י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בנק ישראל: מחירי הדירות זינקו בעשור הרבה יותר משכר הדירה

מחירי הדירות עלו זו השנה התשיעית ברציפות - כך מפרסם היום בנק ישראל בדו"ח השנתי שלו. "מאז המחצית הראשונה של העשור הקודם עלה שכר הדירה בדומה להכנסה ברוטו למשרת שכיר, בשעה שמחירי הדירות עלו הרבה יותר מכך"

בנק ישראל: מחירי הדירות זינקו בעשור הרבה יותר משכר הדירה
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם



מס הדירה השלישית שיזם שר האוצר משה כחלון צפוי, אם יאושר, להביא להפחתה מסויימת במחירי הדירות, אך גם לייקור במחיר המגורים בשכירות. זו היא ההערכה שמובאת בפרק הדיור של הדו"ח השנתי של בנק ישראל לסיכום שנת 2016. "זאת משום שהמס מפחית למשקיעים את התשואה נטו ומעודד אותם למכור דירות, והדבר מגדיל את ההיצע בשוק הדירות בבעלות אך מקטין את ההיצע בשוק השכירות", הוסבר.

על פי סקירת הבנק, המתבססת על מדדי הלמ"ס, "עלו מחירי הדירות ב-2016 ב-6.3%, והם האמירו זו השנה התשיעית ברציפות. מאידך גיסא - שכר הדירה עלה ב-1.4%, השיעור הנמוך ביותר זה עשור". עוד נכתב כי מאז המחצית הראשונה של העשור הקודם עלה שכר הדירה בדומה להכנסה ברוטו למשרת שכיר, בשעה שמחירי הדירות עלו הרבה יותר מכך. על פי בנק ישראל, הדבר מעיד על כך שלא חלה הרעה ב"נשיגות הדיור", כלומר ביכולתו של הציבור לרכוש שירותי דיור.

עוד נכתב כי "היקף העסקות בדירות למגורים הצטמצם לאחר שאשתקד הוא עלה בתלילות, אולם רמתו עדיין גבוהה. את הצמצום מסבירה התכווצות בפעילות המשקיעים, שכן הרוכשים דירה לראשונה ביצעו אותו מספר עסקות, ומשפרי הדיור הפחיתו אותו במעט".

חלק ניכר של פרק הדיור בדו"ח עסק ביוזמת הדיור המרכזית של שר האוצר – מחיר למשתכן. בדו"ח הוצגו נתוני משרד השיכון, לפיהם עד סוף 2016 נרשמו לתוכנית כ-74.8 אלף זכאים ונערכו הגרלות ל-6,394 יח"ד ב-20 ערים. "ריבוי הנרשמים ומיעוט ההגרלות הובילו גם לשיעורי זכייה נמוכים – 3.1% בממוצע להגרלה בודדת לפי מדידה בדיעבד. השיעור באזורי ירושלים והמרכז (למעט העיר לוד) בדרך כלל נפל מ-2%, ובאזורי הדרום (למעט שדרות), הקריות והצפון הוא נע בדרך כלל בין 3% ל-7%".

עוד עסק הבנק בפילוח הגיאוגרפי של אזורי הזכייה, ומצא כי כמחצית מהזכאים זכו בדירות באזור מגוריהם, ובאזורי חיפה והדרום אף יותר מכך. אך מחצית הזוכים הנותרת "זכתה בדירות מרוחקות מאזור מגוריהם – למשל זכאים שמתגוררים באזורי תל אביב, המרכז וירושלים זכו בדירות בצפון, בדרום ובחיפה". להערכת הבנק, "סביר להניח כי חלק מזוכים אלה לא יתגוררו באזורי הזכייה, וכי הדבר תקף במידה מסוימת גם לגבי זכאים שזכו בעיר אחרת מעיר מגוריהם אך באותו אזור. אלו יהפכו למשכירים באזורי הזכייה ויתגוררו ביישוב אחר. יתר על כן, אם התוכנית תגדיל את מספר הדירות הזמינות להשכרה בפריפריה, הדבר כנראה יפחית את שכר הדירה באזורים אלו אל מתחת לציפיות הרוכשים".
מחירי הדירות משה כחלון בנק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד