ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

'חוק החמץ' בוטל הלכה למעשה

השופטת תמר צבן פסקה: חנויות, פיצריות ומסעדות יוכלו למכור חמץ בפסח. הנימוק: חוק החמץ מתייחס לממכר ב'רשות הרבים', ואילו מתחם חנות אינו כזה. השופטת גייסה את רש"י להצדקת הפסיקה

חופשי חופשי, רק בתוך החנות. חמץ
חופשי חופשי, רק בתוך החנות. חמץ

שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, עשתה הבוקר (ה) 'היסטוריה' כשהתירה למכור חמץ בפסח לכתחילה. השופטת, תמר בר אשר צבן, הורתה למחוק כתבי האישום שהוגשו נגד ארבעה בעלי מסעדות בירושלים, שנגדם נטען כי עברו על 'חוק המצות' אשתקד כשמכרו חמץ בפסח.

ה'הסברים' לפסק הדין עלובים. בפלפול ארוך, בו נעזרה אפילו בדברי רש"י, קבעה השופטת כי החוק שקובע כי לא יימכר חמץ 'בפומבי', אינו כולל חנויות, מרכולים, מסעדות ופיצריות. לדבריה, פומבי הינו רק רשות הרבים, ומה שנמצא בתוך החנות, שהיא מתחם סגור' אינו נחשב לרשות הרבים.

השופטת ציינה בפסק הדין, כי "חוק חג המצות, הוא ללא ספק חוק סמלי בעל צביון דתי שלא נועד לעגן את ההלכה בספר החוקים, גם אם יוזמיו נמנו על חברי הכנסת שומרי המצוות. החוק אינו עוסק בכל מוצרי החמץ באשר הם, אלא רק במוצרים המסמלים את החמץ יותר מכל: לחם, לחמניה, פיתה ומוצרי קמח אחרים".

השופטת ציינה את דברי רש"י בפירושו לגמרא במסכת שבת, לפיהם רשות הרבים הינה "פרהסיה" ו"מקום שנראה מכל מקום".

לא ברור מדוע לא הרחיקה כבוד השופטת עוד יותר, שהרי רש"י במסכת עירובין קובע כי רשות הרבים היא מקום שעוברים בו 60 ריבוא (600.000) איש ביום, ומתוך כך, יכול היה חוק החמץ להתבטל לגמרי, שהרי אין מקום כזה במדינת ישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד