ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

הסערה ברבנות נמשכת: היועץ נגד עוזר הרב לאו

במכתב ששיגר הראל גולדברג, היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת לשר הדתות דוד אזולאי, ושמתפרסם כאן ב"בחדרי חרדים" לראשונה, טוען היועץ המשפטי כי רפאל פרנק, עוזרו של הרב הראשי דוד לאו, מתנהל שלא במקצועיות. פרסום ראשון

הרב דוד לאו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרב דוד לאו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סוער ברנות הראשית: לאחר שמזכיר הרבנות הראשית ועוזרו הבכיר של הרה"ר, רפאל פרנק, האשים את היועץ המשפטי של הרבנות הראשית עו"ד הראל גולדברג, בפעילות נגד החלטות מועצת הרבנות – זאת על רקע הסערה סביב הדרישה להשוות את מעמד רבני ההתיישבות כמעמד רבני הערים - גולדברג לא נשאר חייב, ובמכתב ששיגר לשר הדתות דוד אזולאי, ושמתפרסם כאן ב"בחדרי חרדים" לראשונה, טוען היועץ המשפטי כי פרנק מתנהל שלא במקצועיות וכי המכשול הוא החוק שלא מאפשר את החלטת המועצה.

במכתבו, מגולל גולדברג את ההיבט החוקתי-משפטי בכל הקשור למעמדת של רבני ההתיישבות וההבדל בינם לבין רבני הערים: "על פי המצב המשפטי הנוהג, רב עיר הוא נושא משרת סטטוס מיוחדת, שבין היתר, לא מתקיימים לגביה יחסי עבודה רגילים בין הרב לבין הגורם שמשלם את שכרו. מתוך נקודת מוצא זו, הוגבלה האפשרות להביא לסיום כהונתו של רב עיר אלא בהתקיים העילות שנקבעו בתקנות".

"לעומת זאת, רבני יישובים ורבנים אזוריים לא קיבלו מעמד שכזה בחוק. כך, למשל, שכרם משולם מכוח הסכם קיבוצי שנחתם בין הארגון היציג שלהם לבין המדינה ונציגות הגופים המעסיקים אותם, ולא מכוח החלטת ממשלה כפי שמקובל ביחס לרבני עיר".

מכתבו של היועץ המשפטי לשר אזולאי




עוד הוא מוסיף: "בהמשך לכך, ככלל, מתקיימים בין רבני ההתיישבות לבין המועצה הדתית או הרשות המקומית, לפי העניין, יחסי עובד ומעביד, כפי שפסק בית המשפט לא אחת. פועל יוצא מן האמור, שכל עוד לא שונה המצב המשפטי הנוכחי באמצעות חקיקה, קיים קושי משפטי של ממש להגביל בתקנות את אפשרות סיום העסקתם של רבני ההתיישבות".

הוא מתייחס לעצם הדיון, להחלטת מועצת הרבנות וכותב: "בנסיבות האמורות, החלטת המועצה שנזכרה במכתבו של הרב פראנק, בדבר השוואת מעמדם של רבני ההתיישבות לרבני ערים לעניין סיום העסקה בתקנות, אינה אפשרית ליישום מבחינה משפטית כל עוד לא תוקן החוק בעניין זה".

"נוכח האמור, משפנה אלי עו"ד פת, היועץ המשפטי למשרד לשירותי דת, בבקשה לקבלת התייחסותי לתיקון המבוקש, השבתי לו באמצעות דוא"ל שלו היה מכותב עוזרך, מר משה בא גד, כי העניין לא תואם עמי ואינו על דעתי".

גולדברג מאשים את פרנק כי "חרף פניות חוזרות ונשנות למזכיר המועצה, בבקשה שלא להעלות נושאים בישיבת המועצה שאינם מופיעים על סדר יומה, בפועל הדבר אינו מתבצע, ודומה שהסיטואציה שאירעה במקרה דנן רק ממחישה את חשיבות הדבר".

לטענתו, "חשיבות פירוט הנושאים על סדר יומה של המעצה תוך פירוט הצעת החלטה בכל נושא או חלופות להצעה כאמור וצירוף החומר הנדרש, נועד לאפשר לגורמים המקצועיים להעביר את עמדתם בנושא ולאפשר למועצה לקבל החלטה מיטבית תוך שקילת מכלול השיקולים הרלוונטיים, ולהבטיח שלא תצא תקלה תחת ידיה".

עוד הוא מאשים את עוזרו של הרב הראשי הגר"ד לאו: "החלטת המועצה הנזכרת התקבלה מבלי שהנושא הופיע על סדר היום ומבלי שניתנה לגביו חוות דעת משפטית, והתוצאה, שלכל הדעות היא בלתי נעימה, הינה החלטה שאינה ניתנת ליישום מבחינה משפטית 3 בנסיבות הנדונות, אין למזכיר המועצה להלין אלא על עצמו".

לסיום מוסיף כי "לשלמות התמונה, אבקש להזכיר כי נוכח מקרה ספציפי של הליך פיטורין שביקשה מועצה דתית לנקוט כנגד רב התיישבות, המוכר היטב למשרדך, אשר נדון במועצה ואף הגיע לפתחו של בית הדין לעבודה, עמל הח"מ על הכנת מתווה שנועד למנוע פיטורין שרירותיים של רבנים בהתיישבות, וזאת באמצעות יצירת מנגנון של ועדה שתדון בטענות הצדדים לסכסוך ותגבש המלצות בהתאם.

"כזכור, מתווה זה אושר על ידך ועל ידי הרב הראשי, ואף אומץ בהמשך על ידי בית הדין לעבודה באופן שאפשר להגן על מעמדו של הרב. יצירת מתווה זה אפשרה אפוא להביא לידי ביטוי את מעמדו הייחודי של רב, מחד, תוך שמירה על המסגרת המשפטית וכיבוד כללי החוק, מנגד, על רקע האמור, דומה כי פעילותו של הח"מ לחיזוק מעמדם של רבני ישראל אינה טעונה הוכחה. כמי שמחויב לגישה ממלכתית, מקצועית ועניינית, איני רואה לנכון להגיב מעבר לאמור לעיל" כותב היועץ המשפטי.
הרבנות הראשית הרב דוד לאו דוד אזולאי רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד