כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מהפך בעמדת המדינה: תומכת בריקון מהיר ובטוח של מיכל האמוניה

רומזת שהמשרד להגנת הסביבה יחזור מהארכה שהעניק להפעלתו • בית המשפט: "המיכל הוא ברבור שחור שעלול לחולל אסון בקנה מידה לאומי שאי אפשר לקבלו"

מכל האמוניה בחיפה. צילום: המשרד להגנת הסביבה
מכל האמוניה בחיפה. צילום: המשרד להגנת הסביבה



המדינה הפכה את עמדתה בנוגע לסכנת מכל האמוניה במפרץ חיפה. העמדה שהוצגה היום (א') בבית משפט המחוזי בחיפה קובעת כי המכל מסוכן, ולכן יש לסגור אותו בהקדם. לפי עמדת המדינה, גם המועד שנקבע בעבר להצגת תוכנית ריקון, ה-1 באפריל, אינו "קדוש" וניתן להקדימו.

גם בית המשפט הדגיש היום את הסכנות בהמשך פעילות המכל. לדבריו, גם בתרחיש הפחות דרמטי עלולים להיפגע מדליפת אמוניה אלף אזרחים, שזה בבחינת "אסון בקנה מידה לאומי שלא ניתן לקבלו".

עו''ד איתן לדרר מפרקליטות המדינה הדגיש לאורך הדיון, כי בית המשפט לא אמור להתבסס בהחלטתו על עמדות מדינה קודמות שהציגה חיפה כימיקלים, כיוון שהמדינה שינתה עמדתה. לדבריו, "העמדה העדכנית של משרדי הממשלה היא שהאינטרס היחיד שמשרדי הממשלה ביקשו שנעמוד עליו כאן בדיון הוא השיקול הבטיחותי של ריקון המכל, בצורה מבוקר, שתמנע סכנה".

לדבריו, גם המשרד להגנת הסביבה שעוסק בהיתר רעלים, עשוי לשקול מחדש את עמדתו לאור העמדות העדכניות של משרדי הממשלה, כפי שהם כיום. המשרד העניק ארכה של שלושה חודשים להפעלת המכל עד ה-1 ביוני 2017, לעומת עמדתו מסוף 2016 שקבעה שההיתר לא יחודש כשיפוג ב-1 במארס. בכך נענה המשרד לבקשת משרד הכלכלה והתעשיה שביקש מתן ארכה לתעשיה להתארגן למציאת חלופות.

לדרר אף התיחס למועד שנקבע בעבר להגשת חלופות לריקון המכל, ה-1 באפריל, ואמר כי זה אינו מועד קדוש, וכי בית המשפט יכול להורות על הגשת תכנית הריקון לפני כן.

גם שופטת בית המשפט תמר שרון נתנאל הדגישה בדבריה את הסכנות שבמכל האמוניה. לדבריה, מכל חוות הדעת ברור שהמכל מסוכן, והצדדים חלוקים לגבי ההסתברות שהסיכון יתממש. לדבריה, "מכל חוות הדעת עולה שיש סיכון, שקיימת הסתברות של דליפת אמוניה, בין אם מהאונייה עקב תאונה או חבלה.. ובין מהמיכל, גם אם הוא ממוגן הכי טוב, עדיין יכולה לקרות תקלה, וכבר היו דברים מעולם. יכולה להתרחש רעידת אדמה, ואנחנו באיזור שצפויות להתרחש בו רעידות אדמה. אז אפשרות לסבירות להתרחשות משהו לדליפת אמוניה, כולם מסכימים שקיימת". לדבריה, "אפילו אם אקבל סבירות נמוכה מאוד, זה לא אפס, הסבירות קיימת".

עוד אמרה, כי גם אם תיקח את ההערכה המצמצמת ביותר של חברת הז-מט, מדובר באלף איש שייפגעו. "זה אסון בקנה מידה לאומי שאי אפשר לקבלו. כאן נכנס לתמונה מה שעמותת צלול דיברה עליו, עיקרון הזהירות המונעת".

שרון נתנאל אמרה כי היא "מפנה למונח ברבור שחור, שזה איזושהי הסתברות לתרחיש בעייתי, כשההסתברות נתפסת כזניחה. אז לא שמים לב אליה. אבל, אם היא מתרחשת, הנזק מאוד גדול והפיתרון הוא להתחשב בהסתברות הזניחה הזו". לדבריה, הבעיה היחידה שהיא רואה, היא שלא הוצגה בפניה הדרך לריקון בטוח ומהיר של המכל.

לגבי בקשתו של שכטמן לומר דברים, שלא התאפשרה, אמרה שרון נתנאל במהלך הדיון, כי מדובר בהליך פרוצדורלי לא מקובל. לדבריה, "לצערי לא אוכל לאפשר לפרופ' שכטמן לומר דברו. אין חולק על מקצועיותו ועל מומחיותו וכולנו רוחשים לו כבוד רב, אולם צודק עו''ד בנקל (שמייצג את חיפה כימיקלים, א''ק) בדברים לפיהם לא ניתן לשמוע כעת חוות דעת בעל פה".
המשרד להגנת הסביבה מכל האמוניה חיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד