כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הירידה החדה בעשור במחירי הדירות - אז למה לכחלון אין סיבה לחגוג?

רק רצף של מדדים בעלי מגמת ירידה יאפשר להסיק שסוף 2016 אכן הביא את השינוי במגמה ארוכת הטווח של עליית מחירי הדירות

צילום: מרים אלסטר פלאש 90
צילום: מרים אלסטר פלאש 90



האם המשאבים הגדולים שמשקיע משרד האוצר במטרה להוזיל את שוק הדירות, מתחילים לתת את אותותיהם? בחודש שבין 15 בנובמבר ל-15 בדצמבר, נרשמה ירידת מחירים חודשית בקנה מידה היסטורי, שעה שמדד מחירי הדירות רשם ירידה חדה של 1.2%. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו הערב. מדובר בשיעור הירידה הגדול ביותר שנרשם במהלך הגל הנוכחי של עליות המחירים, ולמעשה, הגבוה ביותר מאז ספטמבר-אוקטובר 2007. הירידה הגדולה הורידה את רמת עליית המחירים השנתית ל-5.9%.

ואולם לא בטוח, שבלשכה של כחלון יכולים להתחיל לחגוג. אמנם הסימנים שמגיעים מהשוק – הן מדיווחי הכלכלן הראשי והן מהשטח, מדברים על ירידות גדולות מאוד בהיקפי העסקות. במקומות רבים מדווחים מתווכים על קשיים גוברים והולכים במקומות רבים למכור דירות; ואולם עדיין נתוני הלמ"ס נזילים – וכבר קרה בחודשים האחרונים, שמדד שהחל בירידת מחירים, עודכן בהמשך לעליית מחירים. ומה שעוד יותר חשוב: חודש אחד אינו יכול לבשר דבר וחודשיים קודם לחודשי המדד הנוכחי, בספטמבר-אוקטובר 2016, המדד עלה בשיעור גבוה של 1.1%. במילים אחרות – צריכים להגיע רצף של מדדים בעלי מגמת ירידה, כדי שניתן יהיה להסיק, שסוף 2016 אכן הביא את השינוי במגמה ארוכת הטווח של עליית מחירי דירות.

הרקע הנכון כבר קיים: דו"ח הכלכלן הראשי של האוצר, שפורסם לפני ימים אחדים על התנהלות השוק בדצמבר שנה שעברה, הראה כי בסך הכל המחצית השנייה של 2016 הסתיימה במגמה ברורה של ירידות בהיקף העסקות, לעומת המחצית הראשונה של אותה השנה, כשפלח השוק הבולט ביותר מבחינת הירידות שלו הוא המשקיעים, שהורידו את היקפי הרכישות שלהם בכ-20% מ-11 אלף במחצית הראשונה של השנה שעברה ל-9,500 במחצית השנייה.

ההסבר לירידה בהיקפי הרכישות שלהם היתה כפולה: הן הקפצת מס הרכישה על דירות למשקיעים, ביוני 2015, והן קידומו של חוק ריבוי נכסים ("חוק הדירה השלישית"), שמאז גם אושר, שעמד להעלות את המיסוי על המשקיעים מרובי הנכסים.

במקביל, הראה הדו"ח של הכלכלן הראשי כי הזוגות הצעירים מתמקדים בעיקר ברכישת דירות מוזלות במסגרת "מחיר למשתכן". על פי אותו דו"ח, רוכשי הדירות הראשונות רשמו גידול של 12% ברכישת דירות חדשות, לעומת הכמות שרכשו בנובמבר, וזאת עקב ארבעה מבצעי מחיר למשתכן שנערכו בדצמבר: בירושלים, ראשון לציון, קרית מוצקין ואופקים ואולם יחסית לדצמבר 2015, נרשמה ירידה של 28% בהיקף מכירת הדירות החדשות, מ-3,421 ל-2,466. ההערכה באוצר כי הגורם העיקרי שמייצב את הביקושים לדירות חדשות הוא מבצעי מחיר למשתכן, שגורמים לעליות חודשיות ברכישת דירות חדשות, כל אימת שהם מתממשים.

ולבסוף, אי אפשר להתעלם מהעלייה הניכרת שנרשמה בתקופה האחרונה על הריבית על משכנתאות. מדובר בעלייה שמעלה את ההחזרים החודשיים שנדרשים לשלם בעלי המשכנתאות לבנקים, וכתוצרה מזה יכולותיהם לרכוש דירות פוחתות.
מחירי הדירות משה כחלון משרד האוצר שוק הדירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד