כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המקום הטוב ביותר ליד המדורה היה שמור למספרי הסיפורים - הבדרנים הראשונים!

בתלמוד מסופר שאליהו הנביא התגלה לאחד מחכמי ישראל ששאל אותו מיהם בני העולם הבא. אליהו הנביא הצביע על שני אנשים ושאל את החכם מי הן. החכם השיב שאלו הם "אנשי בדיחי" – אנשים שמשמחים אחרים. ממסתבר שהסיפור הזה נכון גם לימים אלו, וגם היום ישנם מספרי סיפורים שמקדישים את חייהם כדי לגעת בנפשות של אחרים באמצעות סיפורים ובדיחות / אבי יהודה

תמונה: shutterstock
תמונה: shutterstock



עדנה קנטי היא מספרת סיפורים ומופיעה כבר שנים רבות במגזרים שונים, במגזר הכללי וגם במגזר החרדי והדתי, בין היתר בשל העובדה שההופעה שלה כוללת לשון נקיה בלבד. פנינו אליה בניסיון להבין מה עומד מאחורי מספר הסיפורים ומהיכן מגיעים אותם סיפורים מרתקים.

"אני סיפרתי סיפורים כל החיים. בטיולים, החבר'ה היו מחכים שיגיע הערב ומבקשים שאספר סיפורים מסביב למדורה. בעבודה הייתי מספרת סיפורים. עבדתי כאשת מכירות ואין הבדל בין אשת מכירות למספרי סיפורים כי מה שאנשי מכירות עושים זה לספר סיפורים. כשהפסקתי לעבוד במקום מסוים, חברה אמרה לי שיש קורס מספרי סיפורים בבית אריאלה. הלכתי לשם ואהבתי את זה מאוד", סיפרה. לדבריה, קורס מספרי סיפורים חידד את יכולות הסיפור שלה ולימד אותה לעמוד על הבמה. "בעיקר למדתי לשתוק, השתיקה היא חלק לא מבוטל של ההופעה. אמן אמיתי צריך לדעת שצריך גם לשתוק לפעמים ולתת לאנשים לעבד את החוויה", אמרה. קנטי מספרת שרצתה להופיע בפסטיבל מספרי סיפורים ולכן התקשרה למשרד של יוסי אלפי המנהל את הפסטיבל. "אמרו לי שם שהם סגורים עד שנת 2035 ושאין מקום. באותו זמן היה קורס מספרי סיפורים של יוסי אלפי והלכתי אליו. כבר אחרי השיעור הראשון יוסי ניגש אלי ושאל אם אני רוצה להופיע בפסטיבל מספרי סיפורים. אמרתי לו שאני אחשוב ומאז הופעתי בכמה עונות של פסטיבל מספרי סיפורים בתיאטרון גבעתיים. הסיפורים שסיפרתי בפסטיבל צולמו לטלוויזיה ומופיעים באתר שלי".

מה זה נותן לך לספר סיפורים? מה מביא בן אדם לספר סיפורים?

"כשהייתי השבוע בהופעה בקיבוץ רביבים והופעתי בפני 100 מאנשי הקיבוץ, ויש קטעים בהופעה שאני רואה 100 זוגות עיניים מסתכלות אלי ומשתדלות שלא לפספס אף מילה שאני אומרת. אין אושר גדול מזה בעולם. 100 אנשים יוצאים מהבית, מתלבשים ולוקחים בייביסיטר כדי לשמוע אותי – זה אושר גדול. אני משמחת אנשים. לפני כמה שנים הזמינו אותי ליישוב קהילתי שנקלע למשבר חברתי שהעיק על החברים. הם הזמינו אותי במיוחד כדי לעודד את האנשים ולחבר ביניהם דרך ההופעה. זו אפילו קצת הרגשה של שליחות, לעשות טוב לאנשים שהיה להם רע כל השבוע".

גם במשפחה את מספרת סיפורים או שהדינמיקה היא אחרת?

"אין להם כבר כוח בשביל הסיפורים שלי. הם שמעו אותם כל כך הרבה פעמים. מצד שני, הילדים שלי אוהבים לבוא להופעות, כי תוך כדי הופעה הם גאים שאימא שלהם מצליחה להצחיק ולרגש כל כך הרבה אנשים, ואחרי ההופעה אנשים ניגשים אליהם ומחמיאים להם כאילו הם גידלו אותי, ולא להפך".

מה מקורות ההשראה לסיפורים וכמה זמן לוקח להכין סיפור להופעה?

"המקורות של ההשראה הם החיים – מה שקורה לי, או מה שאני חווה. הייתה תקופה שהייתי מפרסמת כל שבוע סיפור במקומון של הוד השרון. הייתי יוצאת לקופת חולים וחוזרת עם סיפור, יוצאת לסופרמרקט וחוזרת עם סיפור. אם אני לא חיה ולא פוגשת אנשים חדשים – אין לי סיפורים. החיים יוצרים את הסיפורים", מספרת קנטי. לדבריה, הרעיון המרכזי של הסיפור מבוסס על מקרה שקרה לה או על חוויה שחוותה ואחר כך היא מעבדת אותם לסיפור מוגמר. "הרבה מהסיפורים נולדים ומעובדים תוך כדי נהיגה ארוכה. לפעמים בלילה אני חושבת על הסיפור ובבוקר מדפיסה. אף פעם אין גרסה אחת, סופית ומוחלטת לסיפור. אני משנה את ההדגשים, האינטונציה ואפילו את הפאנץ' על פי תגובות הקהל. אפשר להגיד שהמורה הכי טוב שלי הוא הקהל. יש סיפורים שאני מספרת כבר שבע שנים והסיפור שסיפרתי אתמול שונה לגמרי מאותו סיפור, כפי שסיפרתי לפני שבע שנים".

לפרטים>>
עדנה קנטי מספרי סיפורים הצגות משחק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד