י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

דו"ח המבקר: הדיינים 'בורחים הביתה'

סחבת בדיני תורה ועינוי דין של עד 8 שנים במתן גט, פרוטוקולים ופסקי דין בלתי קריאים, דיינים העוזבים את בית הדין לפני תום שעות העבודה – אלו הם רק חלק מממצאי דו"ח מבקר המדינה

בית דין איזורי. צילום אילוסטרציה
בית דין איזורי. צילום אילוסטרציה

דו"ח מבקר המדינה החצי שנתי לשנת 2008 שהתפרסם היום (ג) מתפרס על מגוון רחב של נושאים. פרק נרחב הוקדש לביקורת על בתי הדין הרבניים, תפקוד לקוי של הדיינים, עינויי דין, כתב יד לא קריא, שימוש לא נכון בתקציב – ליקויים אלו ועוד נמצאו בבדיקות משרד מבקר המדינה.

המבקר דגם שני בתי-דין מרכזיים בארץ, וזו מסקנתו: "הבדיקה העלתה ליקויים בטיפול ב-83% מהתיקים שנדגמו בבית הדין בתל אביב וב-71% מהתיקים בבית הדין בפתח תקווה, ובמחצית התיקים שנחקרו נמצאו שני ליקויים או יותר".

ההערה המשמעותית ביותר בדו"ח ניתנה באשר לעינוי דין אותו עוברים בעלי הדין, בייחוד כשמדובר במתן גט. על פי ממצאי המבקר, נוצרת 'סחבת' קבועה בתיקי זוגות המבקשים להתגרש, ויש פער זמן משמעותי ובלתי סביר בין מתן פסק הדין לבין ביצוע הגט בפועל. במקרה אחד הפער עמד על 8 שנים.

בבדיקה שערך מבקר המדינה בבית הדין האזורי בתל אביב, נמצא כי הדיינים עוזבים את בית הדין לפני מועד סיום העבודה. על פי ממצאי המבקר, הדבר נעשה על בסיס יומיומי ובאופן קבוע. עוד נכתב בדו"ח, כי חלק מהדיינים אינם גרים בסביבת בית הדין, דבר אותו החוק מחייב. המבקר קובע, כי חלק גדול מהדיינים עוסקים בתיקי בוררות, על אף שבג"ץ אסר עליהם לעשות זאת כבר לפני כשנתיים.

הדו"ח מעיר כי לנשים אין ייצוג הולם במשרות בבתי הדין: "משרד מבקר המדינה מעיר כי הייצוג לנשים בבתי הדין, אף אם נביא בחשבון אילוצים הלכתיים, אינו מניח את הדעת. אין לקבל אפליית נשים בעבודה בגוף ממלכתי. מן הראוי שהנהלת בתי הדין תפעל לאלתר להגברת השוויון בין המינים בשיבוץ עובדים בבתי הדין הרבניים בכללותם".

המבקר מצא כי חלק מהפרוטוקולים שמתעדים את הדיונים בבית הדין בתל אביב כתובים ב'כתב חרטומים': "נמצא כי רבע מהפרוטוקולים כתובים בכתב יד בלתי קריא, כולל מחיקות ושיבושים. בעלי דין או באי כוחם מתקשים לעיין בהם ולהבינם, לא ניתן לוודא אם הם משקפים נאמנה ובאופן מלא את מה שנטען במהלך הדיון והדבר עלול גם לגרום לבעיה בערכאות הערעור, שיעור משמעותי זה של רישומים שגויים יש בו כדי להציג תמונה מעוותת למנהלים ולמקבלי ההחלטות".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "בקרוב יתקיים דיון ליישום הערות המבקר בדבר המעקב והטיפול בתיקים, ומזכירות בתי הדין תפעל לזירוז הליכים ולסגירת התיקים עד שנה מיום שנפתחו". באשר לשעות העבודה של הדיינים נמסר: "במקרה שבו התעורר חשד לפלילים פנתה הנהלת בתי הדין ביוזמתה למשטרה". באשר לשיבוץ נשים בעבודה בבתי הדין נמסר: "בימים אלה נכנסה, בשעה טובה, עובדת חדשה לעבודה במזכירות בית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד