ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הסכמה בשוק הנדל"ן החרדי: המחיר בשקלים או שער דולר של 4 שקלים

הציבור החרדי הוא אחד המגזרים שנותרו נאמנים באדיקות לדולר. סוחרי הנדל"ן בציבור החליטו לעבור לשקלים, ובמקביל, להקפיא את שער הדולר כך ששויו יהיה 4 שקלים, לא פחות ולא יותר. התופעה קיבלה גיבוי מוחלט מהפוסקים בציבור החרדי

הסכמה בשוק הנדל"ן החרדי: המחיר בשקלים או שער דולר של  4 שקלים

הציבור החרדי הוא אחד המגזרים האחרונים שעדיין נותרו נאמנים לדולר, אך רק בתחומים מסוימים. זה בא לידי ביטוי גם במודעות למכירת דירות. כאשר מתקשרים למוכר, הוא אמנם מוכר בדולרים אבל לפי מינימום שער 1 $ = 4 ₪.

כך יוצא שמוכרי דירות יד שניה מרוויחים פעמיים: גם המחיר השקלי עלה וגם מוכרים לפי 4 ש"ח. לעומת זאת מי שרוכש דירה מקבלן בשקלים ובמהלך הבניה הדולר יעלה, ירוויח את ההפרש.

למרות מגמת ההיחלשות הקבועה, ולמרות התנודות ההפכפכיות, עדיין השיג והשיח ברחוב החרדי נותר צמוד לדולר. החל מתשלומי שכר דירה, קנייה ומכירה של דירות יד שניה, תשלומים לישיבות, תעריף שדכנים, כספי צדקה ועוד. אך מי שעוקב אחרי מודעות פרסום יד שניה בעיתונים, נוכח לראות כי מעל 50% מהמודעות כבר מפורסמות בשקלים, אולם יחד עם זאת המחירים הדולריים צמודים לשער של 4 ש"ח לדולר. כך שבעצם גם הם מוכרים בשקלים במסווה דולרי.

בשל כך, התנודות החזקות בשער המטבע האמריקני גורמות לכאבי ראש אצל סוחרים רבים, בעיקר בקרב סוחרי נדל"ן, הרואים את השחיקה הגדולה של הדולר ומתקשים להתמודד עימה. תופעה זו הביאה לאחרונה לקביעת מחירים בשקלים, דבר שלא היה בשנים האחרונות.

יצוין, כי תופעה זו קיבלה גיבוי מוחלט ע"י פסק הרבנים, שאף פורסם במודעות רחוב, התומך בשער הדולר המוסכם - 4 שקלים, בעיקר בגלל תחומי הצדקה.

מתווך וותיק אומר: "שער הדולר המוסכם או המחיר השקלי הינו תופעה מעניינת וחדשנית, אבל מחויבת המציאות. בשל העובדה כי הציבור החרדי התרגל לדבר אך ורק בדולרים, קביעת שער דולר מוסכם הינה הכרח ריאלי ומציאותי בתחומי המסחר השונים ובתחום הנדל"ן בפרט. הוא שומר על יציבות השוק ומאפשר מסחר הוגן וראוי, מעניין יהיה לראות האם כששער הדולר יעלה ל-4.2 הדירות ימשיכו להימכר בשקלים או שוב יחזרו לדולר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד