ו' סיון התשפ"ד
12.06.2024

המשרוקיות של 'הצלה ישראל'

דובר 'הצלה ישראל', ירח טוקר, מתאר את היערכות כוחות ההצלה לקראת אירועי ל"ג בעומר במירון

"לא לדחוף ולא להידחף". חוגגים במירון. צילום: מנח זרקא
"לא לדחוף ולא להידחף". חוגגים במירון. צילום: מנח זרקא

אחד הנגנים המנגן בקביעות בתוככי המערה, אמר לי פעם, שחלק מרכזי מההווי במירון, הוא לשמוע את הצעקות מהרמקול: "הצלה!" "הצלה!".

זה קורה לא פעם ולא פעמיים, אלא עשרות פעמים במהלך הריקודים, כאשר חוגגים נזקקים לטיפול רפואי. "לצערנו, בלי זה, זה לא זה", אמר לי אותו 'בעל מנגן'. ואכן, החוגגים רוקדים בהתלהבות כזו שגורמת לנפגעים כתוצאה מדחיפות, נפילות, התעלפויות וקשיי נשימה.

אומרים, שאנשי 'הצלה ישראל' הם חלק מההווי של חיי היהודי. רואים אותם בכל מקום, מחפשים לדאוג, לעזור ולהציל - בבית, בבית הכנסת, ברחוב, במכולת, בחתונות ובכל מקום. אז גם כאן הם יהיו, מתנדבי מד"א 'הצלה ישראל' למענם של החוגגים והבאים לציונו של רבי שמעון בר יוחאי.

גם בשנה זו יאבטחו את מאות האלפים שיבואו למירון בל"ג בעומר, מאות חובשים מיומנים של מד"א ו'הצלה ישראל' מכל רחבי הארץ. החובשים שבעיסוקם היום יומי, עוסקים במגוון רחב של עבודות, החל מאברכי כולל, מנהלי מוסדות, מנהלי מפעלים, שכירים ועצמאיים, יעזבו הכול בל"ג בעומר, כדי להיות שם, עם כל בית ישראל, במירון. הם לא יהיו שם כדי לרקוד ולשמוח, לעשות חלאקה או לחלק ח"י רוטל, הם יהיו שם כדי לאבטח את האלפים ולהגיש סיוע רפואי לאלו שזקוקים לכך.

מדוע כה חשוב מבצע האבטחה הזה במירון? שאלתי את הרב נחמן קליין אחראי 'הצלה ישראל' בגליל.

"ראשית", אומר קליין, "בכל ריכוז גדול של קהל, או במקרה שלנו, מאות אלפי אנשים, סטטיסטית ישנם מקרי חירום רבים. אנשים חשים ברע, אנשים מתעלפים, מבוגרים נחבלים, ועוד מגוון רחב של מקרי חירום שקורים, וטבעי שיקרו. אילו לא היינו שם במערה ובמירון כולו ביום הזה, בכל מקרה חירום היה צורך להזעיק אמבולנס, והיה לוקח זמן רב עד שהאמבולנס היה מגיע, מאחר ומדובר כאמור באירוע רחב היקף עם מאות אלפי משתתפים.

"בהצלת חיים", אומר קליין, "זמן שווה חיים, לכן, אנחנו כאן נאבטח את ההמונים, וניתן מענה תמיד כשצריך, ובעז"ה נגיש את הסיוע במהירות האפשרית.

"מעבר לכך", אומר קליין, "תמיד באירועים גדולים יש צורך בהיערכות מקיפה מחשש שיקרה משהו חלילה. אירוע עם נפגעים רבים או תקלה שיכולה לגרום לאסון".

"בשנה שעברה", אומר גלעד חנון אחראי 'הצלה ישראל' בטבריה, שמשמש לצידו של קליין בניהול המבצע הגדול במירון, "בשעה 1 בלילה לערך, קרסה מערכת החשמל במערה, המזגן כבה, האור כבה והיה חשש שאנשים ירמסו אחד את השני. חוסר החמצן במערה היווה סכנה עצומה לאלפים שגדשו את ציון הרשב"י, וההיערכות שלנו מראש סייעה רבות במקרה הזה, מכיוון שנערכנו עם פנסי תאורה וגנרטורים. ואכן במשך זמן מה, המערה כולה הייתה מוארת באור הפנסים של החובשים שכיוונו את הקהל החוצה אל האוויר הצח. ההיערכות מראש, עם הלקח מהעבר והצפי לשפר לעתיד, מסייעת כמובן לטובת הקהל הגדול שגודש את מירון בל"ג בעומר".

ההיערכות לקראת מאות אלפי הבאים למירון, כוללת את המרכז למקומות הקדושים בראשות האחראי בצפון, הרב ישראל דרעי, משרד התחבורה, משטרת ישראל, כיבוי, וכוחות ביטחון והצלה רבים. גם בתחנת מד"א נערכו מבעוד מועד עם אמבולנסים רבים ובמרפאה לטובת הבאים. על המלאכה מנצח מנהל מד"א ירדן, מר אלי פרץ, בשיתוף פעולה מלא עם אנשי 'הצלה ישראל'.

מתנדבי 'הצלה ישראל', עושים הכול בהתנדבות למען רווחת המתפללים, אך הקשיים בהם הם נתקלים בעם פינוי הנפגעים מתוך מערת הרשב"י אינן פשוטים. "ראשית", אומר הרב קליין, "הדוחק העצום שיש במערה גורם לנפגעים, נקודה. אנשים דוחפים, נופלים, מתעלפים, נחבלים. ולכן, ראשית אנו מבקשים מהאנשים שמגיעים למירון, אנא אל תדחפו, ואל תגרמו לאנשים להיפגע". מבקש קליין.

"שנית, בעת פינוי הנפגעים ישנם כאלו אשר אינם מבחינים בחובשים שעושים את דרכם למקרה החירום. בשנה שעברה יזמנו חלוקת משרוקיות לחובשים כדי שבעת שהחובשים עושים את דרכם למקרה החירום, החובשים ישרקו ואנשים יזהו אותם ויפנו את הדרך עבורם. גם השנה, אומר קליין, ככל הנראה נעשה שימוש במשרוקיות לפי הצורך, ובאמצעי עזר נוספים, כדי שהמשתתפים, יזהו אותנו בדרכנו למקרה החירום ויפלסו את הדרך עבור החובשים".

המבצע הנוכחי אינו הראשון במירון. בכל שנה בל"ג בעומר מתבצע המבצע הגדול לאבטחת המתפללים. החידושים של המשרוקיות, החפ"ק המיוחד של 'הצלה ישראל' בציון, הטרקטורון החדש של 'הצלה ישראל' שיבוא לסייע במבצע האבטחה, אלו הם חידושים הנעשים משנה לשנה כדי לשפר ולרענן את מערך ההיערכות במקום.

בשנה שעברה, ל"ג בעומר תשס"ה, עליתי גם אני למירון. כשצעדתי במעלה ההר סמוך לציון, בחצות הלילה לערך, הבחנתי לפתע באדם שמתמוטט. חייגתי 101 ודיווחתי על אדם שהתעלף. ציפיתי שייקח לפחות כמה דקות עד שיגיעו החובשים. בסך הכול, מדובר במקום עם מאות אלפי בני אדם. אך לתדהמתי, שניות מאז שניתקתי את הטלפון עם המוקדן של מד"א, הבחנתי בר' גלעד חנון רץ לעברי עם חובש נוסף. הם בדקו את החולה שחזר לעצמו בינתיים, וסיפר ששהה זמן רב בתוך המערה ופשוט היה חסר לו אויר. "זה קורה כל הזמן", חייך לעברי ר' גלעד, חיוך של חובש עייף, אך עם סיפוק רב.

הרב קליין, אז בכמה נפגעים טיפלתם בשנה שעברה, ומה ההערכות לגבי השנה?

"בשנה שעברה טיפלנו ביממה של ל"ג בעומר, בלמעלה מ-80 קריאות חירום (!). גם בשנה זו אנו נערכים למספר דומה, אך נקווה שבעז"ה שלא יהיו נפגעים כלל. זה תלוי הרבה באנשים עצמם, שפשוט מתבקשים לגלות אחריות. לא לדחוף, לא להידחף. אנשים שחולי לב וסכרת מתבקשים לא לשכוח ליטול את הכדורים בזמן, וכמובן כלל הציבור מתבקש לשתות הרבה, לא לשהות הרבה בשמש ובעז"ה נקווה שאירועי ל"ג בעומר במירון יסתיימו השנה ללא אירועים חריגים".

וכדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד