כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

ילדי ביתר יישארו רעבים

בייניש דחתה דרישת פינדרוס לקיים דיון חוזר בנושא 'מפעל הזנה'. ראש העיר: "נמשיך להיאבק במישור הפרלמנטרי"

ילדים בתלמוד תורה בביתר עלית
ילדים בתלמוד תורה בביתר עלית

נמשכת אפליית ילדי החינוך החרדי: שופטת בית המשפט העליון, דורית בייניש, דחתה אתמול את דרישתו של ראש עיריית ביתר-עילית, יצחק פינדרוס, לקיים דיון חוזר בהחלטת בג"ץ שלא ליישם את חוק מפעל ההזנה על ילדי החינוך החרדי בעיר. השופטת כתבה בהחלטתה, כי על העירייה לדרוש את שינוי החוק מהכנסת.

לפני שלושה חודשים הגיש ראש העיר, באמצעות עורך הדין דוד רותם, בקשה לקיים דיון נוסף בעתירה בעניין אי-הפעלת מפעל ההזנה בעיר ביתר-עילית, וזאת בעקבות דחיית העתירה הקודמת על-ידי המשנה לנשיא בית המשפט, השופט מישאל חשין, שקבע כי המדינה יכולה לממן ארוחות צהרים רק במוסדות הממלכתיים, ובהם החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני, המקיימים יום חינוך ארוך. לפי השופט, חוק זה לא יכול לחול על 23 ת"תים ובתי ספר בביתר-עילית הנמצאים בהגדרה של "מוכר שאינו רשמי" ו"מוסדות הפטור", שכן "אין הם מגשימים את מטרותיו של חוק החינוך הממלכתי", כדברי השופט.

השופט הוסיף אז ואמר: אם ההורים רוצים שילדיהם יקבלו ארוחת צהרים, "יבואו אותם ילדים בבתי הספר הממלכתיים".

בבקשה לדיון נוסף, דרשה עיריית ביתר-עילית לקיים דיון נוסף ומורחב בשאלת האפלייה שקבע השופט חשין לפני מספר שנים, בין מוסדות החינוך החרדיים לבין הממלכתיים בנושאי תקציב, ובהקשר לכך גם בנושא הפעלת מפעל הזנה במוסדות חרדיים, שכן מדובר בהחלטה "היוצרת עיוות ואפלייה בין אזרחי מדינת ישראל, בעניין כה בסיסי, חיוני ואלמנטרי, ולמעשה בעניין מתחום הרווחה והסעד, לא פחות מאשר בתחום החינוך: אספקת מזון לילדים, ובכלל זה ילדים רעבים".

עוד טענה העירייה כי כלל מטרות החינוך של בתי הספר החרדיים בעיר מגשימות את מטרות חוק החינוך הממלכתי, ללא יוצא מן הכלל, ולכן חוק יום חינוך ארוך צריך לחול על כלל המוסדות בעיר ביתר-עילית, וכפועל יוצא גם חוק מפעל ההזנה.

עוד טענה העירייה בעתירתה, כי השופט חשין בפסק דינו הטיל דופי במערכת החינוך החרדית, בכך שכתב כי מצא, כביכול, פגם בחינוך המוענק בבתי הספר החרדיים בעיר ביתר-עילית.

ביום שלישי השבוע, כאמור, דחתה השופטת בייניש את דרישתה של עיריית ביתר-עילית לקיים דיון נוסף בעתירה, וקבעה כי יש קשר ברור בין צו יום חינוך ארוך לבין המוסדות שתלמידיהם זכאים לארוחה חמה, והם המוסדות הממלכתיים, זאת למרות שהעירייה צודקת כי חוק ארוחה יומית נושא אופי סוציאלי, הרי שהוא קשור לחוק יום חינוך ארוך שחל רק במוסדות הרשמיים.

השופטת בייניש מסרבת בהחלטתה לקיים דיון מחודש בהחלטה העקרונית של בג"ץ מלפני מספר שנים, העושה הבחנה בין סוגי מוסדות החינוך.

השופטת בייניש מתייחסת גם לטענות עיריית ביתר-עילית נגד בית המשפט העליון, שיצר הפליה אסורה בהחלטתו של השופט חשין. "טענות אלה, ככל שקשות הן, פתרונן אינו בפסיקתו של בית המשפט.. המעוגנת בחקיקת הכנסת. חוק ארוחה יומית הוא יציר כפיו של המחוקק וביישומו של החוק רק על מוסדות חינוך שעליהם חל חוק יום חינוך ארוך פעל משרד החינוך כדין.

"הכנסת רשאית היתה, כמובן, לקבוע תחיקה שתחול על כלל הילדים בישראל ובכוחה לעשות כן תמיד. ואולם בקשתה של העותרת כי בית המשפט ירחיב את תחולתו של החוק באופן הסותר את לשונו ואת תכליתו אינה בגדר סעד שבידי בית משפט זה להושיט לעותרת.

"כמו כן, בקשתה החלופית של העותרת כי בית משפט זה יבטל את חוק ארוחה יומית..בשל היותו מפלה.. נטולת כל תכלית כשמדובר בחוק מיטיב המבוסס על עקרונות חקיקת החינוך בישראל. לפיכך, את טענותיה בדבר התוצאות המעשיות הנגרמות עקב חוק ארוחה יומית על העותרת להפנות לרשויות המתאימות".

עם זאת, השופטת בייניש מציינת בשולי הדברים, כי גם אם אפשר שראוי לשקול הנהגת מפעל הזנה לתלמידים אשר ימומן על-פי פרמטרים שאינם תלויים בחוק יום חינוך ארוך דווקא אלא על-פי אמות מידה סוציו-אקונומיות, הרי שאין ענין זה כרוך בפסק הדין בעתירה זו".

ראש עיריית ביתר-עילית, יצחק פינדרוס אמר בתגובה להחלטה: "אני מיצר על כך שהשופטת בייניש לא מצאה לנכון לתקן את העוול שנגרם לאלפי ילדי החינוך החרדי בביתר-עילית, אלא הנציחה בפסק דין נוסף את האפלייה החמורה. נמשיך להיאבק במישור הפרלמנטרי, באמצעות שינוי החוק, על-מנת שילדי החינוך החרדי בעיר יוכלו ליהנות מ'מפעל ההזנה', כמו כל ילדי ישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד