כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

יאח"ה פתחה בחקירה נגד חברת טבע בגין שוחד לפקידים בכירים במדינות זרות

לפי החשד, טבע גרפה מאות מיליוני דולרים מהתשלומים האסורים, וביצעה רישומים כוזבים כדי להסתירם. החקירה בראשיתה, אבל ייתכן כי תסתיים בהסדר דומה לזה שכרתה טבע בארה"ב: תשלום כבד לקופת המדינה

מפעל טבע בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפעל טבע בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) פתחה באחרונה בחקירה נגד חברת טבע, על מתן שוחד לפקידי ממשל בכירים במדינות זרות. במרכז החקירה עומד החשד כי החברה גרפה רווחים של מאות מיליוני דולרים מהתשלומים האסורים, וכי ביצעה רישומים כוזבים כדי להסתירם. כך, למשל, תשלומי שוחד ברוסיה ובמקסיקו הוסוו לכאורה כהנחות ללקוחות והופחתו מהכנסות החברה; ותשלומים באוקראינה הוסוו לכאורה כהוצאות מכירה ושיווק או כדמי ייעוץ.

טבע הגיעה באחרונה להסדר טיעון עם הממשל האמריקאי בפרשה זו. הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) ומשרד המשפטים האמריקאי פתחו בחקירת חשדות להפרת החוק לאיסור שחיתות במדינות זרות על ידי עובדי החברה, והגישו כתב אישום נגדה. לפי ההסדר שהושג בין הצדדים, טבע הודתה באישומים נגדה ושילמה קנס של יותר מ–500 מיליון דולר — ובכך תם ההליך המשפטי נגדה.

במארס 2009 חתמה ישראל על האמנה של ארגון ה–OECD למניעת מתן שוחד לעובדי ציבור במדינות זרות. האמנה מחייבת את המדינות החתומות עליה להעניש יצואנים המשלמים שוחד בחו"ל. הסעיף הרלוונטי לעניין בחוק העונשין הישראלי תוקן כבר שנה קודם לכן, ב–2008, והוא קובע כי "הנותן שוחד לעובד ציבור זר בעד פעולה הקשורה בתפקידו, כדי להשיג, להבטיח או לקדם פעילות עסקית או יתרון אחר בנוגע לפעילות עסקית, דינו כדין נותן שוחד לפי סעיף 291", כלומר עד שבע שנות מאסר.

ההערכה היא כי חקירת המשטרה מתמקדת בניסיון לברר אם בכירים במנגנון הישראלי של החברה ידעו על שיטת השלמונים במדינות הזרות, כיוונו אותה או לכל הפחות עצמו את עיניהם ואפשרו לה לשגשג. מי ששימש בחלק מהתקופה הנדונה יו"ר החטיבה הבינלאומית של החברה הוא חיים הורביץ, מבעלי טבע ובנו של אלי הורביץ, שניהל את טבע לאורך שנים. החקירה נמצאת בראשיתה, אבל ייתכן כי בשל סיבות שונות היא תסתיים בהסדר דומה לזה שהשיגה החברה בשלהי השנה החולפת עם האמריקאים: תשלום כספי כבד לקופת המדינה.

אחת הסיבות להסדר כזה נעוצה בעובדה שפיצוח הפרשה מחייב נבירה במאות אלפי מסמכים, דבר המצריך כוח אדם משטרתי ומשפטי רב. החקירה לא תפתיע את המעורבים בפרשה, כי רוב הפרטים והחשדות מוכרים להם מהחקירה שנערכה בארה"ב — דבר שיש בו כדי לפגוע באפקטיביות של גילוי האמת.

מנגד, לפי האינטרס הציבורי יש למצות את הדין הפלילי עם בכירים בחברה הישראלית, מהמובילות בתחומה בעולם, אם יתברר שתרמו להשחתת הפקידות הבכירה במדינות זרות כדי להשיג רווחים. בהודעה שפרסמה טבע אחרי שהגיעה להסדר עם האמריקאים נטען כי ההסדר נגע להתנהלותה בשנים 2007–2012, וכי אף אחד מהעובדים הקשורים לתשלומים הבעייתיים אינו מועסק עוד בחברה, כולל ברוסיה, שם הוחלף כל צוות הניהול מטעם החברה ב–2013.

עוד טענה החברה כי ההתנהלות שנחקרה אינה נוגעת למכירות של טבע בארה"ב. מנכ"ל החברה ארז ויגודמן, שפרש השבוע מתפקידו, אמר אז כי "טבע של היום היא חברה שונה מהיסוד, וההתנהלות שהובילה לחקירה הסתיימה לפני מספר שנים ואינה מקובלת עלינו לחלוטין".

חקירות נגד חברות ואנשי עסקים ישראלים החשודים במתן שוחד לעובדים זרים הן תחום פורץ דרך יחסית, שמערכת המשפט החלה בו רק באחרונה. כחלק מהטיפול בתופעה של מתן שוחד במדינות זרות, נפתחה לאחרונה חקירה פלילית שבמרכזה בני שטיינמץ, איל ההון החשוד במתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לעובדי ציבור בכירים בגינאה, בתמורה לקידום ענייניו העסקיים במדינה. החקירה מלווה על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה.
טבע יאח"ה משטרת ישראל שוחד הונאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד