י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

טעון פירוש

ח"כ מאיר פרוש החל את המירוץ עם תמיכה מעורפלת של מפלגתו, עם רמזים בתקשורת שלופוליאנסקי שוקל להמשיך, ועם מערכת הסתה חילונית משומנת שהחלה לעבוד. יעקב ריבלין קיים עמו ראיון פתוח ונוקב

טעון פירוש
מנח זרקא



בבוקר יום שלישי השבוע פתחו קוראיו הנאמנים והמסורים של עיתון המודיע את הגליון היומי ונעשה להם באלגאן בראש. גם הותיקים והמנוסים שבהם, ,מהסוג שיודע לקרוא בין השורות ולהבין ממה שלא נכתב הרבה יותר ממה שמודפס,התקשו לפענח את כתב החידה שהציב בפניהם העמוד הראשון וחמור הסבר של העיתון המכובד והשמרני ביותר במגזר החרדי.

פתרון החידה העסיק את טובי המוחות שבמגזר קוראי העיתון. ישישים גאליציינרים התפלפלו אודותיו בתוך אידי המקווה המהבילים. בני תשחורת הונגריים התנצחו ביניהם בדרך לתפילת שחרית ולאחריה, ובני ישיבות ליטאיים שקראו את העיתון אצל השכן ( בבית מכניסים רק יתד) ניסו ליישב את הקושיה בק"ן תירוצים ורצ"ח חילוקים שכולם בבחינת מגדלים הפורחים באוויר.

רק מתי מעט אישים ועסקנים שהיו בסוד העניינים הבינו את פשר המסתתר מאחורי הדברים. גם להם היו תמיהות לא מעטות על ההחלטה לגלות טפח ויותר מהכביסה המפלגתית הפנימית שהצטברה בתשעת הימים . ועוד תצטבר רבות בשבועות הקרובים. אבל הם לפחות ידעו בדיוק במה דברים אמורים.

הידיעה הראשונה בכתב החידה היתה דווקא מהסוג הרשמי המוכר ומקובל במחוזינו ערב בחירות. נושאה היה מועמדותו של ח"כ הרב מאיר פרוש לראשות עירית ירושלים מטעם יהדות התורה. יום קודם לכן התכנסה מזכירות הסניף, בהרכב חסר אמנם, ואישרה את מועמדותו של הנ"ל לראשות העיר בהתאם להליך הפורמלי שיסודותיו בהסכם הפנימי בין הסיעות באגודת ישראל משנת תשס"א ( מקום ראשון לסיעה המרכזית בכנסת . מקום ראשון בירושלים לשלומי אמונים) והמשכו בהסכם בין אגודת ישראל ודגל התורה סמוך ותכוף לבחירות הקודמות לראשות עירית ירושלים. בהסכם זה, שפורסם בעיתון זה לראשונה, נאמר מפורשות כי המועמד המוסכם של שתי הסיעות הקדושות יהיה מי שיוחלט עליו במזכירות הסניף בירושלים. על הדיוק של " מזכירות הסניף בירושלים" כבר השתברו מקלדות ואף טעם גדול ניתן לדברים: השליטה המוחלטת בסניף של סיעת שלומי אמונים.

הידיעה הרשמית לא נכנסה כמובן לכל הסברים האמורים. היא פרטה את מהלך ישיבת המזכירות. את ההחלטות שהתקבלו בה ,את ההערכות לקראת הקמת המטות השכונתיים, ואת ההתגייסות של אישי ציבור רבים מכל גווני הקשת להצלחת הרשימה ומועמדה הרב מאיר פרוש לראשות העיריה. ידיעת פרס 2 טיפוסית שעצם הצגתה בעמוד הראשון של העיתון נתנה לה את הגושפנקא הרשמית.

אבל בתוככי הידיעה התפרסמה "בוקסה" פנימית שכמו נלקחה ישירות מאחד השבועונים (שזה דרכם כסל למו לחטט בקרביים המפלגתיים ולשפוך אותם עלי גליון להנאת הקוראים. מעניין מה יגידו על כך עמיתינו הפובליציסטיים מהיומונים הטוענים כי זכות הציבור היא לא לדעת את הנעשה מאחורי הקלעים). בידיעה הפנימית דנן נאמר כי ישיבת המזכירות הירושלמית התקיימה בניגוד לדעתם של הסיעה המרכזית והמאוחדת שבקשה דחיה של עשרה ימים. בקשת הדחיה נשלחה, כך נאמר בידיעה , ביום שני לפנה"צ ( יום שני של איזה שבוע? ומהי השעה המדויקת? בדיקת כותב השורות העלתה כי מדובר ביום שני זה. כשעתיים לפני פתיחת הישיבה הרשמית). ולמרבה הצער לא נענתה.

והמסקנה המופיעה בתוך הידיעה עצמה: אי אפשר לנהל מערכה על קדושת ירושלים בלי איחוד כל הכוחות והגורמים באגו"י ובדגל התורה.

וכאן התעוררה התמיהה שהסעירה את עולם הלמדנים האגודאי. ממה נפשך. אם מועמדותו של הרב פרוש אינה מוסכמת על כל הסיעות מדוע פורסמה הידיעה הרשמית על הצגת המועמדות. ואם היא מוסכמת מדוע ניתן ביטוי כה מוחצן לחילוקי הדעות בין הצדדים. דבר שכמותו טרם זכור לזקני התנועה מימי הגליון הראשון שיצא בפולטאבה בשנת תרפ"ה.

ומה אומר על כך המועמד עצמו. מספר שעות לאחר פרסום הידיעה פגשנו אותו בלשכתו בכנסת בראיונות שרשרת לעיתונות המשודרת והנכתבת. לקחנו מספר וחיכינו בסבלנות מאוד לא אופיינית. אבל מה לעשות . לא בכל יום קמה אישיות חרדית ומכריזה רשמית על מועמדות לראשות העיר הגדולה במדינה. ועוד בהכתרה כל כך מוזרה בבטאונה הרשמי של המפלגה.

ש: יש מועמדות רשמית ומוסכמת לראשות העיריה?

ת: בוודאי שיש. אם לא היתה מועמדות רשמית זה לא היה מופיע בעמוד הראשון ועם כותרת כל כך חד משמעית.

ש: קראנו עוד משהו ליד הידיעה האמורה.

ת: תשמע. היו כאלה שהיו צריכים להביא לידיעת הציבור שהם לא השתתפו בישיבה וזו הדרך שהם מצאו להודיע על כך . לנו, לשלומי אמונים אין את הפריווילגיה להכניס הסתייגויות להמודיע מדברים שנעשים שלא תמיד מרצונינו אך תוך קבלת דעת הרוב. לדוגמא. כאשר התפרסמה הידיעה לפני חמש שנים על הבחירה בפרנקנטהל כמועמד לראשות עירית בני ברק. לא חלקנו על כך מאחר והוסכם שבבני ברק הם קובעים ובירושלים אנחנו קובעים. היתה לנו הסתייגות מסוימת מצורת הבחירה אך לא היתה לנו את הזכות לפרסם בהמודיע את מה שהיה לנו מה להעיר בנושא .אבל יש מי שיש לו את הזכות וכך הופיעו הדברים ביום שלישי כפי שהופיע.

ש: מה כבר היה קורה לו נענית לבקשה ודוחה את הישיבה בעשרה ימים? לפחות למראית עין של שלום בית בין השותפים.

ת: במכתב הבקשה ששלחו לנו נאמר לפחות עשרה ימים. כלומר: יכול להיות גם הרבה יותר. שנית. לא היתה התחייבות שזו דחיה אחרונה וגם לא ניתנה התחייבות שלאחריה יופיעו כולם בישיבת המזכירות ויקבלו את דין הרוב שיושג שם בהצבעה גלויה. אני רוצה לספר לך שמאז ששלחנו את ההזמנות לישיבת המזכירות לפני שלושה שבועות היו גורמים שרצו לשבעה בתי דין וניסו להוציא צו מניעה נגד הכינוס ובכולם הם נכשלו. בשביל מה הייתי צריך להסכים לדחיה נוספת? כדי שימצאו עוד בית דין ללכת אליו? . ומה היה קורה עוד עשרה ימים? הרי אותם דרישות שנשמעות היום היו נשמעות גם אז. אם היינו יודעים שמטרת בקשת הדחיה היא למצוא את הדרך להצליח בבחירות אז כל הצעה מבורכת. אבל לשלוח פקס שעתיים לפני הכינוס? חששנו שזה מעיד על מטרות אחרות .

ש: וכך אתה רוצה לרוץ לראשות העיר? כשחצי מהמפלגה לא מאחוריך ודגל התורה יושבת מהצד וממתינה.

ת: אתה הרי לא מעלה על דעתך שכך ימשכו הדברים עד הבחירות. בוודאי שנכנס למשא ומתן עם כל הסיעות באגודת ישראל. נשמע את הדרישות שלהם ונבוא לקראתן היכן שאפשר. מעולם לא אמרנו שנתעלם מצרכים של אחרים. אבל הייתה לנו תחושה שרוצים לדחות את הישיבה כדי לקשור את הדברים עם נושאים אחרים שפורסמו אצלך בעיתון ( חינוך עצמאי. רוטציה, ומגרש ברוממה. י.ר) וזה היה גורם לנו לעיכוב רציני ביותר בפתיחת קמפיין הבחירות שכל יום חשוב ביותר. לכן החלטנו לקיים את הישיבה במועד שנקבע, כל מי שבא הצביע בעד, היה לנו את הקווארום הדרוש והמועמדות אושרה רשמית כפי שפורסם בעיתון המודיע. . עכשיו אפשר לנהל בשקט ובלי צלצולים משא ומתן אמיתי כדי להביא לאיחוד הכוחות. אני מבטיח לך שבמו"מ נגלה פתיחות והבנה לצרכי כל הצדדים.

הפרסום בהמודיע, עם כל המורכבות והמוזרות שבו, עוד היה נקודת אור בשבוע הקשה האחרון שעבר עלי המועמד הטרי . זה החל בסדרת פרסומים בתקשורת החילונית על החרדי השחור משחור שעומד לכבוש את העיר, סדרה שפרוש המיומן לא התקשה להבין מי ומה עומד מאחוריה ( לא עיתונאים חרדים כפי שהיה מי שטען אלא גורמים אחרים), ונמשך בראיון שנתן ראש העיר הרב אורי לופלואנסקי שכמעט נאמר בו מפורשות שהוא לא אורז מזוודות לקראת החזרה לחיים הפרטיים.

ש: מהראיון עולה שיש תסריט שראש העיר הנוכחי ירוץ לקדנציה נוספת.

ת: אני מכיר את הרב לופוליאנסקי לא מהיום ואין לי צל של ספק שהוא יכבד הסכם. דיברתי איתו לפני מספר שבועות והוא חזר על כך בצורה הברורה ביותר. מה שאני הייתי מבקש ממנו זה שירסן קצת כמה מעושי דברו שיפסיקו להפיץ דיס אינפורמציה על המשך כביכול של תפקידו בראשות העיר.

ש: בראיון שאני קראתי אומר לופוליאנסקי מפורשות שהוא לא בטוח שיצביע עבורך.

ת: אני מבין שאם הבחירה בקלפי היתה בין לופוליאנסקי לפרוש הוא לא היה מצביע עבורי. אבל כאשר יש מועמד חרדי אחד לראשות העיר, ואני מבטיח לך שאין מצב שיהיו שניים, הרב לופוליאנסקי בלי ספק יציית להוראת גדולי ישראל לתמוך במועמד החרדי. אני רוצה גם להזכיר לו שמספר שבועות לפני הבחירות ש"ס הציגה מועמד משלה לראשות העיר, פרופסור שטסמן, שהיו שטענו שיש לו יותר סיכויים להתקבל אצל הציבור החילוני. אבל אנחנו באגודת ישראל ובשלומי אמונים הדפנו כל נסיון לזרוע דה מורליזציה ולהטיל ספקות ביכולתו של הרב לופוליאנסקי לקבל את ראשות העיר. אמרנו שליהדות התורה יש זכות להציג מועמדות משלה לראשות העיר ועשינו עבורו לילות כימים במערכת בחירות קשה ביותר.

ש: לופוליאנסקי היה מלכתחילה מקובל על כולם.

ת: זה מה שכעת זוכרים. אבל אני זוכר ששלושה ימים לפני הבחירות עוד הסתובבתי אצל ראשי קהילות חסידיות שיתמכו בו ומפני כבודו לא אפרט את הסיבות שגרמו להם לחשוב אולי לא לעשות זאת. אחד מגורמי השכנוע היה ההסכם בו נאמר כי בשנת תשס"ט המועמד לראשות העיר יהיה איש אגודת ישראל. אבל באמת שאין לי עניין לדוש בהיסטוריה . אנחנו שלושה חודשים לפני הבחירות וזה מספיק זמן מצד אחד להגיע לסיכומים והבנות עם כולם באופן שכולם יתמכו ויעבדו ולא מספיק זמן לויכוחים מיותרים ומזיקים.

בשלומי אמונים מודעים לכך שהקלף המרכזי והבולט שלהם הוא ההסכם המפורט שנכתב ערב הבחירות האחרונות לעיריה. היה זה ההסכם המפורט ביותר שנחתם אי פעם בציבוריות החרדיות ( למיטב ידיעתו של כותב השורות) והוא כולל שלושה עמודים שמכסים כל סיטואציה אפשרית. מחלוקת התפקידים אם לופוליאנסקי יבחר ועד חלוקת התפקידים אם זה לא מה שיקרה. גם יריביו הקשים של פרוש מודים שהסכם חד משמעי שכזה שמצורף לו סעיף בו נאמר כי הוא היה מול עיניהם של גדולי ישראל- לא ניתן להתכחש אליו. אבל לחפש פרצות אפשר ואחת מהם, לכאורה, היא זו שההסכם מדבר על הצבעה לטובת המועמדים המוסכמים אבל לא מחייב להתגייס לעבודה עבורם.

ש: הצבעה בלי התגייסות של כולם לא תביא את ראשות העיריה.

ת: מי שסיפר לך על הפרצה הזאת לא מוכן להזדהות בשמו. נכון?

ש: נכון.

ת: אז אני אספר לך למה. כי מי שטוען זאת יודע שהוא מבזה את גדולי ישראל שכאילו וח"ו משחקים משחקים. שכאילו הם אומרים להצביע עבור מועמד מסוים, אבל לא מתכוונים שהוא יהיה ראש העיר. כשהם קוראים להצביע ליהדות התורה הם לא מתכוונים לגיוס מלא? כשהם קראו לנו להצביע לופוליאנסקי לא פרשנו את זה אחרת מאשר מלחמה על בחירת ראש עיר חרדי לירושלים וכך נהגנו. מי שטוען אחרת מנסה לייחס לגדולי ישראל כוונות לא טובות שיש אצלו בלב. ורק אצלו.


אבל יש מי שחושב על עמדתם של גדולי ישראל מזוית אחרת. לראיון שפורסם בידיעות אחרונות נלוותה פרשנות, שככל הנראה תודרכה על ידי מקורבי ראש העיר, ולפיה מסתמנת אפשרות שאם הסקרים ימשיכו להורות על נצחון למועמד החילוני יקראו גדולי ישראל לח"כ פרוש ויבקשו ממנו להסיר את המועמדות לטובת בעל הסיכויים הגבוהים יותר.

ש: דווקא בגלל שאצל גדולי ישראל ראש עיר חרדי הוא בעל חשיבות עליונה עלול להיות מצב שבגלל סקרים יבקשו ממך לפרוש.

ת: את דעתי על הסקרים האחרונים אתה יודע היטב וגם מי עומד מאחוריהם.

ש: אני מתכוון לסקרים שאולי יתפרסמו בשבועות האחרונים לפני הגשת הרשימות.

ת: אם הסקרים היו מדד אמיתי אז לופוליאנסקי היה מסיר את המועמדות שלו שלו שבועיים לפני הגשת הרשימות לטובת המועמד שש"ס הציגה בשעתו,פרופסור שטסמן, שכולם חשבו שהוא מקובל יותר בגלל שהוא יותר ליברלי. תראה. אני אדם מסודר. יש לי בארכיון את כל הסקרים. כולל של מינה צמח. אחד מהם התפרסם שבועיים לפני הגשת הרשימות ועלה ממנו כי לופוליאנסקי מפסיד בהפרש גדול. האחרון פורסם שלושה ימים לפני הבחירות ומי שהאמין לו חשב שלופוליאנסקי מפסיד בהפרש של שלושה אחוזים. התוצאה היתה נצחון בהפרש של שנים עשר אחוז. כלומר: החטאה של חמישה עשר אחוז מסקר מעודכן ממש לפני הבחירות. וכמו שאז לא קראו גדולי ישראל ללופוליאנסקי ובקשו להסיר מועמדות זה לא מה שיקרה גם היום. אני רוצה לגלות שבאנו עם הסקרים לרבנים שלנו ושאלנו מה לעשות. התשובה היתה חד משמעית: לא להפריע במירוץ אלא ההפך, לעבוד בכל הכוח ולהזים את הסקרים. לגופו של עניין אני חושב שהסיכויים שלי לנצח לא פחות טובים משלו ולדעתי אני אקבל מספר קולות אף גבוה יותר.

ש: אבל אתה מפחיד חילונים. יש לך זקן ארוך. אתה לא מדבר צברית , ומסתמן כבר עתה שיתנהל נגדך מסע הפחדה בציבור החילוני שיגרום לכך שאחוז ההצבעה יעלה לעומת הפעם שעברה ואז גם הרשימה למועצה בצרות צרורות.

ת: אני רואה ששוב פעם אני צריך לחזור ולרענן את זכרונך. מאז שלופוליאנסקי הציג את מועמדותו העיתונות המקומית החילונית ניהלה נגדו מסע הפחדה של השתלטות החרדים על העיר. בשבוע האחרון שלפני הבחירות יצא אחד העיתונים המקומיים הגדולים ביותר עם תמונת שער ענקית של מרן הגרי"ש אלישיב עם הכותרת: זה מי שינהל עבורינו את העיר. היה זה על רקע דבריו של לופוליאנסקי שבכל דבר הוא מתייעץ עם מרן הגרי"ש אלישיב. ולמרות ההסתה ניצחנו . לשבחו של לופוליאנסקי אני רוצה לומר שהוא הראה לחילונים שחרדי יכול לנהל עיר בנחת ובלי קטטות. וזו תהיה גם הדרך שלי. ואם מדברים על הסתה אז גם נגד אולמרט הסיתו שהוא ימכור את העיר לחרדים. וראינו איך זה עבד.

ש: מי ערב לנו שנס בחירת ראש עיר חרדי יקרה פעם נוספת.

ת: זה לא היה נס אלא סיעתא דשמיא בעקבות התלכדות של כל המחנה הדתי והחרדי. לפי החישובים שלנו גיבוש כל המחנה יתן לנו קרוב למאה אלף קול שזה יותר ממה שקיבל ראש העיר הנוכחי. יש גידול טבעי ויש חזרה של זוגות צעירים לירושלים.

ש: ללופוליאנסקי היה קאדר רציני של אישים חילונים שקראו להצביע עבורו.

ת: אתה תופתע לשמוע כמה אישי ציבור חילונים יתמכו בי.

ש: תן שמות.

ת: ( חושב רגע) אנשים כמו עמוס מר חיים ואברום בורג. תהיה לי תמיכה משמעותית גם של אישיות בכירה ביותר בליכוד.

ש: ביבי נתניהו?

ת: אין תגובה.

ש: מה יש לך להציע לבוחר החילוני?

ת: אני אציע לו טיפול בשתי הבעיות הכי קשות של ירושלים. דיור ותעסוקה. אין דיור לזוגות צעירים אלא רק מגדלים לעשירים מחו"ל ואין מקורות פרנסה. אחרי שלוש עשרה שנה במועצת העיר, ושנים עשר שנה בכנסת ובתפקידים ביצועיים כמו במשרד השכון יש לי נסיון שאין לאף אחד מהמועמדים לראשות העיר.

תודה. ובהצלחה.

טורו של יעקב ריבלין מתפרסם בעיתון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד