י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

75 שנה לפטירתו של החזן יוסל'ה רוזנבלט; אזכרה בהר הזיתים

בשבת הקרובה ימלאו 75 שנה לפטירתו של החזן האגדי. גדולי החזנים וחברי פורום 'לשמוע אל הרינה ואל התפילה' יעלו לקברו שבמרומי הר הזיתים

החזן ר' יוסלה רוזנבלט ז"ל
החזן ר' יוסלה רוזנבלט ז"ל

מחר, כ"ג סיוון, תתקיים בחלקת החסידים בהר הזיתים, אזכרה ל'מלך החזנים', החזן האגדי ר' יוסל'ה רוזנבלט, שהשנה, בכ"ה סיוון, ימלאו 75 שנה לפטירתו.

באזכרה, שתחל בשעה 17:30, אותה מארגנים חברי 'לשמוע אל הרינה ואל התפילה', ישתתפו גדולי החזנים בדורינו, שישמיעו משריו של רוזנבלט.

יוסף (יוסל'ה) רוזנבלט (תרמ"ב – תרצ"ג) היה מגדולי החזנים. יוסלה נולד באוקראינה לאב חזן, ועוד משחר נעוריו בלט בקולו הערב וניהל תפילות.

יוסלה גדל והיה חרדי בכל רמ"ח אבריו. אביו דחה הצעות לשלוח אותו לבמות האופרה בווינה.
משהתחתן השתקע במונקאץ, בפרשבורג ואחר כך בהמבורג. שם החל לכתוב בעצמו לחנים לתפילות. לאופרה היה מגיע כצופה, ושילב את נעימותיה בניגוניו, אך הוא עצמו סירב בתוקף להופיע בה, באומרו שהופעה כזו לא ראויה לחזן.

בשלב מסוים עבר לאמריקה בתקווה למצוא פרנסה ממקצועו ואכן הוא מצא תעסוקה בקהילת יוצאי הונגריה בניו יורק. בד בבד, החל להנפיק תקליטי חזנות שניתן להשיגם עד היום ושפרסמו את שמו.

האגדות מספרות כי אף צ'רלי צ'פלין היה בין קהל מעריציו ואמר שקולו מחלץ אותו מדכאונתיו.
קולו השתתף בסרט המדבר הראשון "זמר הג'אז" (1927), שסיפר על חזן יהודי שמגשים חלום להפוך לזמר ג'אז, אך מנגינות ליל יום כיפור מזכירות לו את מורשתו (רוזנבלט סירב ליטול תפקיד פעיל יותר בסרט, שכן השימוש ב"כל נדרי" למטרות קולנועיות לא נעם לו).

חייו באמריקה לא היו סוגים בשושנים. תמימותו בענייני פיננסים הפכה אותו לטרף קל לנוכלים ושיקעה אותו בהשקעות כושלות ובחובות כבדים, עד כדי כך שנפוצה אגדה שהיה עליו לבקש מהפסנתרן שלו הלוואה כדי לשוב לביתו ברכבת התחתית.

בפסח 1933 הגיע לארץ ישראל. הוא התקבל בברכה רבה. במהלך ביקורו הופיע ברצף בכל רחבי הארץ, והסריט סרט, "חלום עמי", שבו הוא מנגן פרקי חזנות על רקע מקומות היסטוריים בארץ. כאבים בלב תקפו אותו בעת שזימר בסירה בים המלח, ובתוך זמן קצר הוכרז מותו הפתאומי בכ"ה בסיוון, בגיל 51.

הרב קוק ספד לו: "הפך לאבל כינורי ועוגבי לקול בוכים". כמחווה לזכרו הכריזו הרבנים שביתה ממלאכה בארץ בעת שהובא למנוחות בהר הזיתים.

על מידת ההערצה ששררה כלפיו תעיד אנקדוטה על חזן עמית, שהכריז על עצמו כעל "יוסל'ה רוזנבלט השלישי". משנשאל מי הוא זה יוסל'ה רוזנבלט השני, השיב בפשטות: "אין שני לו".

קישורים:
פורום 'לשמוע אל הרינה ואל התפילה' - בחדרי חרדים
הפורום מביא מיצירותיו
הפורום מביא מיצירותיו
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד