כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

"איני יכול עוד"

זה היה נאום ה"איני יכול עוד" של אולמרט. בגין הסתגר בביתו ברחוב צמח, אולמרט הודיע כי יאבק על חפותו. על פי התקדימים של ברק ונתניהו, הוא עוד עלול לחזור • הפרשן אריה זיסמן על אהוד אולמרט

"איני יכול עוד"



"איני יכול עוד" - אמר בזמנו ראש הממשלה מנחם בגין, לאחר מלחמת לבנון הראשונה. בגין אמר את דבריו והסתגר בביתו. אתמול היה זה נאום ה"איני יכול עוד" של אהוד אולמרט. בגין התפטר לאחר השלטים שהונפו נגדו וספרו את קורבנות המלחמה. אולמרט צלח את מלחמת לבנון השנייה, ומתפטר בגלל החקירות והחשדות נגדו. בגין הסתגר בביתו ברחוב צמח, אולמרט הודיע כי יאבק על חפותו לאחר שיעזוב את תפקידו. על פי התקדימים של ברק ונתניהו, הוא עוד (עלול) לחזור.

שנתיים וחצי מכהן אולמרט כראש ממשלה. כהונתו היתה רצופה בנאומים דראמטיים לאור האירועים שרדפו אותו (ואותנו) בזה אחר זה. מלחמת לבנון השנייה, דו"ח וינוגרד, הפרשיות , החשדות והחקירות. בין לבין נשא נאומים דראמטיים, מנאום: "אני ראש ממשלה לא פופולרי", דרך נאום: "לא אעזוב את מקום העבודה שלי", "אזרחי ישראל - לא לקחתי אגורה לכיסי" ועד הנאום הסופי אתמול, בו הודיע על פרישתו מהבמה הפוליטית לאחר 35 שנים בשירות הציבורי.

אולמרט התכוון לשאת את הנאום הזה בשבוע הבא. יועציו אמרו לו כי עליו לסיים את תפקידו כדי להפחית ממנו את הלחץ הפוליטי הציבורי והמשפטי. אבל הוא החליט להקדים את ההודעה לאור ההשתוללות בכנסת ותחושת אובדן חוסר השליטה. מעבר לזה תיזמן אולמרט את נאומו, כאשר שני יריביו המרכזיים - ברק ולבני נמצאים הרחק בוושינגטון. השניים ששמטו לו את הקרקע הפוליטית תחת רגליו, לא היו בארץ בשעת ההודעה - הנקמה הפוליטית הקטנה של אולמרט.

נאומו אתמול היה מהטובים שנשא. נאום ממלכתי, בו פירט את תחושותיו לצד הישגיו. הצלחות לצד כשלונות, הודאה בטעויות והדגשה, כי התמונה המשתקפת בציבור בכל הקשור אליו אינה אמיתית. "רדפו אותי מהיום הראשון לתפקידי", היה המשפט הראשון בנאומו. עם התחושה הזו אולמרט יורד מהבמה. לאורך כל הנאום שמר על קול יציב, מלבד הרגע בו הזכיר את העוול שנעשה למשפחתו. כאן כבר רעד קולו.

"ראש הממשלה אינו מעל החוק, אך גם לא מתחתיו", יצא בהאשמה ברורה נגד הפרקליטות ונגד כל צורת החקירה. אולמרט יודע מדוע הוא תוקף בנקודה הזו. ההסטוריה תשבץ אותו ותקבע את מעמדו בתודעה הציבורית כראש הממשלה הראשון שנאלץ להתפטר בגלל מעטפות כסף ובגלל ופרשיות שחיתות אישיות שונות, הנחקרות עדיין במשטרה. אולמרט מבקש להלחם בדימוי הזה ולצאת בראש מורם.

ומה הלאה? ההערכה היא שלאולמרט נשארה תקופת כהונה שתנוע בין חודשיים וחצי לחמישה חודשים. בסוף ספטמבר יבחר (תיבחר?) יושב ראש חדש למפלגת קדימה. אולמרט אמר כי מיד כשיבחר היו"ר החדש יגיש את התפטרותו. במקרה כזה תהפוך ממשלתו לממשלת מעבר, כאשר המועמד שיבחר ינסה לגבש ממשלה חלופית ולזכות בתמיכת הכנסת. הנשיא יעניק 21 ימים לתהליך הזה. אם יצליח המועמד, תוקם ממשלה חדשה שתוכל לכהן עד מועד הבחירות ב-2010.

באם לא יצליח המועמד החדש להקים ממשלה חלופית, יוכרזו בחירות בתוך תשעים יום ואולמרט יזכה לעוד שלושה חודשים בתפקיד. בדבריו הבטיח אתמול שני דברים: לא להתערב בהליך הבחירות בקדימה (כלומר לא להביע תמיכה פומבית במופז), ולהמשיך בתהליך המדיני, ובניסיון להגיע לשלום, כל עוד הוא מכהן כראש ממשלה. אולמרט יעשה בתקופה זו הכל כדי שיזכרו אותו כמי שהביא לתנופה מדינית, מה שמגביר את החשש בימין (ולא רק) מפני מהלכים נועזים ובלתי הפיכים.

בד בבד ינסה מופז לשכנע את בוחרי קדימה כי הוא מסוגל יותר מלבני להקים ממשלה חלופית ולשמור על "יציבות שלטונית". לבני תדגיש כי היא לא מפחדת מבחירות, ויש לה את היכולת לנצח את ברק ואת נתניהו. בוחרי קדימה יצטרכו להחליט במי הם תומכים, כאשר בימים הקרובים צפויים השרים והח"כים בקדימה להתחיל ולהזדהות עם מי מהמועמדים.

ההתפטרות של אולמרט מגיעה יום לפני חקירתו הקשה. מחר תהיה זו חקירה ממוסמכת, בה יצטרך להשיב תשובות לשאלות הקשות שיונחו בפניו. וכמו בכל נאום, יש גם את הצד הציני. "אין מדינה בעולם כמו ישראל", אמר אולמרט בנאומו. ה"טלנסקים" יוכלו לומר לו, כי אכן הוא יודע על מה הוא מדבר, שהרי הוא הסתובב רבות בעולם...

והיו גם שאמרו כי מהנאום אתמול חסר משפט אחד, אותו נוהגים הפוליטיקאים לומר כאשר הם מודיעים על התפטרותם: "אני הולך לעשות לביתי".

הסיבה: לאיזה בית היה מתכוון. יש לו הרבה...

פורסם ב'יתד נאמן'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד