כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הסתה נגד חיילים חרדים: אוזלת היד נמשכת

היועץ המשפטי לממשלה קיים הבוקר דיון בהסתה נגד החיילים החרדים • גם בדברים שאמר הבוקר הסמכות המשפטית העליונה למערכת אכיפת החוק - נראה שהפתרון רחוק

מנדלבליט. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מנדלבליט. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ההסתה נגד החיילים החרדים - היועמ"ש מתערב: מזה ארבע שנים עוקב 'בחדרי חרדים' אחר התופעה המבישה של ביזוי והעלבת חיילים חרדים ברחובות העיר ורדיפתם האישית בהטרדות והצקות. מאות תלונות הוגשו למשטרה, בהן גם על איומים ברצח - אולם רק שניים מהם הבשילו לידי כתב אישום.

מדוע? מבחינה הפרקליטות קשה לבסס כתבי אישום ולבצע הליכים משמעותיים נגד עבירות הסתה, זאת בניגוד לרצון המשטרה. גם אחרי הישיבה הבוקר נראה שמערכות אכיפת החוק כבולות ומוגבלות ביכולתן לטפל בהסתה, ולכן מציגות אזלת יד מתמשכת. רק תיקון בחקיקה יוכל להביא לשינוי.

בעקבות כך, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, קיים הבוקר דיון בלשכתו, לבקשת סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, בנושא המאבק בתופעת ההתנכלות לחיילים חרדים וההסתה נגדם, וכלפי מי שעוסק בגיוסם.

במסגרת תופעה זו, נכללים בין היתר מקרים של פרסומים מסיתים, הטרדות טלפוניות, פרסום פרטים אישיים ותמונות של חיילים חרדים, פרסום מודעות מכפישות נגדם, ובמספר מקרים נרשמו גם תקיפות אלימות כפי שדווחו רבות ב'בחדרי חרדים'.

בדיון השתתפו סגן שר הביטחון, היועץ המשפטי של מערכת הביטחון, הפרקליט הצבאי הראשי, נציגי משטרת ישראל, נציגי פרקליטות המדינה, וגורמי מערך הייעוץ המשפטי לממשלה. בדיון נשמעו סקירות מטעם הגורמים השונים לגבי הפעולות הננקטות על-ידם, וכן נדונו צעדים אפשריים נוספים להגברת יעילות המאבק בתופעה.

היועץ המשפטי לממשלה קבע בסיכום הדיון כי קיימת חשיבות ציבורית למאבק משולב ונחוש בתופעה החמורה, אשר נועדה להטיל אימה על המתגייסים לצה"ל באשר הם. לעניין זה נקבע כבר בעבר כי יש להציב בסדר עדיפות גבוה את הטיפול באיומים והתנכלויות לבני כל הדתות, הנעשים על רקע היותם חיילים.

היועץ המשפטי לממשלה אמר כי יינתן מענה מהיר ואפקטיבי לתלונות של חיילים חרדים הנוגעות להתנכלות ופגיעה בהם בשל גיוסם לצה"ל או פגיעה בגורמים העוסקים בגיוס חרדים לצה"ל, לרבות תעדוף הטיפול בתיקים אלה ע"י המשטרה והפרקליטות.

היועמ"ש הוסיף ואמר כי יש לקדם שימוש בכלים נוספים, פרט לאמצעים הפליליים הקיימים, תוך שילוב של צעדים מהתחום המנהלי, האכיפה הכלכלית, וכלים אזרחיים נוספים. כלים אלה יופנו גם נגד מחוללי התופעה, לרבות עסקים ומוסדות המעורבים באופן שיטתי בהפצת התוכן המשמיץ והמסית.

לצורך זה, יוקם בקרוב צוות מיוחד אשר יהיה אחראי על התיאום בין הגורמים השונים הרלוונטיים לעניין, על מנת לשפר את האכיפה המשולבת בתחום באמצעות "שולחנות עגולים", ותוך שילוב כלל הגורמים הרלוונטיים.

מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשיך התייחס לפני כחודש לשאלת 'בחדרי חרדים' ואמר כי "צריך להבחין בין עבירת הסתה בין עבירת תקיפה. הסתה, זה לא עבירה פשוטה שאפשר להגיש עליה כתבי אישום בקלות, בסוף צריך להוכיח שמה שעשית מביא את האחרים להפעיל אלימות. ולכן, ככל שמדובר בהתגרות, הסתה, אמירות לא פופולריות וכו', מאוד קשה להגיש כתב אישום. בכל המקרים שאנחנו נראה תקיפה, אלימות, פעולה, ויהיה לנו ראיות - יהיו גם כתבי אישום".

לראשונה המפכ"ל התייחס לנושא ואמר כי הפרקליטות היא שבעצם מגבילה את החקירות בענייני ההסתה "אלו חלק מהאיזונים והבלמים במדינה דמוקרטית, בכדי לא להגיע למצב שאנחנו סותמים פיות ועושים דברים לא מרוסנים, רק בגלל שהם נראים לנו חשובים".
אביחי מנדלבליט חיילים חרדים הסתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד