י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

לאן נעלמה השבת?

'ישראייר' קיבלה אישור לטוס בקו סדיר לניו-יורק. היא טסה גם בשבתות, אבל הלפרט מדבר על אמינות

שבת או אמינות. "ישראייר"
שבת או אמינות. "ישראייר"



חברת התעופה 'ישראייר' נערכה מבעוד מועד למהלך המתיש והארוך שהיא מנהלת. השבוע הוא הגיע לסיומו המוצלח, בעקבות הודעת שר התיירות אברהם הירשזון, כי הוא מעניק לחברה מעמד של 'מוביל נקוב', לתקופה של 24 חודשים. משמעות ההחלטה, שתמומש כבר בשבוע הבא הלכה למעשה - הפעלת טיסה יומית לניו-יורק.

השאלה המרכזית שעולה בחלל האוויר היא: כיצד נעלמה העובדה שחברת 'ישראייר' טסה בשבתות ובמועדי ישראל? מדוע ממלאים חברי הכנסת החרדיים את פיהם מים ואינם תוקפים את ההחלטה - שגם כך תמוהה ובלתי מובנת?

מכירה את המגזר החרדי


לפני מספר חודשים שכרה 'ישראייר' את שירותי הפרסום ויחסי הציבור של 'בולטון פוטנציאל', במגמה לחדור לציבור החרדי. מנכ"לית החברה, סבינה בירן, מכירה היטב את המגזר החרדי. היא עברה סטאז' על הציבור הזה, בתקופה בה עבדה כמנהלת חברת 'טאוואר אייר', חברה שהייתה בבעלותו של איש העסקים מוריס נחתומי, אשר הפעילה קו טיסות סדיר בין ישראל לניו-יורק.

המחירים הזולים של 'טאוואר אייר', הביאו את הציבור החרדי, בעיקר אלו המחפשים טיסות זולות, לטוס עם חברה זו. עובדה זו נוצלה עד תום על-ידי העסקנים שפעלו בשעתו כדי להפסיק את הקרנת הסרטים במהלך הטיסות. הלחצים על 'טאוואר אייר' הועילו, מה שהביא מאוחר יותר גם לכניעתה של 'אל על' בנושא זה.

חברת 'טאוואר אייר' נעלמה ממפת התעופה, לאחר שפשטה את הרגל, אך סבינה בירן נשארה בתחום, וקיבלה לידיה את ניהול 'ישראייר', שנוסדה בשנת 96', שנה בה החליטה ממשלת ישראל לאמץ את מדיניות 'השמיים הפתוחים'. מדיניות זו היוותה רפורמה בתעופה הישראלית ואפשרה לחברות תעופה נוספות להשתלב בענף התעופה האזרחית.

נוחי דנקנר קופץ למים


איש העסקים נוחי דנקנר קפץ גם הוא לבריכה זו, והקים את 'ישראייר', שהינה חברת בת של קבוצת גנדן בע"מ שבבעלותו - הקבוצה הגדולה בתחום התיירות והתעופה בישראל. החברה מציעה ומספקת שירותי תיירות ותעופה במגוון רחב. בנוסף לחברת 'ישראייר', יש לקבוצה אחזקות בחברות תיירות נוספות כמו: נתור, יוניטל, צבר OPEN SKY ועוד.

בשלב הראשון זכתה החברה במכרז להפעלת קו טיסות סדיר לאילת, אך מיד עם כניסתה של 'ישראייר' כאלטרנטיבה נוספת בקו לאילת, היא גרמה לזעזוע בשוק התעופה. החברה החלה להוות גורם תחרותי בעיקר מול 'ארקיע' של משפחת בורוביץ.

כבר אז היה ברור, שדנקנר ילך עד הסוף מול הבורובצים, והתחרות תהיה בסופו של דבר גם מול 'אל על', אף היא בבעלות המשפחה. ואכן, לא חלפו שנתיים, וצי המטוסים של 'ישראייר' כבר גדל ל-5 מטוסי ATR - 42 והחברה החלה בטיסות שכר גם ליעדים קרובים בחו"ל כמו קפריסין, רודוס, כרתים ואנטליה.

תקופה קצרה לאחר מכן, חכרה החברה 2 מטוסי בואינג, והחלה להפעיל טיסות שכר לאירופה. סבינה בירן לא שקטה על השמרים, ובקיץ 2003 נרשם עוד ציון דרך בדרכה של 'ישראייר', כאשר נחנכו קווי טיסות סדירות לריגה שבלטביה וללובליאנה שבסלובניה.

נכון להיום, מפעילה 'ישראייר' מידי חודש, כ-345 טיסות פנים ארציות וכ-25 טיסות שכר ליעדים באירופה, ניו-יורק, אגן הים התיכון ומזרח אפריקה.

אבל בחברה לא הסתפקו בטיסות שכר, ופעלו ללא ליאות כדי לקבל הכרה כ'מוביל נקוב'. אלא שכאן נתקלו במאבק עיקש מכל הכיוונים.

דנקנר שיודע היטב כיצד למשוך בחוטים, שכר את שירותיה של רות שיטרית, רעייתו של שר התחבורה מאיר שיטרית, לה משרד יחסי ציבור גדול, שלא מכבר התמזג עם חברת הפרסום הגדולה 'פוגל אוגלבי' - ואז ניתן האות להסתער על הממשלה, ולבקש להעניק לחברה מעמד של 'מוביל נקוב' נוסף.

הפניה הראשונה נעשתה לפני כשנתיים. מי שהיה אמור לקבל החלטה בעניין, היה שר התחבורה מאיר שיטרית, אך לאחר מספר חודשים העבירה הממשלה את סמכות ההחלטה בנושא משיטרית לשר התיירות, אברהם הירשזון, וזאת בשל חשש לניגוד אינטרסים עקב עבודתה של אשתו.

כבר מהרגע הראשון היה ברור, כי העובדה ש'ישראייר' טסה גם בשבת, תעמוד בעוכריה, לפחות בכל מה שקשור לציבור החרדי. למרות שגם 'אל על' טסה בשבת, באמצעות חברת הבת שלה 'סאן דור', הרי ש'אל על' הרישמית אינה טסה בשבת, וכל טיסה שמגיעה באיחור, גוררת אחריה מחאות קולניות ושורה של התנצלויות מצד החברה. כך קרה שכיום יש ל'אל על' עדיפות ברורה במגזר החרדי.

ח"כ גפני היה הראשון


הראשון שפתח במסע נגד האפשרות למתן 'מוביל נקוב' ל'ישראייר', היה ח"כ משה גפני. הוא עשה זאת כבר לפני מספר חודשים, בעוד חכי"ם חרדיים אחרים מילאו את פיהם מים.

כדי לקדם את פני הרעה, שכרו ב'ישראייר' את שירותי משרד 'בולטון פוטנציאל'. וכשיש קשרים, לא צריך פרוטקציה: לפתע פתאום, כבר לא נשמעו קולות מחאה רמים, והכל השתתק.

עד השבוע.

הירשזון הודיע בתחילת השבוע על החלטתו להעניק לחברה מעמד של 'מוביל נקוב' בקו הטיסות תל-אביב - ניו-יורק, המאפשר לחברה לטוס באופן סדיר, ולא בטיסות שכר, כפי שהפעילה עד עתה.

הירשזון גם נימק את החלטתו: "הגעתי למסקנה כי קיים אינטרס ציבורי מובהק וחיוני בהוספת מוביל נקוב שיתחרה ב'אל על'. במצב הנוכחי קיים עודף ביקוש ולצדו מחסור בהיצע המושבים. על פי הייעוץ המשפטי שקיבלתי, מינוי מוביל נקוב נוסף עולה בקנה אחד עם החוק ויוביל מחד לתועלת כלכלית וייצור תחרות על כסאו של הנוסע, ומאידך לא יפגע בחוסנה הכלכלי של 'אל על', בתוכניותיה העתידיות וביציבות ענף התעופה הישראלי".

ב'ישראייר' נערכים כבר מזה חודשים ארוכים להפעלת טיסה יומית בקו זה, בקיבולת של כ-100 אלף מושבים בשנה. בשבועות האחרונים אף עסקה החברה בגיוס עובדים מואץ, כחלק מהערכותה להפעלת הקו הסדיר.

הודעתו של הירשזון התקבלה ב'ישראייר' על קרקע מוכנה, והם נערכים להפעלת טיסה יומית לניו-יורק כבר בשבוע הבא. סבינה בירן הודיעה, כי השינוי יוביל לירידת מחירים של כ-10 אחוזים.

בחברת 'אל על' ו'ארקיע' זעמו על ההחלטה ואמרו:"זוהי החלטה תמוהה ובלתי תקינה". סביר להניח שבג"צ יצטרך להכריע, בסופו של דבר, בסוגיה, ועד אז תהיה כבר 'ישראייר' באוויר.

הלפרט קופץ על העגלה


בינתיים קפץ על העגלה סגן שר התחבורה, ח"כ שמואל הלפרט, שתקף את החלטתו של שר התיירות. הלפרט שמנסה בתקופה האחרונה לתפוס כותרות בכל מחיר, לא המתין שגפני יתפוס לו את הכותרות, ומיד עם פרסום הודעתו של הירשזון, פרסם הודעה חריפה נגד ההחלטה.

לדברי הלפרט, החלטתו של שר התיירות פוגעת פגיעה קשה באמינותה של ממשלת ישראל, בניהול מו"מ מול חברות בישראל. "לא יתכן כי הממשלה תבטיח בשנת 2003 לאלפי עובדים ולהנהלת חברת 'אל על' כי המדינה לא תאפשר לחברה ישראלית נוספת להפעיל קו טיסות סדיר לניו-יורק, ולאחר פחות מ-3 שנים תפר את הבטחתה ללא כל דין ודברים עם 'אל על'", אמר.

בהודעה שפרסם גם הובעה התייחסות לעובדה, כי ב'אל על' מתפרנסים אלפי משפחות בישראל, וההחלטה המאפשרת לחברה נוספת לטוס לניו-יורק, תפגע בחלק מהם בצורה אנושה, עד כדי מתן פיטורין למשפחות רבות.

הלפרט גם התייחס לנקודה נוספת. הוא ציין כי בישראל, בה שורר מצב ביטחוני קשה או מלחמה - חברת 'אל על' המשיכה לעבוד כאשר כל חברות התעופה הזרות סירבו לטוס לישראל. "כל מדינה נורמלית בעולם מחזקת את חברת התעופה המובילה שלה בכדי לתת לה חוסן כלכלי, בכדי שתוכל לפעול ח"ו גם בעיתות מצוקה", אמר סגן השר.

ישראבלוף: 'ישראייר יו.אס.איי'


השאלה הגדולה עליה לא קיבלנו תשובה ברורה היא, מדוע ירד מסדר היום נושא הטיסות בשבת, למרות שלכולם גלוי וידוע ש'ישראייר' טסה בשבתות ובמועדי ישראל.

ב'ישראייר' יודעים היטב כי טיסות בשבת יגרמו לציבור החרדי שלא לטוס עם החברה. כיוון שכך, יתבצעו הטיסות בשבת באמצעות חברת-בת בשם 'ישראייר יו.אס.איי'. החברה האם - "ישראייר" - תחדל לטוס בשבת.

בסלנג עממי קוראים לזה ישראבלוף.

ואם שאלנו להיכן נעלמה השבת, הרי שגורמים בכירים המעורבים בעניין טוענים, כי עדיף להתמקד בנושא האמינות והנזק לעובדי 'אל על' מאשר בנושא השבת. "אם אפשר לפעול כלפי חוץ ולהסביר את ההתנגדות ל'ישראייר' ממניעים של אמינות, טובת העובדים וסיבות אחרות, עדיף לעשות שימוש בנימוקים אלו מאשר בנושא השבת", אמרו.

נציין כי ח"כ משה גפני פועל בהתאם למדיניות זו במשך כל השנים ובכל התחומים, ובהצלחה רבה. השבוע התברר, שגם הלפרט למד שיטה זו והעדיף להתעלם מנושא השבת. כעת לא נותר אלא להמתין לתגובתו של ח"כ יעקב ליצמן, שבמשך כל השנים לקח חסות ואפוטרופסות על השבת, אך הפעם גם פיו מלא מים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד