כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

"המהירות הממוצעת של אוטובוס בגוש דן היא 15 קמ"ש"

גנון, ראש אגף תחבורה ציבורית ברשות הארצית: "היקף הנסיעות ברכב פרטי בישראל הגיע לממדים הזויים. הפקקים מגיעים כבר עד לחנייה" • במשרד התחבורה מודים כי אין מנוס מהפניית תשומת הלב לתחבורה הציבורית, אך איימו אתמול שלא לתגבר אוטובוסים בערים שלא יספקו נת"צים • יו"ר אגד, אבי פרידמן, טען בכנס התחבורה הציבורית השנתי כי ראוי לסבסד את אגד בסכום גבוה ביחס למתחריו: "אי אפשר להשוות אותנו למתחרים"

רחוב מנחם בגין, תל אביב. צילום: יואב ווקס, themarker
רחוב מנחם בגין, תל אביב. צילום: יואב ווקס, themarker



"בחודש שעבר, בשעה שאגד ניהל משא ומתן מול הממשלה על עתידו, חברי פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות שלחו באופן מפתיע מכתב לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, ולשר האוצר, משה כחלון, שבו הם ציינו שהם לא רואים שום סיבה שבעולם שאגד ייהנה מזכויות עודפות בשוק. אני מאוד מקווה שאותו מכתב נכתב בשוגג ושאולי זו טעות סופר" - כך עקץ אתמול יו"ר קואופרטיב אגד, אבי פרידמן, את מתחריו, בפתיחת כנס התחבורה הציבורית של הפורום בים המלח.

"יש הבדלים מהותיים בין אגד לשאר החברות בשוק הפרטי ולא ניתן להשוות בין ארגון בן 83 שנה לארגונים שקיימים שנים ספורות ונעזרים בו כדי להשתלב בענף התחבורה הציבורית", אמר פרידמן בתגובה לראיון שנערך אתמול ב–TheMarker עם שלושת ראשי החברות סופרבוס, קווים ואפיקים, ושבו טענו כי עלות ההפעלה שלהם נמוכה בכ–50% מזו שאגד מקבל דרך הסובסידיה הציבורית.

"הדרך היחידה לשפר את מערך התחבורה הציבורית היא שכל השותפים העוסקים בתחום ישלבו ידיים ויעבדו יחד למען המטרה המשותפת", הוסיף פרידמן, וטען כי על המדינה להמשיך לסבסד את אגד בשיעורים גבוהים משמעותית ביחס למפעילים הפרטיים.

"ההפרטה של ענף התחבורה הציבורית לפני 17 שנה היתה בהסכמה של אגד. הקווים שאגד הפעיל אותם היסטורית יצאו למכרזים בהסכמתנו. אז כן, גם שולם לנו כסף על זה. אגד לא הערים קשיים על אף אחד מהמפעילים שלקחו או קיבלו מתוקף זכייה במכרזים. היינו שותפים מלאים להעברת העבודה למפעילים הפרטיים וסיוע להם עם מוסכים וחניונים", הזכיר פרידמן.

"אנחנו רק מכבים שריפות"

ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, שעלה לדבר לפני פרידמן, הבהיר כי "המשרד לא יתפשר על רמת שירות גבוהה של מפעילות התחבורה הציבורית". לדבריו, "בחודשים האחרונים אנחנו רואים גידול הדרגתי של כ–8% בנוסעים שמשתמשים בתחבורה הציבורית - וזה רק מוכיח שאנחנו בכיוון הנכון".

לבסוף, תקף חן את התקשורת ואמר: "אם אנחנו עושים משהו לא טוב — יש עניין. אם אנחנו עושים דברים טובים — זה לא מעניין אף אחד. האוטובוסים ימשיכו להיות כלי התחבורה המרכזי גם בשנים הבאות, לכל הפחות עד שתחול התפתחות משמעותית יותר בענף הרכבות הכבדות והקלות".

מנכ"ל חברת קווים, ציון פת, פנה אל חן: "תנו לנו לעסוק בהפעלה של תחבורה ציבורית אמיתית. הסירו מאתנו את העיסוק בתשתיות, בדגלים, בשילוט סטטי, במכונות כרטוס, בביקורות ובעוד דברים שמסיטים אותנו מליבת העשייה שלנו. אני לא חושב שאנחנו כמפעילים צריכים לעסוק בנושאים האלה, משום שהם לוקחים מאתנו את תשומת הלב הדרושה כדי לעסוק בניהול נכון של התחבורה הציבורית".

עוד הוסיף פת כי "כדי לעמוד באתגרים הרבים שיש לחברות התחבורה הציבורית חשוב לדבר על בעיות היסוד שבלעדיהן לא נוכל למשימה — הכשרת הנהגים, שיפור מעמד ותדמית הנהג, שיפור התשתיות, בחינה של שיטת המכרזים ועוד".

לאחר מכן עלה אל הבמה ראש אגף תחבורה ציבורית ברשות הארצית, דרור גנון, שהתייחס למחסור בתשתיות עבור האוטובוסים, כמו נתיבים יעודיים (נת"צים), מסופים וחניוני לילה: "בדרך כלל אנחנו מטפלים במה שדחוף ומכבים שריפות, ולא בהכרח מגיעים לכל מה שהיינו רוצים. אבל זה משתפר והיום מוסיפים הרבה שירות. יש לנו גידול בנוסעים, אבל אם לא נפנה את התשתית בכבישים לאוטובוסים, ונדאג לייצר להם זמינות, נמצא את עצמנו במקום לא טוב. יש לפחות עשרה גופים של המדינה שמעורבים בכך ולכן הסמכות היא לא רק בידיים שלנו וזה מסבך אותנו יותר".

לדברי גנון, "היקף הנסיעות ברכב פרטי בישראל הגיע לממדים הזויים, גם ביחס לחו"ל. הפקקים מגיעים כבר עד לחנייה של האנשים. לכאורה הפתרון המתבקש הוא תחבורה ציבורית, כי אוטובוס אחד יכול להחליף 100 מכוניות. אבל כל זה לא יעזור בלי התשתית. התשתיות הן החסם להמשך פיתוח התחבורה בארץ. שכונות חדשות מתאכלסות בלי תכנון לתחבורה ציבורית. למרות הקשיים אנחנו מגדילים את כמות הנסיעות וממשיכים להילחם. שם המשחק הוא לתת תחרות לרכב הפרטי".

נסיעה באוטובוסים - 15 קמ"ש בממוצע

גנון הזכיר כי המהירות הממוצעת של אוטובוס בגוש דן היא 15 קמ"ש, לעומת 25 קמ"ש בערים הגדולות באירופה. רק 22% מהנסיעות היומיות לעבודה בגוש דן מתבצעות בתחבורה הציבורית, לעומת כ–50% בערים המפותחות בעולם.

הוא חשף כי משרד התחבורה מגבש תוכנית שתחייב תכנון מערכתי לתחבורה ציבורית במרחבים עירוניים, לרבות פריסת מתקני תחבורה לנוסעים, מתקנים תפעוליים לנוסעים ובחינת צירים להעדפה לאוטובוסים ולמוניות. "הרשות שוקלת להתנות תוספת שירות לערים בהקצאת תשתיות מהרשויות המקומיות", הוסיף.

יעל דורי מעמותת אדם טבע ודין, הלינה על כך ש"אין עדיין שום תכנון של משרד התחבורה לרשת נת"צים בין עירוניים. מאות אלפי יחידות דיור מוקמות ברחבי הארץ ללא חיבור לתחבורה ציבורית ובהסתמכות בלעדית על שימוש ברכב הפרטי. זה יוצר המון פקקים ומנתק את הפרברים. החזון הוא ערים יותר מצופפות וקומפקטיות, עם תמהיל של דיור משולב בתחבורה ציבורית".
בגוש דן תחבורה ציבורית רכב פרטי משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד