י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

תורמת סידרתית לאח הקטן: קודם מח עצם, כעת כבד

9 שנים אחרי שקיבל ד' בן ה־10 תרומת מוח עצם מאחותו, השבוע בבית החולים 'שניידר', היא העניקה לו גם אונת כבד. 'מעריב' מביא את הסיפור המרגש

צילום, מתוך 'מעריב'
צילום, מתוך 'מעריב'

אחים גדולים יעשו הכל כדי להציל את חיי אחיהם הקטנים. אחותו הגדולה של ד' גם הוכיחה זאת. ולא פעם אחת, אלא פעמיים: לאחר שתרמה לו מח עצם, היא נחלצה לעזרתו פעם נוספת ותרמה לו אונת כבד.

עיתון 'מעריב' מדווח היום (ה) על הסיפור המרגש:

כאשר ד' היה בן פחות משנה, הוא נזקק בדחיפות לתרומת מח עצם בשל חסר חיסוני מולד. אחותו הגדולה הצילה אז את חייו בפעם הראשונה, ושימשה כתורמת. עם זאת, כתוצאה מסיבוך מאוחר של ההשתלה, פיתח הילד מחלת כבד, אשר אחת מהשלכותיה היא פגיעה נדירה וקשה בריאות. וכך, לפני כחצי שנה חלה החמרה במצבו של הילד, והוא נזקק להשתלה נוספת שתציל את חייו - הפעם להשתלת כבד.

בישראל ממתינים כיום תשעה ילדים להשתלת כבד, וכמוהם גם מבוגרים רבים. לאור המחסור המתמיד בתרומת איברים מן המת, ובשל סכנת החיים בהם מצויים ילדים הזקוקים להשתלה, משתמשים לעיתים בטכניקה של השתלה מן החי, ולכן חיפשו לד' גם תורם חי. אחותו של הילד, כיום בת ‭,30‬ נשואה ואם לשני ילדים, הסכימה לתרום לאחיה הצעיר אונת כבד.

הניתוח בוצע בשבוע שעבר, ועבר בהצלחה. "בעקבות השתלת מוח העצם שנעשתה בעבר, הילד נושא למעשה את מבנה המערכת החיסונית של אחותו‭,"‬ הסביר פרופסור איתן מור, מנהל מחלקת השתלות במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח־תקווה. "זה מצב שמאפשר קליטה טובה יותר של אונת הכבד בגופו, ללא סכנה של דחיית האיבר ולכן ללא צורך בקבלת תרופות נוגדות דחייה אשר להן תופעות לוואי רבות‭."‬

התורמת הודתה שההחלטה לא היתה טבעית. "ההתלבטות היתה בעיקר לגבי ההשלכות על המשפחה שלי, על הילדים שלי‭,"‬ היא הסבירה. "אבל בסוף ידענו שאנחנו הולכים לעשות את זה כדי להציל את החיים שלו, ולאפשר לו לחיות אותם בצורה הכי טובה שאפשר אחר כך‭."‬

זהו המקרה הראשון בארץ בו ילד מקבל תרומת מוח עצם ותרומת אונת כבד מאותו תורם. השתלת אונת הכבד תשפר באופן משמעותי את תפקודי הריאות של הילד, והן צפויות להתאושש בהדרגה במשך מספר החודשים הבאים.

כעת מתאושש הילד במחלקת ילדים ג' במרכז שניידר, והכבד החדש החל כבר לתפקד. "אני לא יכולה להסביר זאת במילים‭,"‬ מספרת האחות, ששוחררה לביתה במצב טוב. "אבל התחושה שלי כלפיו היא כמו כלפי אחד מהילדים שלי, יש לנו אותם חלקים בגוף, גם מוח העצם וגם הכבד משותפים עכשיו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד