כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מי מרוויח מחוק השקיות

התמורה עבור השקיות לא אמורה להיכנס לקופת החנויות, אלא לעבור לקרן השייכת למדינה • אולם פגם בחוק מאפשר הכנסה נוספת לבעלי המרכולים הקטנים, שאינם מסבירם ללקוחות שהכסף הולך לכיסם

צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90



במהלך הדיונים על חוק השקיות שנכנס בתחילת ינואר 2017 לתוקף, עלתה השאלה לאן תעבור התמורה עבורן. אז עוד לא היתה ודאות לגבי מחיר שקית (היו שגרסו כי נדרשות 30 אגורות ואף יותר, ט"ח). אך היה ברור כי מדובר בסכומים גדולים שיצטברו. השימוש השנתי בישראל הוא כ-2.2 מיליארד שקיות, כך שגם אם רק חצי מהכמות תימכר, מדובר בסכום שנתי של מיליונים רבים.

אחת האפשרויות היתה להניח לבעלי המרכולים לקחת את התמורה לכיסם. רעיון זה יצר התנגדות גדולה במערכת, מכיוון שלא ייתכן שהמדינה תחוקק חוק שיעשיר את בעלי הרשתות כמו רמי לוי, ויקטורי או השופרסל. לאחר דיונים רבים הוחלט כי התמורה שישלמו הצרכנים עבור השקיות תועבר לקרן מיוחדת שתנוהל על ידי המשרד להגנת הסביבה. בסכום הגדול שהיה מצטבר בה אמור היה המשרד להשתמש לטיפול במפגעים סביבתיים. ההנחה היתה כי בקרן יצטברו בשלב ראשון סכומים גדולים, ואלה יירדו ככל שהציבור יתחנך שלא לקנות שקיות ניילון ויעלה השימוש בסלים רב פעמיים.

החוק נכנס לתוקף, אך בעוד רמי לוי והקולגות לא נהנים מגביית 10 אגורות לשקית, אחרים דווקא כן. בשלב זה חל החוק על הקמעונאים הגדולים בלבד, 21 גופים (הרשימה המלאה באתר המשרד להגנת הסביבה, ט"ח) שמחויבים לחייב בשקיות וגם להעביר את התמורה לקרן. עם זאת, קמעונאים קטנים כמו בעלי מכולות או רשתות קטנות יותר, רוכבים על החוק שהפך למקור הכנסה, ומחייבים גם הם 10 אגורות לשקית. בניגוד לגדולים שמעבירים את הכסף לקופת המדינה - הם משלשלים אותו לכיסם.

יתרה מכך, לא המשרד ולא הקמעונאים הקטנים אינם טורחים ליידע את הקונה התמים כי הוא רוכש שקית בכסף, שלא על פי חוק, ומספק הכנסה לבעל המכולת.

הפגם בחוק לא מטריד כלל את המשרד להגנת הסביבה, שמבקש הפחתת שקיות בכל דרך על ידי תשלום עבורן. במשרד גם לא חושבים שיש ליידע את הציבור כי השקית הפכה למקור הכנסה נוסף לבעל המרכול העצמאי, שרוכב על כניסת החוק לתוקף, ומרוויח ממנו באופן אישי. כך נוצר מצב בו מופלות הרשתות הגדולות על בסיס גודל. בעוד רמי לוי לדוגמה אינו יכול לקחת לכיסו את תמורת השקיות, הרי שהמרכולים הקטנים דווקא כן.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המחוקק בחר להחיל את חוק השקיות בשלב זה רק על הקמעונאים הגדולים, לאור העובדה שרוב השקיות - כ 1.6 מיליארד, מחולקות ע"י הקמעונאים הגדולים, וכדי לא להעמיס על עסקים קטנים כשהתועלת הסביבתית קטנה. בחנויות וברשתות שהחוק אינו חל עליהן ניתן למכור את השקיות או לחלק אותן בחינם בדיוק כמו כל מוצר אחר. בעסקים עליהם לא חל החוק - אין חובה להעביר את הכסף לקרן לשמירת הניקיון. המשרד להגנת הסביבה מודה לציבור על שיתוף הפעולה בצמצום צריכת השקיות - בשלב זה התוצאות מרשימות מאוד".

ביקשנו לראות את ה"תוצאות המרשימות מאוד". תגובת המשרד: "בידי המשרד עדיין אין את הנתונים האמפיריים בדבר היקף המכירות של שקיות הגופייה, שכן על פי החוק, הדיווחים אודות מכירת השקיות ברבעון הראשון ליישום החוק יתקבלו לקראת סוף חודש אפריל 2017".
משרד להגנת הסביבה חוק השקיות מרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד