ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הרעה חמורה בעסקי הזיקוק של קבוצת "אלון" בארה"ב

הפסד תפעולי של כ-40 מליון דולר ב-3 חודשים. צניחה דרמטית בשיעור 62% בשווי המניה. סדרה של שריפות בבית הזיקוק הראשי של החברה בטקסס

הפסיד מאות מליונים. דודי ויסמן
הפסיד מאות מליונים. דודי ויסמן



חברת אלון יו.אס.איי מקבוצת דור אלון, שבשליטת איש העסקים דודי ויסמן, רשמה הפסד תפעולי כבד של 39.9 מליון דולר ארה"ב ברבעון הראשון של 08'. זאת, לעומת רווח נקי של כ-35 מליון דולר ברבעון המקביל 07' ורווח נקי של כ-34 מליון דולר ברבעון המקביל ב-06'.

שינוי המגמה הפתאומי בעסקי אלון יו.אס.איי הנסחרת בניו יורק, מוסבר בזינוק חסר התקדים במחירי הנפט הגולמי בחודשים האחרונים, כאשר חברות הזיקוק הגדולות אינן מצליחות לעדכן בהתאם את מחירי הנפט המזוקק.

קבוצת אלון בשליטת ויסמן, היא בעלת רשת המזון מחללת השבת AM;PM ('איי.אם. פי.אם.'), המצויה במוקד מאבק השבת עליו הכריזו גדולי ומאורי ישראל שליט"א.

אלון יו.אס.איי מפעילה 4 בתי זיקוק מרכזיים ומאות תחנות דלק בדרום ארה"ב, ועד לאחרונה נחשבה למנוע הצמיחה העיקרי בקבוצת דור אלון ולחברה בעלת היקף ההכנסות הגדול בקבוצה.

מניית אלון יו.אס.איי שהוערכה בשעתו בשווי של למעלה ממליארד דולר ארה"ב, השלימה בשבוע האחרון צניחה של 62% בשוויה, תוך אובדן שווי של מאות מליוני דולר.

אירוע מהותי נוסף שפגע בפעילות החברה, היא שריפה שפרצה בבית הזיקוק המרכזי של החברה בעיירה ביג-ספרינגס בטקסס ארה"ב. בית הזיקוק האחראי לכ-60% מהרווח הגולמי של אלון יו.אס.איי, הושבת כולו לשבוע ימים ומתקנים מרכזיים עדיין מושבתים בשל נזקי השריפה.

כ-10 ימים לפני חג הפסח, נעשה נסיון לפתוח מחדש חלקים מבית הזיקוק ואולם תוך זמן קצר נאלצו מנהלי האתר להשביתו בשנית, בשל שריפה שפרצה לפתע במיכל אספלט שהתלקח.

ג'ף מוריס, מנכ"ל אלון יו.אס.איי, אמר בימים האחרונים לאנליסטים הפעילים בניו-יורק, כי השריפה החדשה היתה מינורית, "אך הוחלט לסגור את המתקן מחשש להתלקחות מלאי דלקים סמוך".

משקיעים חרדים העוקבים אחר שוק ההון בניו-יורק, אמרו אמש בשיחה מיוחדת עם 'המודיע', כי "אין ספק שדברים מוזרים מתרחשים בחברה הזו; חלה תפנית שלילית של 360 מעלות מבלי שהיו סימנים מוקדמים לכך. אנו שמענו כאן על מאבק השבת עליו הכריזו גדולי הדור שליט"א, אך לא קישרנו בין הרשת בישראל לחברת הדלקים בניו-יורק. זו היתה אחת החברות הישראליות המוצלחות ביותר", אמרו.

כתב 'המודיע' מציין, כי ההפסדים בחברת אלון יו.אס.איי והאירועים השליליים בארה"ב, הוצנעו כמעט לחלוטין בדיווחי העיתונות בישראל, על אף ההשפעה המהותית על עסקי קבוצת אלון.

הידיעה פורסמה הבוקר (ד) בעיתון 'המודיע'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד