ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

'מתחזקים' בכלא

בשנתיים האחרונות חל גידול של 50 אחוז במספר האסירים שחוזרים בתשובה. עיתון 'הארץ' על התופעה

כלא. צילום אילוסטרציה
כלא. צילום אילוסטרציה



לפני 15 שנה נידון עמי פופר ל-40 שנות מאסר בגין רצח שבעה פועלים ערבים בראשון לציון. כיום אפשר למצוא אותו בכלא מעשיהו ברמלה כשהוא לבוש חולצה לבנה, זקן מעטר את פניו ולראשו כיפה; בעשור האחרון, פופר "התחזק". אל הכלא נכנס חילוני, אך את עונשו הוא מרצה באגף 8, אגף שומרי המסורת.

פופר לא לבד: בשירות בתי הסוהר אומרים כי בשנתיים האחרונות חל גידול של יותר מ-50% במספר האסירים שחוזרים בתשובה. 30 המדרשות שמפעילים רבני שירות בתי הסוהר במתקני כליאה ברחבי הארץ קוסמות לאסירים: אם לפני כשנתיים היו מגיעים 250 מהם ללימודי תורה במסגרת המדרשות, הרי שמספר התלמידים האמיר באחרונה לכ-550. ההשתתפות במדרשות היא חובה על כל האסירים שנמצאים באגפים הדתיים, וכמעט כל הדתיים החדשים הם חוזרים בתשובה.

בשבועות האחרונים, לקראת יום כיפור, עולים משמונת בתי הכנסת במתחם מעשיהו קולות תפילה: סליחות לקראת הימים הנוראים ותקיעות בשופר. באגף הדתי של מעשיהו שוהים כעת כ-70 אסירים, בהם כאלה שהורשעו בעבירות קשות כרצח, אונס ומעשים מגונים. שני אגפים דתיים נוספים נמצאים בבתי הסוהר "אילון" ברמלה (65 אסירים) ו"דקל" בבאר שבע (50 אסירים). רבים מהם חזרו בתשובה, אחרים נמצאים בעיצומו של התהליך.

בהתאם, בשב"ס כבר מדברים על הצורך לפתוח אגף נוסף לשומרי מסורת, בכלא "אילון". "רוב הכלואים באגף הזה שפוטים לעונשי מאסר ממושכים", אומר גונדר-משנה הרב משה טולדנו, הרב הראשי בשב"ס, "ונוצר תור ארוך, לפחות 30 איש, שמחכים להיכנס אליו".

למה זה קורה?


בשירות בתי הסוהר מתקשים לשים את האצבע על הסיבה לגל ההתעוררות הרוחנית. חלק מהקצינים בשב"ס מנמקים זאת בכך שהאסירים הם בבואה של החברה, ומשקפים תהליכי "התחזקות" כלליים; אחרים אומרים כי עם תחילת תשלום החוב לחברה, נחשפים האסירים לריקנות שבחייהם ומנסים למלאה בתוכן; ויש המדברים גם על "תסמונת העדר", ומסבירים כי רבים מהאסירים, שרואים את חבריהם נכנסים לאוהלה של תורה, "רוצים גם".

הרב טולדנו מגדיר את הנהירה אל המדרשות כ"צימאון רוחני", ומודה: "אני בעצמי מתקשה לעכל את הזינוק הדרמטי במספר האסירים הדתיים ובמספר החוזרים בתשובה".

הסבר נוסף לתופעה, שלפיו המסגרות התורניות מזכות את האסירים בהקלות ולכן מושכות רבים מהם, נתקל בדחייה. בשב"ס מדווחים על כללי התנהגות נוקשים באגפים אלה: האסירים מתחייבים להתעורר בשעות הבוקר המוקדמות לתפילת שחרית; לשמור על קדושת השבת; לוותר על טלוויזיה ועיתונים; ללמוד תורה; ולנהל אורח חיים דתי.

"האסירים חותמים על הסכמתם לתנאים האלה ומי שלא עומד בהם, לא נשאר באגף. יש אחרים שעומדים בתור", אומר הרב טולדנו. עם זאת, אסירים אלה פטורים מלבישת מדי אסיר.


ומה אומרים האסירים?


ומה אומרים האסירים? ש', בן 19.5 מירושלים, מרצה עשרה חודשי מאסר בפועל, לדבריו בגין עבירות רכוש שביצע. הוא מספר שהוא בנו של רב ידוע בבירה, אך למרות ייחוסו המשפחתי, "איבד את הדרך". "אפשר לומר שהייתי 'שבבניק', למרות שאני שונא את ההגדרה הזאת", הוא אומר, "הייתי צעיר הולל, מרבה לבלות. זה לא עונש המאסר הראשון שלי. במצטבר אני יושב כבר שלוש שנים". ש' טוען כי "התחזק" בזמן שבילה מאחורי הסורגים: "עכשיו אני מרגיש שאני מתקרב שוב אל הדת. הגעתי אל המסקנה שאחרי כל בילוי שביליתי, כבר קיבלתי סטירה. תמיד קרה לי משהו שבגינו התחרטתי על אותו בילוי. הבנתי שאין מנוס מלהתחזק".

האסיר ברוך הוריס מעדיף לצטט את הרמב"ם כשהוא מתבקש לספר מדוע הוא יושב כיום מאחורי סורג ובריח. "אם לא מזכירים את העבר, לא חוזרים למה שהיה", הוא אומר, ומוסיף: "המקום הזה הוא חממה לא נורמלית של גידול רוחני. ההתחזקות שלנו בדת באגף הזה היא בכך שאנחנו לא חשופים עוד לכל השטויות שיש בחוץ, אנו חושבים עכשיו אחרת. לא חושבים על עבריינות".

כחלק מהתקרבותם של האסירים לדת, אלה אף מבקרים לעתים תכופות בקברי צדיקים. אסירים מבתי הסוהר שבנגב משתטחים על קברו של הבאבא סאלי בנתיבות, אסירים מהמרכז ומהצפון נוסעים לקברים של רבי שמעון בר-יוחאי במירון, או לעמוקא, שם לרוב נהוג לבקש זיווג עבור רווקים ורווקות.

ומעבר לחיפוש סיבות לתופעה, בשב"ס מונים גם את מעלותיה. מנהל כלא מעשיהו, תת-גונדר רמי עובדיה, סבור שלפעילות האגפים התורניים יש ערך שיקומי עליון. "בהרבה מאוד מקרים, עולים חדשים שלא היו חשופים בכלל לנושא הדת, שומעים שוב ושוב את התפילות, נחשפים אל הפעילות של האגף ומבקשים להצטרף אל הפעילות הדתית. הם מרגישים שהם יכולים ליצוק תוכן בחייהם. לפתע נפתחת להם דלת", אומר עובדיה.

נתון נוסף נזקף בשירות בתי הסוהר לזכות האגפים הדתיים: בעוד ששיעור האסירים שחוזרים לכלא - לאחר ריצוי עונש מאסר - בגין עבירות אחרות הוא 65% - בקרב האסירים הדתיים הוא עומד על 8.5% בלבד. בשב"ס מדווחים גם שקט יחסי באגפים התורניים ביחס לאגפים הרגילים, ועל כמעט אפס מקרי אלימות או בעיות משמעת.

ובשקט היחסי הזה, במקביל לסליחות, אסירי אגף 8 במעשיהו כבר בונים את הסוכה, בחצר הסמוכה לתאי הכליאה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד