1. עמוד הבית
  2. נשים
  3. בריאות

ט"ו בשבט הגיע? אכלו פרי טרי

הפירות היבשים מלאים בכל כך הרבה חומרים מסוכנים, שאולי הייתם מעדיפים לוותר עליהם לטובת פרי טרי? הדיאטנית יעל יאיר-פור, עם ההסברים וההמלצות: כיצד כן מכבדים את ט"ו בשבט?
יעל יאיר פור, י"ב שבט תשע"ז 08/02/2017 12:29

פירות יבשים



במוצאי שבת נחגוג את ט"ו בשבט. הדבר הראשון שעולה לנו בראש כשאומרים ט"ו בשבט - זה פ י ר ו ת - י ב ש י ם.

בט"ו בשבט הונחינו לאכול פירות שנתברכה בהן ארצינו ובמיוחד משבעת המינים.
הכוונה לפירות טריים - איך נקשר החג לפירות יבשים?

יהודים שחיו בגולה,ולא יכלו לאכול פירות א"י טריים, העבירו עבורם מא"י פירות שייבשו אותם ע"מ שהפירות לא יגיעו אליהם מקולקלים או רקובים.

מכאן- שאין אנו צריכים לאכול פירות יבשים אלא חיים וטריים.

אמנה את הבעיתיות בפירות היבשים, שרוב רובינו סבורים שהם בריאים - אבל הם לא!

1. הפירות היבשים מלאים בסוכר, בנוסף על סוכר שמוסף להם. לא מומלץ - אינדקס גליקמי גבוה, מקדם סכרת,ומגביר הפראקטיביות. כמו כן תורם ללכמות קלוריות גבוהה.

2. לפירות מוסיפים חומר כימי בשם גופרית דו חמצנית - E2200 שמשמש כחומר מלבין ומשמר. לפיכך אנחנו מקבלים את הפירות בצבעים בהירים יותר {צימוקים לבנים, משמש, אננס} לעומת פירות שיובשו בשמש, ללא תוספת גופרית דו חמצנית והם בצבע כהה יותר {מעין חום-בגוון גזע עץ}. הגופרית דו חמצנית הינו חומר מזיק, שעלול לגרום לבעיות נשימתיות לבעלי נטיה אסמטית ובעלי רגישיות נשימתיות אחרות.

3. פירות יבשים רבים נצבעים בצבעים זרחניים שהם מסרטנים - ניתן לראות בבירור בקיווי, רצועות פומלה, תות.

4. ע"י תהליך היבוש אנו מאבדים את כל הויטמין C בפרי.

5. חומר נוסף הוא פרפין-חומר שומני {שניתן לראות ולהרגיש בשזיפים} שמרכך את הפרי, גורם לו למראה זוהר ומושך יותר. חומר זה גורם לבעיות עיכול ואי ספיגת שומן מהמזון, ועקב כך גם אי ספיגת ויטמינים מסיסי שומן {ADEK}.

6. בין שאר הדברים אנו צורכים גם שקדים ואגוזים - שהם מכילים כמות קלוריות גבוהה מאוד ויכולים להתחמצן בקלות עקב כמות השומן הגבוהה, במיוחד אם קולים אותם, וגם בגלל שאנו קונים אותם מקולפים, הנטיה שלהם לחימצון מהירה יותר.

המלצות:

1. לצרוך פירות חיים.
2. לקנות פירות יבשים אורגניים - שלא מוספים להם את כל החומרים שכתובים לעיל, ויובשו בשמש בצורה טבעית.
3. אגוזים ושקדים - לקנות שלמים ולפצח לבד, וכמובן לא לצרוך אותם קלויים.
4. לצרוך במתינות - כי מכילים כמות קק"ל גבוהה וריכוז סוכר גבוה.
5. לשתות מים עם אכילת פירות יבשים על מנת שהסיבים שבהם יתפחו ויתנו לנו תחושת שובע ומלאות, שתימנע מאיתנו לצרוך מהם ללא גבול.

שיהיה לנו חג שמח!

יעל יאיר-פור
דיאטנית קלינית B.sc
מומחית בתזונה טיבעית ותוספי מזון

קישורים:
לפרטים ויצירת קשר כנסו לאתר
מעוניינת לשתף אותנו בתוכן מעניין? שלחי לנו הודעה בוואטסאפ - 0583288642




הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. למה להרוס?  

    מלי

;