י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

משרד הבריאות וראשי הרשויות החרדיות בקמפיין נגד עישון בציבור החרדי

אירוע ההשקה המרשים של הקמפיין - תחת הסלוגן "סיגריה, רוצח מס' 1!" - התקיים באולם מועצת העיר ירושלים.

ראשי העירים בטקס ההשקה
ראשי העירים בטקס ההשקה


בטקס השקה חגיגי יצא לדרך קמפיין למאבק בעישון בציבור החרדי, בו אחוז האנשים המעשנים גבוה משיעור המעשנים באוכלוסייה הכללית. הקמפיין נעשה בתמיכתם ובעידודם של כל הגורמים המעורבים בנושא שנטלו חלק בהשקה, בהם שר הבריאות יעקב בן-יזרי, ראש עיריית ירושלים אורי לופוליאנסקי, ראש מועצת מודיעין עילית הרב יעקב גוטרמן, ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, ראש מועצת עמנואל ישעיהו ארנרייך וראש מועצת רכסים יצחק רייך, וכן נציגים מרשויות מקומיות נוספות, בשילוב עם נציגי האגודה למלחמה בסרטן. הקמפיין יקיף במהלכו פעילות כללית ואינטנסיבית, בכל ריכוזי האוכלוסייה החרדית.

שר הבריאות, ח"כ יעקב בן-יזרי שהיה ראשון הנואמים ציין בדבריו כי החוקים והתקנות נגד העישון אמנם צמצמו את התופעה, אך עדיין כל ישראלי חמישי מעשן, ובכך גורם נזק לא רק לעצמו, אלא גם לשאר סביבתו. בן-יזרי הוסיף בדבריו, כי חשוב מאד להתחיל כבר בגיל צעיר את ההסברה, אודות הסכנות הרבות הטמונות בעישון, כי מבחינת המדינה כבר נעשו כל האפשרויות לחוקק חוקים ולתת עונשים מתאימים ועדיין ישנם מעשנים רבים. "אם החינוך לכך יתחיל מגיל צעיר יותר - זה יוכיח את עצמו הרבה יותר", קבע השר, וסיים תוך הבעת תקווה כי בעתיד נגיע לתוצאות טובות יותר.

ראש עיריית ירושלים, הרב אורי לופוליאנסקי דיבר על מגרעותיה של הסיגריה, וגייס לעזרתו את שליט קובה: "נשיא קובה פידל קסטרו, האיש המזוהה ביותר עם הסיגר שבפיו, ושארצו נחשבת למדינה מספר אחת בעולם לייצור טבק וסיגרים, התבטא לאחרונה לפני פרישתו ואמר:"אם אתם מחפשים לתת לשונא הגדול שלכם משהו, תנו לו קופסת סיגריות". הרב לופוליאנסקי ציין, כי עיריית ירושלים קיבלה החלטה חד משמעית לדאוג לתושבי העיר: "אין זמן טוב מזה לפתוח את הקמפיין נגד העישון דווקא בימים אלו, ימי חודש אדר, בהם רבים מצעירי הצאן במגזר החרדי נוהגים להכניס לפיהם את הסיגריה הראשונה, שהיא אם כל רע. אינני יודע מאיפה הגיע המנהג הרע הזה שנותן לגיטימציה לרעה החולה הזו".

סלוגן הקמפייןצילום: סלוגן הקמפיין
סלוגן הקמפיין

הסלוגן אשר ילווה את הקמפיין בהובלת "פרסום נטו – הורוויץ" הוא "סיגריה - רוצח מספר אחד", מארגני הקמפיין החליטו להרחיב את פעילותו ולצאת לא רק בחלוקת חומר הסברה אלא גם בפעולות הסברה נוספות. שי הורוויץ, מנכ"ל פרסום נטו אומר, כי "ההחלטה לרתום את ראשי הרשויות של הערים לקמפיין, באה במטרה שאלו יסייעו בתיאום עמדות ושיתוף פעולה מול הרבנים בכל אחד מהישובים". הקמפיין מקיף את כל הערים החרדיות בהם יש אוכלוסייה חרדית גדולה: ירושלים, בני ברק, בית שמש, מודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד, אשדוד, רכסים, קרית יערים, עמנואל ועוד.

מי שכבר החל בפעילות נגד תופעה העישון, הוא ראש המועצה המקומית מודיעין עילית, הרב יעקב גוטרמן שמנה בפני משתתפי הכנס את הפעולות שננקטו בעירו בניסיון למגר את התופעה. "קיבלנו החלטה במועצה, שהעיר תהיה 'עיר נקייה מעישון' באמצעות שמירה על סביבה נקייה מעישון במקומות ציבור, צמצום מס' המעשנים באמצעות הסברה ופעילות גמילה, ומינוי פקחים לאכיפת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים". כמו כן ציין הרב גוטרמן, כי בעיר אף נעשו פעולות נוספות כדוגמת תחרות נושאת פרסים של חיבורים תורניים נגד העישון בשיתוף "חביב", ופרסום מודעות בבתי עסק ובתי ספר".

בהמשך הכינוס עלה לנאום גם ראש עיריית ביתר עילית, הרב מאיר רובינשטיין. בדבריו ציין כי הוא שמח שנושא זה עולה על סדר היום. "למרות שיש מי שמוצא לעצמו היתרים, אנו רואים שהיום כל גדולי ופוסקי הדור, יצאו נגד העישון". והביע תקווה כי כל ראשי הערים יהיו שליחים טובים במיגור תופעה זו.

את הצדדים ההלכתיים הביא הרב יחזקאל אסחייק שהיה מקורב ביותר למרן ה"אבי עזרי" זצ"ל, ואף פרסם ספר נגד העישון "חיים ללא עישון" שבתוכו ריכז את כל פסקי ההלכה של גדולי הדור האוסרים את העישון: "מה מותר אנחנו יודעים, וגם ממה שאסור אנחנו נזהרים. הרי יהודי שומר תורה ומצוות ששוהה בחו"ל אינו מרגיש קושי להימנע מלאכול במסעדות שאינן כשרות, ברור לו שזה אסור. הבעיה קיימת עם מה שנמצא אצלנו במוח איפה שהוא באמצע, בין המותר לאסור. אנו צריכים לקחת את הסיגריה שמצויה בחשיבה שלנו בין המותר לאסור, ולהעביר את התודעה לגבי הסיגריות ל"אזור האסור" במוחנו. הרב אסחייק הזכיר, שהגרא"מ שך זצ"ל היה מעשן תדיר, אך ברגע ששמע שהעישון מזיק לבריאות, חדל באותו הרגע מלעשן עד סוף ימיו. במסגרת אירוע ההשקה קיבל הרב אסחייק מאת שר הבריאות תעודת הוקרה על מפעל חיים בתחום המאבק בעישון והחדרת התודעה לציבור בעניין זה.

סמנכ"ל הסברה ויחסים בינ"ל במשרד הבריאות יאיר עמיקם הביא בדבריו את נתוני ארגון הבריאות העולמי, כי העישון הינו גורם המוות הניתן למניעה מס' 1 בעולם. בהתייחסו להרגלי העישון של הציבור החרדי אמר: "קיימת בקרב הציבור החרדי תופעה ניכרת של עישון במקומות ציבוריים כגון ישיבות, כוללי אברכים, אולמות אירועים וכדומה".

חבר מועצת העיר ומחזיק תיק הבריאות בעיריית ירושלים, שלמה רוזנשטיין, מראשי הפרויקט, אמר כי "ההחלטה לצאת לקמפיין דווקא בימים אלו, באה בעקבות מחקרים המוכיחים כי מרבית המעשנים בקרב הציבור החרדי נחשפו לסיגריה הראשונה שלהם במהלך חג הפורים, וזאת במסגרת נוהג פסול, אשר מעניק לגיטימציה לבני נוער ואפילו ילדים, לעשן במהלך החג. יציאתו של הקמפיין לפועל, התאפשרה לאור הבנה שהבשילה בקרב כל הגופים העוסקים בנושא, לפיה הציבור החרדי זקוק לקמפיין הסברה המדבר בשפתו ובקודים המוכרים לו". חבר עיריית בית שמש משה מונטג שנכח אף באירוע, יהיה אחראי על הפרוייקט בעירו, בית שמש.

רבקה פרייליך-זלצר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן השותפה לקמפיין, הוסיפה כי "ילדים שחשופים לעישון כפוי הינם פגיעים ביותר. ילדים אלה מפתחים לעתים קרובות גירוי בעיניים, באף ובגרון. הסיכון לחלות במחלות דרכי הנשימה, אסטמה ודלקות אוזניים, גבוה יותר אצלם מאשר אצל ילדים שלא חשופים לעישון כפוי. ילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להפוך למעשנים בעצמם בעתיד, ולכן יש חשיבות רבה, לפעילות הסברתית על מנת למנוע את העישון הכפוי בפני הילדים, כפעולה חינוכית וכדוגמא אישית עבור הילדים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד