כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הרב שמעודד אברכים עובדים: "כדי לחנך טוב את ילדינו, צריכים כסף"

בכנס לנשי 'אחוות תורה' אמר המייסד, הרב דוד לייבל: "לא פשוט לפרנס היום משפחה עם חמישה ילדים. עניות זו קללה שכתובה בתורה. בדור שלנו, כדי לחנך טוב את ילדינו, אנחנו צריכים כסף וזה לא בושה לומר את זה. נשים שצריכות ללמוד תואר לפרנסתן, צריכות ללמוד במקום מפוקח על ידי הרבנים, מתוך צניעות ותחת גדרי ההלכה ומשם להתקדם לעבודה שתצליח לפרנס בצורה מכובדת את הבית ובכך לאפשר לבעל להתפנות יותר ללימוד גמרא"

הרב שמעודד אברכים עובדים: "כדי לחנך טוב את ילדינו, צריכים כסף"



רשת כוללים 'אחוות תורה' קיימה אמש (שני) אירוע מיוחד לנשי האברכים. יותר מ-600 נשים נטלו חלק באירוע היוקרתי שמטרתו היתה הוקרה על הקרבה ומסירות שהן חוות.

תשאלו מה פשר עניין נשי האברכים הללו? ובכן, מדובר בנשים של בעלים עובדים (!) שהם גם אברכים (!) כן, יש כזה דבר. אם עד לא מזמן התרגלנו לשפוט לפי מראה עיניים - אברכים, חרדים חדשים, עובדים וכו' - בשנים האחרונות חל צמצום משמעותי בפער ההגדרות, מאז שציבור החרדים הלומדים, הפך להיות החרדי האברך העובד.

למעלה מ-750 אברכים עובדים לומדים ברשת הכוללים "אחוות תורה". מדובר באנשים שיוצאים בבוקר לעבודתם ושבים לאחר שעות ארוכות של משרה מלאה ויותר. הרצון שלהם היה להוסיף תורה לסדר יומם, אך מאחר ואין מסגרות רציניות לבוגרי ישיבות שיצאו לעולם התעסוקה, התפספסה ההזדמנות שוב ושוב והפסיקו ללמוד. עם פתיחת המיזם של הגר"ד לייבל הם החליטו לשוב לספסלי בית המדרש וללמוד גמרא בעיון, בדיוק כמו בישיבה.

הרב דוד לייבל, מי שעומד מאחורי היוזמה של הכולל לאברכים העובדים, שם לנגד עיניו מטרה להנגיש את לימוד התורה גם למי שלא יכול לשבת כל היום ב'כולל'. לתפיסתו, כדי לבנות בית של תורה גם מתוך עולם העבודה, חייבים להיות מחוברים לגמרא.

הרבנית לייבל, בירכה את המשתתפות בברכות חמות והביעה את הערכתה הגדולה לנשות האברכים. בדבריה סיפרה כי אף אחד לא היה מאמין לפני ארבע שנים שתוך זמן קצר ייפתחו עשרות סניפים במתכונת של 'אחוות תורה' וילמדו בהם למעלה מ-750 אברכים עובדים.

חיה הרצברג, שעוסקת רבות בתורת הנפש ובכתיבה על זוגיות ורוחניות - קיימה דיאלוג מרתק עם מנחת האירוע אתי הייזלר, הסבירה על מקומה של האישה במעגל הזוגי והעניקה למשתתפות כלים להתמודדות עם מגוון אתגרים העולים בחיי היומיום. בחלק האמנותי כיכבו קטעי שירה מיוחדים בניצוחה של המפיקה פרלה חריטן.

"לעבוד וללמוד גמרא זה לכתחילה!"

בשיאו של הערב הגיע הרב לייבל לשאת דברי ברכה. בדבריו הדגיש כי בשל האתגרים הרוחניים העומדים לפתחנו בדור הזה, בלתי אפשרי להיות "יהודי שמור" ללא חיבור אמיתי לגמרא.

"כולל אחוות תורה הוא תעודת הביטוח שלכן", אמר הגר"ד לייבל לנשות האברכים. "החיבור שלהם לגמרא מדי יום, אחרי יום עבודה ארוך, הוא הערובה לשמירה על הבית היהודי באווירה תורנית. ולא זאת אף זאת: אתן לא צריכות להרגיש שהמשפחה שלכן 'בדיעבד' בגלל שהבעל עובד. להיפך, כל עוד הוא מחובר ללימוד גמרא - הוא יוצא לעבוד כדי לקיים את הבטחתו בכתובה וזה לכתחילה!".
בהמשך דבריו התייחס הגר"ד לייבל לסוגיה אקטואלית והסביר כי הציבור שלנו מוכן לחיות מתוך דוחק כלכלי אך לא צריך לחיות "באביונות", כהגדרתו. "לא פשוט לפרנס היום משפחה עם חמישה ילדים. עניות זו קללה שכתובה בתורה, עני חשוב כמת. בדור שלנו, כדי לחנך טוב את ילדינו, אנחנו צריכים כסף וזה לא בושה לומר את זה. צריך ללמוד, להתמקצע ולהשתכר בשכר שמאפשר לנו לגדל משפחה ולספק לה את כל צרכיה. נשים שצריכות ללמוד תואר לפרנסתן, צריכות ללמוד במקום מפוקח על ידי הרבנים, מתוך צניעות ותחת גדרי ההלכה ומשם להתקדם לעבודה שתצליח לפרנס בצורה מכובדת את הבית ובכך לאפשר לבעל להתפנות יותר ללימוד גמרא".

לאחר דבריו המחזקים של הרב לייבל, נפתח שיח מרתק עם הגב' אפרת ברזל, מרצה ועיתונאית המשלבת שיח בין קהלים חרדים ושאינם חרדים, במהלכו סיפרה את סיפורה האישי והדגימה את השייכות לעולם התורה בכל זמן ומקום.

נשות האברכים נחשפו לסיפורן של נשות אברכים-עובדים נוספים, שמעו על קשיים בדרך ועל עוגנים של כוח, על דילמות, מחשבות והרהורים. האירוע נחתם במופע סטנד-אפ של סמדר מורג "בקרוב אצלך" ובשיח משותף. האירוע המיוחד שהיה גדוש בתוכן והשראה, שזור בהומור והנאה, משולב בתפריט מגוון ועשיר בליווי מוזיקה וקטעי שיר, הותיר רושם עז בקרב המשתתפות.













אחוות תורה הרב דוד לייבל אברכים חרדים עובדים אברכים עובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד