ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מנדלבליט משוכנע: עמדתו תעצור חילול שבת

היועץ המשפטי לממשלה משוכנע, שהעמדה שהציג בבג"צ, תאפשר לעצור את חילול השבת במשחקי הכדורגל. מקורביו מסבירים ל'בחדרי' מה עומד מאחורי גישתו

מנדלבליט משוכנע: עמדתו תעצור חילול שבת
תומר נויברג

גורמים המקורבים למנדלבליט אמרו הערב ל"בחדרי חרדים": "מנדלבליט, כיהודי דתי, נגד חילול השבת, ובוודאי שאיננו מעוניין במשחקים בשבת". הם הדפו את הביקורת שהושמעה נגדו וטענו שהיא נובעת מאי הבנת הסוגיה המשפטית.

מנדלבליט, כפי שאומרים מקורביו, סבור שנגרם לו עוול שכן למעשה הוא מתנהל בניגוד לעמדת היועמ"ש הקודם, שקבע להשאיר את המצב על כנו.

"השאלה היא", הם הסבירו, "אם פתרון הבעיה הוא באמצעות הפעלת הכלי הפלילי - היינו הגשת כתבי אישום פליליים. מנדלבליט סבור שזה לא הפתרון המתאים אלא יש להפחית את המשחקים באופן הדרגתי וללכת לקראת השחקנים הדתיים באמצעות הועדה שהוקמה. זה עניין שמתאים יותר לבוא על פתרונו באמצעות הדרג הפוליטי הנבחר".

לפי אותם מקורות, מנדלבליט, יכול היה לפתור את הסוגיה, בקביעה שעל כדורגל לא חלים דיני העבודה, עמדה, שסביר להניח, יועמ"ש אחר לא היה מהסס לקבל. אך בישיבות העבודה בעניין, הוא הסביר שהוא דווקא זה שבא להגן על השבת. תחילה בליגות הנמוכות, שם יידרשו היתרים, שלכאורה לא יינתנו לעבודה בשבת. בליגות הגבוהות - אלו המכונות 'בינלאומיות' - משרדי הממשלה יצטרכו להעניק אישור והיתרים מיוחדים לשחק בשבת, כפי שנהוג לגבי הנמלים ותחומים נוספים.

העמדה הזו שהוצגה היום בבג"צ, לפי הכוונת היועץ המשפטי לממשלה, תביא למעשה לצמצום חילול השבת, או לכל הפחות תמנע את שטח ההפקר החופשי, הקיים כיום.

עוד הם מוסיפים: כי "מאז קום המדינה, למעשה, לא נאכף עניין חילול השבת במשחקי הכדורגל. האם זה אכן היה חוקי עד כה? מסתבר שלא. כיוון שכדורגל הוא מקצוע ומקום עבודה - ולא נכנס רק להגדרת בילוי ותרבות, אסור להפעילו בשבת ללא היתר.

"במצב הקיים, מנדלבליט סבר שאי אפשר להכריז מיידית על תחילת אכיפה", הם אומרים, "כיוון שהלכה למעשה הדבר לא נאכף עד כה, ובעיקר בשל כך שהליגות הבכירות משחקות במפעלים בינלאומיים, שלצערנו מרכזים משחקיהם בשבת. בישיבות נאמר, כי יצירת תקדים מיידי של אכיפת נוהג קיים מקום המדינה, שלא נאכף עד כה, אינה תקפה משפטית.

מה שעוד הסביר מנדלבליט באותן ישיבות בפועל, הן סמכויותיו בעניין. מדיניות האכיפה היא בהתאם למדיניות הכללית שקובעת הממשלה. כלומר אי אפשר לאכוף לפני שנקבע הנוהל שמחייב הוצאת היתרים. התהליך הנכון הוא - המשרדים האחראים הם אלו שיצטרכו לקבוע ולהחליט, אם הם נותנים היתרים לעבודה בשבת, ובהתאם להחלטה ורק אחריה היועמ"ש יוכל לאכוף.

כלומר, הכדור, הפעם במשמעותו, לא רק הסימבולית, חוזר לממשלה ולחברים החרדים שיצטרכו להשפיע בקבלת ההחלטות בידי ועדת השרים, בנוגע למתן היתרים למשחקי כדורגל בשבת. נותנים או לא, מתפוח האדמה הלוהט הזה, מסתבר, כולם בורחים.

לפיכך מוסיפים אותם גורמים, מצבו האישי של מנדלבליט כחובש כיפה, העמיד אותו בפני רף ציפיות לא אפשרי. השתייכותו הדתית הפכה אותו למי שמצפים ממנו ליותר ממה שבידיו וסמכותו.
יועץ משפטי שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד