כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

קאנצלרית גרמניה תנאם בכנסת בגרמנית

לאחר סערה עזה וויכוחים קשים, החליטה ועדת הכנסת לאפשר לאנגלה מרקל לנאום בכנסת בשפתה. ח"כ אריה אלדד: "כשמרקל תתחיל לנאום, אקום ואצא מהמליאה". ח"כ אורי אריאל: "הם עמלקים, ואנחנו הפכנו לסמרטוטים". ח"כ יוחנן פלסנר: "גרמניה היא עוגן של תמיכה בישראל, יש לנו אינטרסים משותפים משמעותיים"

אלדד: גרמנית זו השפה בה רצחו את משפחתי. גרמניה בימים אחרים
אלדד: גרמנית זו השפה בה רצחו את משפחתי. גרמניה בימים אחרים

סערה בכנסת לקראת ביקורה של קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בשבוע הבא בישראל. מרקל צפויה לנאום בכנסת, והדבר עורר התנגדות עזה שכן היא צפויה לשאת את נאומה בשפה הגרמנית.

חברי כנסת רבים התנגדו לרעיון, ודרשו שהקאנצלית תישא את נאומה באנגלית. ועדת הכנסת שהתכנסה היום (ג) לדיון בנושא, החליטה בדעת רוב לאפשר לה לנאום בשפתה. שבעה חברים תמכו בהחלטה ואילו שניים התנגדו.

אחד המתנגדים, ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), הסביר את עמדתו: "אני לא יכול לשמוע גרמנית במליאת הכנסת. זו השפה שבה נרצחו סבא וסבתא שלי. אני אקום ואצא. אם אין הכרח, אל תכופפו את התקנון, רק בשם אלה שהמילים האחרונות ששמעו היו גרמנית. מספיק התרפסנו בפני הגרמנים, מדובר בזילות של ועדת הכנסת".

הח"כ השני שהתנגד, אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אמר: ""אני לא חושב שבשבת שקוראים את פרשת זכור את אשר עשה לך עמלק, והם עמלקים, הם האבא של העמלקים, שישה מיליון הם טבחו. זה יפה שגרמניה שינתה את דרכה, ויש דברים חשובים שיש בתחום המדיני והביטחוני שיש להעריך אותם על זה, אבל לחזור למשפחת הזוחלים ולהיות סמרטוטים?! מה קרה? מה קרה לנו?"

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) דווקא מצדד בהחלטה: "גם סבתא וסבא שלי היו פליטים מגרמניה של המשטר הצורר. השפה הגרמנית לא נשמעה בביתם משום שזו הייתה שפת אמם. אני מבין מאיפה מגיעים הדברים של ח"כ אלדד. הפצע הזה פתוח. אבל צריך לקחת עוד דברים בחשבון: גרמניה היא היום הידידה היציבה של מדינת ישראל באירופה, היא עוגן של תמיכה בנו, העוגן הזה זקוק למיסוד ולקיבוע מבלי שנוותר כהוא זה על זכרון העבר. גרמניה עם כל העוצמה שלה היא לצידנו בתמיכה בלתי מסוייגת. יש לנו אינטרסים משותפים משמעותיים".

יצויין כי לא מדובר בתקדים. בשנת 2005 נאם נשיא גרמניה יוהנס ראו בכנסת, הוא ניצל את הבמה כדי להביע התנצלות על פשעי המלחמה של גרמניה הנאצית והשמדת ששת המיליונים. גם אז הושמעה מחאה על כך שהנאום נישא בגרמנית, וכמה חברי כנסת עזבו את האולם במופגן עם תחילת הנאום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד