ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

חשבון נפש – מה חשוב לבדוק לפני קניית מזוזה ותפילין?

"אנשי מעשה נוהגין שבחודש הזה מפשפשים בדקדוקי מצווה להיות בודק ובוחן תפילין ומזוזות שלהם" לאישור • ר' אפרים זלמן מרגליות (המטה אפרים) על הנהגות חודש אלול. במפעל בית יוסף ובית יעקב בע"מ

תמונה באדיבות צ'קפון
תמונה באדיבות צ'קפון

כבר יותר מ-20 שנה פועל בבני ברק מפעל בית יוסף ובית יעקב בע"מ לתשמישי קדושה – ספרי תורה, תפילין ומזוזות. הבעלים של המפעל, הרב יוסף לנקרי, עוסק בכתיבת סת"ם כבר יותר מ-30 שנה. אחרי כמה שנות עיסוק בתחום, זיהה צורך גדול של הציבור לקבלת שירות אמין, מהיר ותואם באופן מוחלט להלכה בכל מה שקשור לתשמישי קדושה.

"אנחנו מטפלים ונותנים שירות בכל מה שקשור לתפילין, מזוזות וספרי תורה. מי שרוצה לבדוק, להגיה, לתקן או לקנות חדש. ראינו שכדי לתת שירות מסודר לאנשים צריך שיהיה אדם אחד שיעבוד במפעל על הצבע של הבתים של התפילין, ואחד שיעבוד על הצורה שלהם וכדומה. לעשות פס ייצור. אם מחכים שאדם אחד יעשה את זה אי אפשר לתת שירות וכך פיתחנו את המפעל עד שהגענו למה שאנחנו עושים כיום", סיפר. לדבריו, אחד הדברים המייחדים את המפעל הוא העובדה שמדובר במקום המופעל בידי צוות גדול של אנשים יחסית למקומות אחרים. "עובדים אצלנו כעשרים איש, כולם עברו רקע ישיבתי, מכירים את הנושא, למדו ונבחנו בנושא תשמישי קדושה במשמרת סת"ם, או אצל רבני בני ברק".

למה שלא אלך לקנות את המזוזות ישירות מהסופר? למה להגיע אל המפעל?

"רוב האנשים חושבים בלבם להיות חכמים ולכן קונים את המזוזות, התפילין וספרי התורה ישירות מהסופר. הם מבינים שאצל הסופר יהיה יותר זול. יש לפחות שתי סיבות שראוי לתת עליהן את הדעת ביחס לסופר: הסופר יכול להציע רק מה שיש לו ובדרך כלל הוא ירצה למכור את הכתב שלו. אם הם הגיעו במקרה למישהו עם כתב יפה וראוי לכתיבה – מבחינת הכתב הם הרוויחו. אבל אם הם נפלו על סופר שהכתב שלו לא מספיק הלכתי, אז הם נפלו על מישהו שפשוט רוצה למכור את מה שיש לו והוא לא יכול להציע שום דבר אחר. אצלנו יש כל מיני כתבים וכל מיני איכויות של כתבים. אם האדם הוא בעל יכולת ויכול להגיע למשהו יותר מהודר, הוא יכול למצוא. ואם הוא רוצה משהו יותר פשוט – הוא יכול להיות בטוח שאותו כתב פשוט יהיה כשר", הסביר לנקרי. לדבריו, בכל אופן הוא אינו פוסל את האפשרות לגשת ישירות לסופר. אבל כמה עצות יכולות לסייע לכם.

"כדאי לקחת מהסופר יותר מיריעה אחת ולהראות לרב המבין ומקיר ענייני סת"ם ויכול לבחון שהכתב הוא הלכתי. ובנוסף תברר מי המגיה שיבדוק הספר שהוא בעל הסמכה וגם בעל ניסיון. תשאל את הרב ותברר היטב, וכל זה צריך לעשות לפני שחתמת עם הסופר כי אחרי כן לא תוכל להחזיר הגלגל אחורה וככל שהוא יתקדם בכתיבה אתה מתרחק מאפשרות לתת הערות לשיפור ושלמות הכתב.

לדבריו, יש הרבה סופרים שמתעסקים בתחום הזה באופן בודד, אצלם לבד בבית, ולא עשו מספיק שימוש במלאכה הזאת של כתיבת הסת"ם. "את הספקות הם מכריעים בעצמם כי עבור הסופר שעובד בבית – לקום מהבית וללכת להיכן שנמצא רב ולהגיע ולשאול אותו זאת טרחה. לנו יש הכשר צמוד ויש ביקור של הרב מטעם ועד קדושת סת"ם – הממונים מטעם רבני בני ברק. הוא מגיע שלוש פעמים בשבוע. המטרה היא לברר את הספקות שקשים למגיהים ולהכריע כיצד נכון יותר לפסוק את הדין. גם עצם העובדה שעובדים כמה מגיהים ביחד, בחדר אחד, גורמת לכך שכל אחד תורם מהניסיון ומהידע שלו לכולם. מה שאין כן בסופר שיושב לבד בבית ויש לו רק את הניסיון של עצמו".

כל מי שלמד קצת על כתיבת סת"ם יודע שישנם לפחות שלושה סוגי כתב – כתב ספרדי הנקרא 'וואליש', כתב בית יוסף הנהוג אצל הליטאים וכתב האר"י ז"ל הנהוג אצל החסידים. סוגי הכתב נבדלים זה מזה במספר אופנים ובהם אופן כתיבת חלק מן האותיות.

האם אפשר ללמוד משם המפעל שלכם, בית יוסף, שאתם עוסקים רק בסוג כתב אחד?

"צריך להוציא מלבם של אנשים שחושבים כשהם רואים את השם בית יוסף שזה קשור רק עם ספרדים. השם בית יוסף הוא בגלל שברשם החברות, כל שם שהצעתי כבר היה תפוס. אמרתי לו תכתוב בית יוסף, הוא אמר שיש. אמרתי לו תכתוב בית יעקב, הוא אמר שיש. אז אמרתי לו תכתוב בית יוסף ובית יעקב והשם הזה היה פנוי. כבר רצינו לפתוח את העסק אז החלטנו על השם הזה", הסביר הרב לנקרי.

עוד הוסיף כי אנשי המפעל מנסים ככל יכולתם ועל פי ההלכה לתקן ליקויים שיש בפרשיות שמגיעות אליהם לטיפול, אך לפעמים לא נותרת ברירה והם נאלצים לפסול את הפרשיה ולהציע ללקוח לקנות פרשיה חדשה. "הרבה פעמים(לאטים) מגיעים לכאן ספרי תורה, תפילין ומזוזות שלכתחילה לא נכתבו כמו שצריך. אנחנו צריכים להתחיל להוסיף באותיות דברים שהסופר מעיקרו לא הוסיף. אז יכולים להיות הרבה תיקונים וכשיש הרבה תיקונים, זה לפעמים לא משתלם ואנחנו אומרים ללקוח שזה לא משתלם", ציין.

בכמה כסף אפשר לקנות מזוזות?

מזוזות אפשר למצוא בשוק גם ב-70 וב-90 שקל. אצלנו המזוזות מתחילות ב-190 שקל. ההבדל הוא במי שכותב ובאיכות הכתיבה. המחיר הזה מגלם את שכר הסופר, שנדרש לכמה שעות עבודה לצורך כתיבת מזוזה כשרה כראוי, את מחיר הקלף, מחיר ההגהות – שנעשות אצלנו פעמיים באופן ידני ופעם אחת באופן ממוחשב. כשעל כל זה מוסיפים מע"מ מגיעים בערך למחיר של 180-190 שקל. מזוזה מהודרת יכולה לעלות 280 שקל או 350 שקל ויכולה להגיע עד ל-500 או 600 שקל. אם ניקח גרפיקאי ונזמין ממנו עבודה של שעתיים שלוש, הוא לא יקח ממך פחות מ-500 או 600 שקל כי זה התעריף במקצוע שלו. צריך להבין שגם הסופרים למדו כמה שנים טובות בישיבה, לדעת להתרגל להלכה ולחיות אותה. אז גם השכר שלהם בהתאם".

מפעל בית יעקב ובית יוסף בע"מ לא רק מייצר תשמישי קדושה אלא גם מוכר אותם ללקוחות לאחר הייצור. לקוחות המעוניינים בהסבר על תהליך ייצור התפילין – איך הם הופכים מעור בהמה גסה לתשמיש קדושה – יוכל לקבל הסבר מפורט במפעל. "אם אנחנו רואים שאדם לא כל כך מכיר את התהליכים – אנחנו מסבירים לו. אפשר לראות אצלנו את הדוגמאות של העורות בשלבי העיבוד השונים – מעור הבהמה ועד שהוא הופך לבית של התפילין", ציין הרב לנקרי.

מעל לכל, חשוב לזכור שמי שרוכש תשמישי קדושה בבית יוסף ובית יעקב בע"מ, מקבל אחריות על המוצר – אחריות על הכשרות שלו מלכתחילה ואחריות על תקלות שעלולות חלילה להתגלות בהמשך.

לעבודה שאנחנו עושים – מנפים ומנקים ונותנים להם מוצר ברמה גבוהה. האחריות כוללת כל בעיה של קלקול בתשמישי הקדושה שניכר שהוא לא נעשה בגלל שימוש לא נכון, כמו זיעה ומים או שמש שידוע שמקלקלים את התפילין. אנחנו ערים היום לתקלות שיש בזמן קצר יחסית. אם התגלה שעיבוד הקלף לא היה טוב או שהסופר השתמש בדיו לא מספיק חזקה – או מסיבות אחרות כאלו - בוודאי שנתחשב בזה".

לפרטים>>
תפילין מזוזות בית יוסף ובית יעקב בע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד