ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

דרושים נהגים חרדיים (בתנאי העסקה נמוכים)

האם חברות התחבורה מזלזלות בנוסעים החרדיים? האם יש צורך בשיפור השרות והקשר עם הקהילה, ומה לגבי גיוס נהגים חרדיים מקצועיים? חשבון נפש נוקב בעקבות כשלונות ל"ג לעומר

אוטובוס. צילום אילוסטרציה
אוטובוס. צילום אילוסטרציה



"אתה זוכר שאישרנו את קו 402?" פנה אחד מבכירי משרד התחבורה לחברו, בין מנחה לערבית בבית הכנסת של מלון "מרידיאן" בים המלח במסגרת "כנס התחבורה הציבורית השנתי" שנערך בו ביוזמת "פורום חברות התח"צ הפרטיות," כשהלה השיב בחיוב, סיפר הבכיר בסיפוק, כי קרא באחד מעלוני השבת, כי באחד מקווי האוטובוס מתקיים שיעור קבוע של דף היומי. "זכינו", סיכמו השניים.

בפורום שאליו התכנסו ובאו ראשי ומנהלי כל חברות התחבורה בארץ, דן, אגד, קווים, סופרבוס, רכבת ישראל, עלית ועוד, ארגון המוניות וראשי משרד התחבורה. דנו במגוון הנושאים העומדים על הפרק. גיוס נהגים, זיהום אוויר, שירות טוב ותנאי עבודה מוצלחים.

ביום הראשון של הדיון, עמד על הפרק נושא קידום מעמד הנהג. וגיוס נהגים. "הנהג מתפקד כמסיע, גזבר, ובמקרה חרום כאיש חירום וביטחון ואיש עזרה ראשונה, ולעיתים כמגשר. הוא נזקק להשתמש במיומנויות רבות, אך התגמול מועט" אמר יוסי קוצ'יק, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה וכיום בעל חברת ייעוץ, כשהציג את היבטי נושא מעמד הנהג.

"כחלק מהרפורמה לפתיחת שוק התחבורה הציבורית בפני חברות פרטיות, פרסם משרד התחבורה מכרזים בהם הועברו תפעול קוים לחברות פרטיות. מהלך זה מבוצע החל משנת 2000. חברות התחבורה הציבורית מתמודדות במציאות קשה לקליטה ושימור נהגים בענף. מכרזי משרד התחבורה יצרו מצב בו ניתנים תנאי העסקה נמוכים לנהגים אשר גורמים לקשיי קליטה ושימורם. במטרה לשפר את איכות השירות קיימת חשיבות מכרעת להסדרת תנאי העסקה נאותים לנהגים, אשר ייצרו תנאים לקליטת נהגים איכותיים ושימורם בענף. הסדרת מעמד הנהג ותנאי העסקתו חשובים להצלחת הרפורמה ולהרחבת שוק התחבורה הציבורית".

הוא פרט את הבעיות העומדות בפני החברות בבואם לגייס נהגים, ובהם: רמת שכר לא הולמת, דימוי נמוך למקצוע, ואופק תעסוקתי מצומצם הנובע מהחלפת זכיינים מידי זמן, הדרישה לתקופת הכשרה ורישוי ארוכה יחסית, בתהליך בירוקרטי הנדרש לקבלת רישיון נהג בתחבורה הציבורית, חלופות תעסוקתיות מגוונות בשוק העבודה הישראלי, כולל חברות העוסקות בתחומים מיוחדים של תחבורה ציבורית כגון: חברות תיירות ועוד.

קוצ'יק אמר כי קיים מחסור של כ- 1,000 נהגים בתחבורה הציבורית בארץ, הן בחברות הפרטיות והן בחברות הציבוריות. מה שמוביל בהכרח להתפשרות על האיכות האנושית והמקצועית. חוסר יכולת של החברות להתפתח ולהסיע יותר נוסעים בתחבורה ציבורית וחוסר יכולת לתת רמת שירות טובה יותר. וכשנהג לא מתאים לתפקידו, לא ממהרים לפטר אותו מכיוון שקשה למצא לו תחליף.

קוצ'יק הפנה אצבע מאשימה כלפי ניהול הרפורמה בתחבורה הציבורית, "85% מהחלטות הממשלה בנושא לא מיושמות, אם זה יימשך בצורה כזו, לא יהיה ניתן להמשיך את הרפורמה בצורה הזו, או שהיא תיתקל בתפעות של שוק עבדים, או שהיא תחוסל".

יושב-ראש מזכירות אגד, גדעון מזרחי, התריע כי גם באגד חלה ירידה של רף הנהגים, ובניגוד לעבר - כיום ניתן למצוא שם גם נהגים טובים פחות.

צביקה ברומר, הממונה מטעם משרד התחבורה על מחוז המרכז, הלהיט את הרוחות בכינוס כאשר הוסיף שחברות חוסכות והדבר בא על-חשבון בטיחות האוטובוס.

רוצים נהגים חרדיים

אחד הפתרונות לגיוס נהגים חדשים שהוצגו בכינוס שוב ושוב, על ידי חברות העוסקות בחקר התעסוקה, ומנהלי החברות, הוא: גיוס נהגים ממגזרים שעד כה לא עבדו בשוק הזה, בהם: החברה החרדית.

חברת "סופרבוס", בעלת הזכיון במודיעין עילית, העומדת להפעיל בקרוב קווים בבית שמש, יצאה לאחרונה בפנייה אל הציבור החרדי במטרה לגייס נהגים מציבור זה להפעלת קווי החברה המשמשים בעיקר את הקהילה החרדית. . על מנת ליישם הלכה למעשה, לקחים שעלו לאורך השנים בשירות הקהילה החרדית ובמטרה לספק את הצרכים המיוחדים של ציבור זה.

לצורך כך פנתה חברת "סופרבוס" למשרד התמ"ת ולשרות התעסוקה, וכן לארגון "מפת"ח" במטרה לאתר ולגבש את קבוצת המועמדים ותכנית לימודים במסגרת התואמת את אורח החיים החרדי.
תכנית הלימודים גובשה עם משרד התמ"ת והיא כוללת לימודים עיוניים והכשרה מעשית בשלושה חודשים. במהלך הקורס, אף תעניק החברה לנהגים מילגת קיום וסיוע במימון הלימודים. כשבסופו של דבר ממתינה למועמד תנאי רווחה מלאים, תנאים סוציאליים, עבודה בחברה יציבה ובסביבה התואמת את אורח חייו.

מנכ"ל החברה אלי בליליוס מספר לנו כי יש הענות רבה לפנייה, נרשמה כמות גדולה של מועמדים ממודיעין עילית ומבית שמש והוא מוסיף "לנהג המשרת את קהילתו יש ייתרון עצום בקשר בין החברה ללקוחותיה ולשפר את השירות"

לעומתו, אומר ציון פת, מנהל חברת "עילית" בעלת הזכיון בביתר עילית, כי הוא ניסה ומנסה לגייס נהגים חרדיים, אך אין הענות רבה.

למעלה מ700 נסיעות בביתר עילית

ביום השני לדיון, עלה נושא התחבורה הציבורית והקשר עם הקהילה, בפאנל שהשתתפו בו ראש עיריית חיפה יונה יהב וראש עיריית ביתר עילית, שני ראשי ערים שנודעו בעיקר בטיפול הצמוד שלהם בנושא התחבורה הציבורית.
יונה יהב אמר כי כששם את נושא התחבורה הציבורית במצע הוא עשה זאת למרות שלא ידע אם יקבל שיתוף פעולה מהחברות, אך לאחר שנבחר שם דגש על הנושא והנהיג הסדרי תחבורה מיוחדים עבור תושבי שכונות, דרך מיניבוסים מיוחדים המובילים לקווים הראשיים כשהנסיעה נעשית בכרטיס משולב. וכן הסדרים להסעת תלמידים. והוא הביע תלונה על כך שכלי התקשורת עוסקים רק בבעיות התחבורה בתל אביב ולא בבעיות והפתרונות שנעשו בחיפה.

הרב מאיר רובינשטיין ראש עיריית ביתר עילית אמר בדיון: "בביתר עילית אנחנו היינו מעורבים מאוד יחד עם משרד התחבורה, זכינו שם לאוזן קשבת. ובהקשר הזה אני חייב לתת הודאה למשרד התחבורה.

"הציבור החרדי הוא בתחתית רשימת הלמ"ס של בעלי רכבים משפחתיים. ונושא התחבורה הציבורית הוא מאוד מרכזי ומשמעותי בסדר יומו ומהלך חייו.

בזכות שיתוף הפעולה הזה, יצא המכרז החדש, וכיום בביתר יש למעלה מ700 נסיעות ליום, כשליש עירוניות וכשני שליש בינעירוניות.

"לפני שנכנסה החברה החדשה, נכנסה, הסתובבו בעיר עשרות חאפרים שהסיעו נוסעים בלי רישיונות מתאימים. דחפו ילדים כמו סרדינים והיוו סיכון אקולוגי ובטיחותי. היום לאחר שהחברה החדשה מתפקדת ועומדת בהצלחה במשימה, הם הפכו להיות פורטי דולרים... כעת הדולר נפל, והם ספגו מכה כפולה...

"אצלנו, כמובן שהבחירות הם סביב התחבורה הציבורית. הנושא תופס חלק גדול בשיח ובסדר העדיפויות. אין מי שיכול לרוץ לראשות העיר בלי לדבר על תחבורה ציבורית".

30% מנוסעי התחבורה הציבורית בארץ - חרדים

אלי בליליוס, מנכ"ל "סופרבוס" התערב בדיון ואמר "מדברים פה על שיפור ושיפור, אך עם כל השיפור שיש צריך לראות מי הם הנוסעים. מדובר בעיקר ב"אוכלוסיות שבויות" שאין להם ברירה, אלא לנסוע באוטובוסים. כמו חרדים–חיילים–ילדים-קשישים. אם ראש עיר יאמר לעובדיו להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית, ולא ברכב, זה היה מעלה את יוקרתה". הוא הביא דוגמא מלונדון שם מחיר החניה במרכז העיר הוא מופקע, על מנת לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית. "יש עיריות שממוקמות במרכז העיר ולידם תחנות אוטובוסים הנוסעים לכל קצווי העיר, וחניון העירייה המכיל כמה מאות מקומות מלא ברכבים פרטיים של העובדים". אמר בליליוס.

יונה יהב התקומם ואמר כי אם היה שירות ונוחות כולם היו מעדיפים את התחבורה הציבורית. והביא דוגמא מהרכבת, "כשאני הייתי עורך דין, נסעתי ברכבת מחיפה לבית המשפט בתל אביב, כי זה היה נוח. היה ניתן להתכונן למשפט ולשתות קפה. אם יהיה נח הצרכנים יגיעו.

בשלב זה התערב רענן חסידוף מנכ"ל איגוד בעלי המוניות, ומחה על החלטתו של יונה יהב, למנוע נסיעת מוניות בנתיב תחבורה ציבורית, ברחוב המרכזי בעיר על מנת לאפשר במקום תנועה של ה"מטרונית", אוטובוס דו-מפרקי גדול שינוע על כביש ויסיע המונים. יהב השיב שמוניות זה לא תחבורה ציבורית, והוא אינו מוכן לאפשר את כניסתם של נהגי המוניות "שרובם חאפרים" לנתיב המיוחד עד להפעלתה של המטרונית. "הם נוהגים בפראות, ואין להם גוף מאורגן" אמר, לקול מחאתו של מייצג נהגי המוניות.

נציג משרד התחבורה, דרור גנון הסביר בדיון כי בשנים האחרונות ובשנים הבאות הרפורמה מופנית בין היתר לעבר שדרוג השירות לצרכן באמצעות הכרת צרכי הקהילה והמגזרים השונים בעלי צרכים ספציפיים, "בירושלים לדוגמא אנחנו פותחים יותר ויותר קווים ייעודיים כגון "חנה וסע" שמטרתם להוביל לקוחות מחניונים בפאתי העיר למרכז וזאת על מנת לצמצם את מספר הרכבים הפרטיים בעיר עצמה". הוא אמר כי נבדקים פתרונות יעודיים ויחודיים למגזר החרדי. למרות מחאת המנחה, רונית ורדי, שקבלה "האם כרטיס האוטובוס שלי שווה פחות?". גנון אמר כי 30% מנוסעי התחבורה הציבורית בארץ הם חרדיים, ויש להם בעיות ייחודיות ואופיניות שצריך למצא את הפתרונות להם.

נציגי רשות שמורות הטבע ועמותות להגנה על הסביבה, הציגו נתונים לפיהם התחבורה הציבורית היא המזהמת הקטנה ביותר על הכביש, וקראו לנצל את משבר הדלק על מנת לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית.

הרב רובינשטיין, ראש עיריית ביתר עילית העיר בחיוך, כי שמירת איכות הסביבה, הפכה להיות "דת", "אך זו הדת היחידה שלא מתנגשת עם היהדות."

מי אשם בכשל בל"ג לעומר?

בימים אלו, כשהתקשורת החרדית, בעיקר זו המקומית, מלאה בתלונות וטרוניות על חברות התחבורה הציבורית המשמשות את המגזר החרדי, והדי הכישלון של ל"ג לעומר עדיין מהדהדים, קצת קשה לכתוב דברים טובים על החברות הללו, אך מהתרשמות בלתי אמצעית ומדברים שהחלפנו עם בכירי החברות, ניכר כי הם קשובים לצרכי המגזר החרדי, ומתוקף היותם חברה כלכלית, ברצונם לשרת את הציבור טוב יותר ולהגדיל את מעגל הלקוחות.

לא ניתן לפתוח שיחה על המגזר החרדי והתחבורה בלי לעסוק בכישלון שבל"ג לעומר במירון.
גדעון מזרחי, יו"ר מזכירות "אגד" אומר, כי המשטרה אשמה, הטיפול שלה היה לוקה בחסר, וגם התשתיות במירון לא מתאימות לקליטה של כמות כה גדולה של אוטובוסים ובני אדם. עם זאת, מודים אנשי אגד כי היו כשלים נקודתיים בהוצאת אוטובוסים מירושלים והם נבדקים.
לגבי אוטובוסי ה"מהדרין", אומר מזרחי, כפי שגם אמרנו לבית המשפט, כשמדובר באוטובוס הנוסע ממקום חרדי למקום חרדי, אין לנו שום התנגדות.

מיקי לוי, לשעבר מפקד מחוז ירושלים וכיום יו"ר חברת "אגד תעבורה" המפעילה את הקווים באלעד, והסיעה עשרות אוטובוסים למירון, מצטרף לדבריו של מזרחי וקובע נחרצות "האחריות על מה שקרה שם, היא על המשטרה, ואני אומר לך מה שאמרתי לבכירי המשטרה עמם שוחחתי אחר האירוע: המשטרה חייבת להפיק לקחים ממה שקרה, לעשות תחקיר מקצועי הולם ולהפיק לקחים, וזה עוד בעדינות".

שאלנו את מיקי לוי, האם כעת, כשהוא משמש כיו"ר חברת נסיעות, הוא רואה אחרת את החיבור שבין משטרה לתחבורה. הוא אומר כי נקודת המבט שלו השתנתה, "אסור לוותר על הביטחון, אך ניתן לעשות את זה בלי לפגוע ברווחת הנוסעים". הוא אומר כי בשני התפקידים בהם שימש יש לו אחריות על חיי אדם, וחיי אדם הוא נושא שאין לעשות בו פשרות. כעת, כיו"ר אגד תעבורה, הוא מקפיד ביותר על הבטיחות, שזה כולל בטיחות נסיעה, בטיחות ותקינות כלי הרכב והכשרת נהגים כראוי.

"אנחנו נותנים ביטוי לצרכי החברה החרדית, עשינו צעדים מתקדמים וקיצוניים לטובת הציבור, אף הוספנו אוטובוסים לרווחת הנוסעים, למרות שיכלנו לצמצם ולהרוויח יותר, הוספנו כדי לשפר ולבנות אמון".

מנכ"לית החברה נורה סיפרמן, מוסיפה ואומרת "הציבור החרדי שנוסע בתחבורה הציבורית, הוא ציבור שתלוי בחברה, ואנחנו קשובים לצרכיו ומהדקים את הקשר עם הקהילה. יש לציבור החרדי צרכים רבים והאתגר הוא גדול. צרכים אלו באים לידי ביטוי גם במכרזים שמוציא משרד התחבורה להפעלת קווים חרדיים".

הכתבה פורסמה השבוע בעיתון 'יום ליום'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד