י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חברת בריינסטורם ואוניברסיטת תל אביב סיימו בהצלחה ניסוי פרה קליני מוצלח במחלת הפרקינסון

במסגרת הניסוי הושתלו תאי הNTF של החברה בחולדות המשמשות מודל למחלת הפרקינסון. התוצאות שהתקבלו מראות שיפור מוטרי ניכר בתפקוד החולדות

חברת בריינסטורם ואוניברסיטת תל אביב סיימו בהצלחה ניסוי פרה קליני מוצלח במחלת הפרקינסון

חברת בריינסטורם תרפיה תאית (OTCBB:BCLI), מהחברות המובילות בעולם בפיתוח תאי גזע בוגרים לטיפול למחלות הנגרמות מפגיעה בעצבים, מודיעה כי בניסוי פרה קליני שנערך בחודשים האחרונים אונברסיטת תל אביב, במסגרתו הושתלו תאי הNTF של החברה בחולדות המשמשות מודל למחלת הפרקינסון, התקבלו תוצאות המראות שיפור מוטרי ניכר בתפקוד החולדות.

"תאי הNTF של בריינסטורם מופקים במטרה להשתיל אותם לחולי פרקינסון מתאי הגזע שיש במח העצם של האדם. התאים האלה מפרישים neurotrophic factors, שאנחנו יודעים כי יש להם תפקיד חשוב בתפקוד התקין של עצבים, ובכך מסייעים לטיפול במחלות שנגרמות מניוון עצבי, כמו פרקינסון, ALS וכו'", מסביר ד"ר דניאל אופן מאוניברסיטת תל אביב, המדען הראשי של בריינסטורם ומנהל המדעי של הניסוי.

במסגרת המחקר, המדענים באונברסיטת תל אביב הכניסו לחולדות מעבדה רעלן שהורס חלק מסוים במוח, על מנת לחקות את הסימפטומים המוטוריים של מחלת הפרקינסון. לאחר מכן חולקו החולדות לשלוש קבוצות: אחת קיבלה את תאי הNTF של בריינסטרום, השנייה קיבלה תאים מזנכימליים כפי שהם מופקים ממח העצם, והשלישית שימשה כביקורת. התפקוד המוטורי של החולדות נבדק במשך 45 יום, ולאחר מכן נערכה בדיקת היסטולוגית.

התוצאות הראו, כי התפקוד המוטורי של הקבוצה שקיבלה את תאי הNTF, היה טוב בצורה מובהקת מאשר קבוצת התאים המזנכימליים וקבוצת הביקורת. כמו כן, במדידה ביוכימית של הניורוטרנסמיטר דופמין (שרמה נמוכה שלו היא הגורמת לפרקינסון), נמצא כי הזרקת תאי הNTF העלתה את רמתו משמעותית.

בבדיקה נוספת, שנערכה 45 יום לאחר ההשתלה, זיהו המדענים את תאי החברה בתוך מוח החולדה, כאשר הם מתחילים לנדוד לעבר האזור הפגוע. החברה מאמינה, כי זוהי הוכחה ליכולת האינטרגנציה של תאי בריינסטורם בתוך המוח הפגוע. יש לציין, כי זהו מחקר שני העושה שימוש בתאי הNTF של בריינסטורם, ומראה תוצאות דומות.

תוצאות אלו יוצגו בכנס הבינלאומי בנושא תאי הגזע שנערך השבוע בתל אביב, במסגרת אירועי ביומד ישראל.

פרופ' אלדד מלמד, יו"ר הדירקטוריון המדעי והיועץ הרפואי הראשי לחברה, הוסיף: "תוצאות מלהיבות אלה, מספקות הוכחה נוספת לתקפות של העבודה המדעית שלנו. המחקר מראה, כי התאים שלנו שורדים, משתלבים במוח וגורמים לאפקט קליני. כשאנחנו לוקחים בחשבון גם את היתרונות שטמונים מלכתחילה בשימוש בתאי גזע בוגרים, דהיינו הקלות בה ניתן להפיק אותם, העדר החשש לדחיית שתל והעדר הסכנה ליצירת גידולים, אנחנו מצפים להתחיל בקרוב בניסויים קליניים במחלת הפרקינסון".

חברת בריינסטרום, שמעבדות חברת הבת שלה בפתח תקווה ונסחרת בבורסה בניו יורק, (OTCBB: BCLI ) היא מהחברות המתקדמות בעולם בתחום חקר תאי הגזע הבוגרים. באמצעות שיטות יחודיות, החברה משתמשת בתאי הגזע של החולה עצמו כדי לפתח טיפול חדשני למחלות עצביות דוגמת פרקינסון וA.L.S. את המחקר המדעי בחברה מובילים מהמדענים הטובים ביותר בתחום: פרופסור אלדד מלמד, מנהל המחלקה לניורולוגיה במרכז הרפואי רבין בפתח תקווה ומרצה בכיר באונברסיטת תל אביב, ד"ר דני אופן, ביולוג המתמחה בחקר התא באונברסיטת תל אביב, וד"ר אבינועם כדורי, לשעבר מנהל הפיתוח של ענקית התרופות סרונו.

באמצעות הליך שפותח במעבדות אוניברסיטת תל אביב ומעבדות החברה, נלקח מח עצם של החולה עצמו, מתבצעת הפרדה שבמסגרתה נאספים תאי הגזע המשמשים כמקור לגידול תאי עצב שונים. בשלב זה מתמקדת החברה בפיתוח תאי עצב המייצרים סוללת חומרים החיוניים לתמיכת מערכות עצביות - כגון תאי עצב דופמינרגיים (המייצרים דופאמין) ותאי עצב אחרים. תאים אלו ישתלו בגוף החולה, וישקמו את התאים שנפגעו במחלה. יש לציין, כי השימוש בתאי עצב בוגרים של החולה עצמו הוא ככל הנראה הפתרון הרפואי הטוב ביותר, מכיוון שאין בו סכנה של דחיית שתל ואין גרורות סרטניות המאפיינות שימוש בתאי גזע עובריים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד