על נמסר כי "הנהלת אל-על קיצצה באכזריות, בניגוד להסכמים ובעיצומו של מו"מ, כ-70% משכר הטייסים בני ה-65. במצב כזה ההנהלה לא יכולה לחשוב שטייס שלא היה מתוכנן לטוס יעזוב הכל ויבצע 'טיסת ספיישל' לא מתוכננת, ויחפה בכך על מחדלי ההנהלה שהורסת את אל-על - הבית של הטייסים ושאר העובדים".
אל על טייסים טיסות ימי מחלה אבי ניסנקורן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד