ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

טענה: אפליה אנטי-חרדית במעונות 'אמונה'

נתון מדהים: שלושים משפחות חרדיות ביקשו לרשום את ילדיהן למעונות 'אמונה'. רק חמישה ילדים התקבלו. הסיבה: אמונה העדיפה ילדי משפחות 'סרוגות'. משרד התמ"ת: "נשקול נקיטת צעדים"

חצו את הגבולות. מעונות אמונה (צילום: 'קשר עיסקי')
חצו את הגבולות. מעונות אמונה (צילום: 'קשר עיסקי')



מעונות אמונה בפתח תקווה חוצים את הגבולות. במהלך פסול של אפליה על רקע אידאולוגי, הודיעה מנהלת מעונות אמונה ברח' מוסטובוי בעיר, אופירה שטרוסברג , כי בשנת הלימודים תשס"ט, היא לא תקלוט ילדים מהציבור החרדי.

במכתב שנשלח למיכל כרמל מנהלת מחוזית במשרד התמ"ת ואשר העתקו הועבר למערכת קשר עיסקי עולה תמונה קשה.

עם פתיחת הרישום למעונות לפני שלושה חודשים, נרשמו למעונות אמונה ברח' מוסטבוי, שלושים משפחות חרדיות משכונת כפר גנים בפתח תקווה. בימים האחרונים הועבר לידי ההורים מכתב, לפיו לא אושרה קבלת ילדיהם למעון. מבירור שערכו ההורים עלה כי בשל הביקוש הרב לקראת שנת הלימודים תשס"ט, ערכה אמונה "סלקציה" בין משפחות המועמדים. הסלקציה פעלה במתכונת לפיה ילדי אברכים חרדיים לא יתקבלו למעונות, וזאת במטרה לקלוט ילדי משפחות משכונה דתית לאומית בה כשלו התוכניות להקים מעונות בשנת הלימודים הבאה..

לדברי נציגת ההורים, התשובה השלילית ניתנה למשפחות לגביהן נרשם בטופס הרישום, כי האב הוא אברך כולל. כך יכלו באמונה לתייג את המשפחות כחרדיות. אותן חמש משפחות שהתקבלו למעונות, הינן משפחות בהן האב עובד ולכן התקשו במעונות אמונה לתייג את המשפחה כמשפחה חרדית.

מנהלת המעונות אופירה שטרוסברג סירבה להגיב לדברים כמו גם מפקחת המעונות יהודית לנצנר. בשיחה עימן, הן בחרו להפנות אותנו לקבלת תגובה מפי דובר אמונה איציק רט.

במכתב המתפרסם לראשונה בקשר עיסקי העלתה נציגת המשפחות את הבעיה הכאובה: "מעון 'אמונה', הינו מעון מבוקש מאוד בשל היותו בסמיכות למקום המאוכלס בעשרות רבות של ילדים. בנוסף, אין שום מעון אחר באזור זה המאושר ע"י משרד התמ"ת, ואנו מדברים על אזור גדול מאוד ומאוכלס בזוגות צעירים עם ילדים.

"אשר על כן, פנו מספר רב של הורים לרשום את ילדיהם למעון 'אמונה', מוסטבוי. כבר ביום הרישום אמרה לנו מנהלת המעון שיש לה מס' רב של נרשמים למעון ולא כולם יקבלו תשובות חיוביות, לשאלתנו מהם הקריטריונים על פיהם יבחנו את קבלת הילד למעון?

"ענינו: ע"פ הקריטריונים של משרד התמ"ת". פורט בפנינו שהקריטריונים כוללים היקף שעות עבודה של האם, גובה המשכורת, מס' הנפשות בבית וסמיכות המגורים של הילד למעון.
ב 1.7.08 קבלנו תשובות בדואר, לתדהמתנו, כל אותם הורים (ללא יוצא דופן) שהצהירו שהאב הינו תלמיד "כולל" קבלו תשובות שליליות.

השער פתוח לחובשי כיפה סרוגה בלבד (צילום: צילום: השער פתוח לחובשי כיפה סרוגה בלבד (צילום:
השער פתוח לחובשי כיפה סרוגה בלבד (צילום: 'קשר עיסקי')




"ההורים החרדיים שקבלו תשובות חיוביות הינם הורים לילדים שממשיכים לשנה נוספת במעון, או הורים בהם האב עובד, כך שלוועדה לא הייתה אפשרות לדעת האם הם חרדיים.
ההורים הדתיים לאומיים שקבלו תשובות חיוביות הינם בעלי משפחות קטנות יותר, בהם, בד"כ, האב עובד מה שמגדיל את ההכנסה החודשית ובעיקר, גרים במרחק נסיעה מהמעון.

"אנו, קבוצה של הורים, שעונים על כל הקריטריונים של משרד התמ"ת, וגרים במרחק של 5 דק' הליכה מהמעון. הבעלים כולם לומדים ב'כולל' כך שההכנסה לנפש נמוכה בהרבה מאלו שהתקבלו ואנו אומרים זאת לאחר בדיקה מעמיקה ויסודית. כשפנינו למנהלת המעון, היא לא הכחישה את הטענות ואמרה לנו שזו החלטה של ההנהלה.
"אין צורך להוסיף שלמצוא סידור לילדים, כעת, זוהי משימה בלתי אפשרית כמעט, מה גם שהאפליה הזו הינה פוגעת ומכעיסה ביותר. המעון לא מוגדר כמיועד לאוכלוסיה מסוימת, ואף פעם לא נאמר לנו שילד שאביו לומד ב"כולל" לא יתקבל למעון, לא כשנרשמנו למעון, לא בכל תקופת ההמתנה מפברואר עד יולי שבה צלצלנו בלי הרף לשאול האם כבר יש תשובות.

"בשנה שעברה לא היה מס' רב של נרשמים למעון והנהלת המעון עשתה רבות כדי לרשום אצלה ילדים חרדיים, כגון:לתת חלב מהדרין וכו'. ולפתע, עקב עומס נרשמים ניפו את כל אותם ילדים חרדיים שזו החלטה גזענית, פוגעת ומפלה ונוגדת לכל חוק והגיון. נותרנו מס' רב של הורים ללא סידור מתאים לילדים לשנה הבאה".

"סדר העדיפויות לקבלת ילדים נקבע על-פי הקריטריונים המקובלים בתמ"ת וב'אמונה'"

בתגובה שהועברה ל'קשר עיסקי' מטעם 'אמונה' באמצעות דובר 'אמונה' יצחק רט נמסר: 'אמונה' מתברכת ומודה על האמון הרב, שנותנים בה ובשירותיה המקצועיים אלפי הורים וילדים מכל רחבי הארץ, מדי שנה בשנה. לצערנו הרב, אכן אין הקומץ משביע את הארי, ואין די ב – 135 המעונות של רשת 'אמונה' (מתוכם – 11 בפתח-תקווה), כדי לענות על כל הצרכים והדרישות. מטבע הדברים, אפוא, אנו נאלצים להשיב ריקם פניות של הורים רבים המתדפקים על שערי המעונות.

ל'אמונה' השקפת עולם מוצהרת וקו חינוכי ברור. עם זאת, העובדה הפשוטה, והבלתי ניתנת לערעור, היא שציבור הילדים (וההורים) במעונות 'אמונה' הוא הטרוגני וכולל את כל מגוון סוגי האוכלוסיה בישראל. אכן, גם על-פי הטענה הספציפית, חלק מן ההורים שקבלו תשובה חיובית במעון המסוים בפ"ת מגדירים עצמם כחרדים. סדר העדיפויות לקבלת ילדים נקבע בכל מקום בשיתוף פעולה ועל-פי הקריטריונים המקובלים בתמ"ת וב'אמונה'.

במשרד התמ"ת דוחים את הדברים. בשיחה שהתקיימה עם רכזת אגף המעונות אהובה פינקלשטיין, נמסר כי הקריטריונים הקובעים קבלת ילדים אינם כוללים ואינם מאפשרים, שיקולים פוליטיים או אידיאולוגיים. הקריטריונים הם על טהרת השיקולים הסוציאליים הכוללים מבחני הכנסה ומצב אישי במשפחה. לדבריה חריגה של מעונות מקריטריונים הקבועים עלולה להוביל לנקיטת צעדים מנהליים כנגד כל סטייה מהקריטריונים.

הידיעה פורסמה במקומון הדתי 'קשר עיסקי'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד