י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

היורו בשפל של יותר מ-15 שנה: צנח ב-1% ל-3.9 שקלים

המטבע האירופי יורד גם מול הדולר, על רקע ציפיות להעלאת ריבית בארה"ב וחששות לגבי יציבות האיחוד האירופי • אקסלנס: התחזקות השקל עשויה להיבלם, ואפילו לשנות מגמה

היורו בשפל של יותר מ-15 שנה: צנח ב-1% ל-3.9 שקלים



היורו לא מפסיק לרדת: המטבע האירופי ירד ב-0.9% ושערו היציג נקבע על 3.906 שקלים - שפל של מעל 15 שנה, מסוף 2001. היורו יורד גם מול הדולר, ברמה של 0.7%, על רקע חששות לגבי האיחוד האירופי וציפיות גוברות להעלאת ריבית בארה"ב כבר באמצע מארס. שערו היציג של הדולר נקבע ללא שינוי, ברמה של 3.707 שקלים - שפל של שנתיים וחצי.

אחת הסיבות להתחזקות הדולר היא התבטאותו של נשיא הבנק הפדרלי של פילדלפיה, פטריק הרקר, לפיה העלאת ריבית אפשרית במארס. עד החלטת הריבית יפורסם גם דו"ח תעסוקה בארה"ב והערכה נוספת של הצמיחה בארה"ב ברבעון הקודם. אם הנתונים הללו יהיו חזקים הם יתמכו בהעלאת ריבית בארה"ב - אך ייתכן מאוד שבבנק הפדרלי יעדיפו להמתין עם ההעלאה עד פגישתם בתחילת מאי, בשל אי ודאות לגבי מדיניותו הכלכלית של הנשיא דונלד טראמפ.

"בתוך מספר חודשים, הציפיות לפערי הריביות בין ישראל לארה"ב ואירופה ייפתחו עוד, מה שיוכל לבלום את הייסוף האדיר של השקל ואפילו להפוך את הקערה על פיה", כך צופה היום יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס.

לדבריו, אומנם הלחצים מהחשבון השוטף ימשיכו לתמוך בהתחזקות השקל, אך פערי הריבית שייפתחו אל מול הריבית האמריקאית בעקבות התחממות הכלכלה בארה"ב, ישנו את מאזן הכוחות. "ככלל, העולם נראה היום יותר אינפלציוני, מלבד ישראל, כך שבנק ישראל יוכל להשאיר את הריבית פה נמוכה עוד שנים לפני שהאינפלציה תידבק בשוק המקומי", טוען חברון.

"העוצמה של השקל היא לא רק מול הדולר, אלא מול הסל, ולכן מאוד חשוב להעריך מה יקרה ליורו. המטבע האירופי סובל היום מתמחור חסר, הרבה בעקבות החשש מהתחזקות של לה פן, שמאיימת לקרוע את צרפת מהאיחוד ובעצם להוביל לפירוקו. בשלב הזה אני מעריך שאין הרבה שהיו רוצים להמר על תוצאות הבחירות בצרפת, אבל מיד אחרי שהסיכון הזה יעבור, היורו צפוי להתחזק משמעותית".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, התייחס גם הוא לריבית בישראל והעריך כי "למרות נתוני הצמיחה החזקים, לא נראה עליית ריבית בישראל עד לסוף 2017, גם לנוכח עליית הריבית בארה"ב. כך מתכוון בנק ישראל לצמצם את פער הריביות הריאלי בין ישראל לארה"ב על מנת להחליש את השקל ולתמוך ביצוא ובאינפלציה".
שוק ההון היורו בשפל מטבע אירופי העלאת ריבית האיחוד האירופי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד