ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

האוצר: חלק מרוכשי דירות במחיר למשתכן הם משקיעים בהסוואה

במבצעי מחיר למשתכן יקרים יחסית במרכז, השתתפו גם בעלי הכנסות נמוכות, שככל הנראה לוו על ידי משקיעים • היצע הדירות להשכרה ירד בכ-2,800 דירות מאז שמשקיעים החלו להיפטר מדירות שרכשו

צילום אילוסטרציה: Serge Attal/Flash 90
צילום אילוסטרציה: Serge Attal/Flash 90



המשקיעים מפחיתים את רכישת הדירות שלהם ומורידים בהדרגה את היצע הדירות להשכרה, ואילו הכנסתם של חלק מרוכשי הדירות החדשות במסגרת מחיר למשתכן מרמזת על כך שהם מהווים הסוואה למשקיעים. כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי באוצר את שוק הדירות בחודש דצמבר האחרון.

על פי הסקירה, רוכשי הדירות הראשונות רשמו גידול של 12% ברכישת דירות חדשות, לעומת הכמות שרכשו בנובמבר, וזאת עקב ארבעה מבצעי מחיר למשתכן שנערכו בדצמבר: בירושלים, ראשון לציון, קרית מוצקין ואופקים ואולם יחסית לדצמבר 2015, נרשמה ירידה של 28% בהיקף מכירת הדירות החדשות, מ-3,421 ל-2,466.

בדיקה של חלק מרוכשי הדירות במרכז, העלתה כי למרות מחירי הדירות הגבוהים (כ-1.85 מיליון שקל לדירה), ניתוח רמות השכר שלהם מצביע על כך שלצד עובדי היי-טק נמצאו שיעור גבוה של רוכשים בעלי רמות שכר נמוכות ורווקים שהצליחו לרכוש את הדירות היקרות, ו"לא מן הנמנע כי לפחות חלק מרכישות אלה נעשה על רקע שיקולי מיסוי", נכתב בסקירה, ובמילים אחרות, מאחורי אותם רוכשים מסתתרים משקיעים.

2016 היא השנה השלישית בהיקף העסקות שבוצעו בה, וזאת במידה רבה עקב מיעוט העסקות שנרשמו בחודש אוקטובר, שאליו התנקזו חגי תשרי האחרונים. רק 4,700 דירות נמכרו באותו חודש, כמחצית מכמות העסקות שנרשמה בחודשים הסמוכים. בסך הכל נרכשו ב-2016 כ-111 אלף יחידות דיור, לעומת כ-120 אלף יחידות דיור שנמכרו ב-2015, שנת השיא של כל הזמנים בשוק הנדל"ן, ו-114 אלף יחידות דיור שנמכרו ב-2013, השנה השנייה מבחינת גובה היקף העסקות שנרשם בה.

בסך הכל, 2016 מסתיימת במגמה ברורה של ירידות בהיקף העסקות, לעומת המחצית הראשונה של השנה, כשפלח השוק הבולט ביותר מבחינת הירידות שלו הוא המשקיעים, שהורידו את היקפי הרכישות שלהם בכ-20% מ-11 אלף במחצית הראשונה של השנה שעברה ל-9,500 במחצית השנייה. בדצמבר המשקיעים היוו רק 16% מכלל העסקות שבוצעו, האחוז הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2015. "התעצמות הירידה ברכישות המשקיעים בדצמבר עשויה להיות מוסברת בחלקה בכניסתו לתוקף, החל מינואר 2017, של חוק 'מס הדירה השלישית (ריבוי נכסים)", נכתב בסקירה. "ביטוי ישיר לכך ניתן למצוא בירידה בשיעורי 'מרובי נכסים' בקרב רוכשי הדירות להשקעה החל מאוגוסט 2016, עת פורסמה חקיקה זו במסגרת חוק ההסדרים".

עם זאת הובהר כי בעוד בפריפריה נרשמה ירידה גדולה יחסית ברכישת דירות על ידי בעלי 3 דירות ויותר, במרכז הארץ משקלם נותר דומה לזה שבעבר. באוצר דוחים את הסברה שהתקרה הנמוכה של המס, לפיה דירות שמעל למחיר של 1.8 מיליון שקל ייהנו ממס אפקטיבי נמוך יותר מאשר דירות זולות יותר – היא זו שגרמה למשקיעים מרובי נכסים להמשיך לרכוש דירות במרכז. להערכת האוצר, הירידה החדה יותר בפריפריה ברכישות על ידי המשקיעים מרובי העסקות, נובעת לפחות בחלקה מהחשש להגברת האכיפה של חוקי המס.

כתוצאה מהחששות, מכרו משקיעים בדצמבר 2,500 דירות ורכשו 1,600 דירות בלבד, כלומר היצע הדירות להשכרה ירד בחודש זה ב-900 – יותר מפי ארבעה מהממוצע החודשי בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת בין אפריל לנובמבר שנה שעברה. בסך הכל, נגרעו ממאגר הדירות להשכרה כ-2,800 דירות מאז אוגוסט 2015, החודש הראשון בשנים האחרונות שבו נרשמה הקטנה חודשית בהיצע הדירות להשכרה. מצד שני, יש לציין כי ביוני 2015 לבד נוספו למאגר כ-4,200 דירות, עקב התנפלות המשקיעים על דירות, עקב העלאת מס הרכישה על ידי כחלון לקראת סוף אותו חודש.
מחיר למשתכן דירות להשקעה מחירי הדירות דירות להשכרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד