י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

לשמור על הצלילות

"חוששים מקטרקט בגיל מבוגר? היזהרו כבר היום מקרני השמש!" ⋅ אחת ממחלות העיניים הנפוצות בגיל המבוגר הינה מחלת הקטרקט הגורמת לעכירות עדשת העין ⋅ ממה היא נובעת, איך מונעים אותה אותה ומתי מומלץ לטפל בה באמצעות ניתוח ⋅ פרופ' איתן בלומנטל מבית החולים הדסה עין כרם, מסביר

לשמור על הצלילות



מחלת הקטרקט, או בעברית 'ירוד', היא מחלה נפוצה בגילאים המבוגרים ורבים מתעניינים לדעת מה ניתן לעשות כדי להקטין את הסיכון להתפתחות קטרקט בעתיד, על מנת שהקטרקט שכבר קיים לא ימשיך להתפתח, או כדי שהקטרקט שכבר הבשיל ייסוג כדי שאולי לא יזדקקו לניתוח.
לצערנו, כיום לא ידוע על אפשרות לעצור את התקדמות הקטרקט ולבטח שלא להחזיר אחורנית מצב של קטרקט שכבר התפתח. מאידך, קיימת אפשרות להסיר את הקטרקט באמצעות ניתוח, פעולה המבטלת את הטשטוש והעכירות של הראייה הנגרמות עקב הופעת הקטרקט.

צלולה כמים

קטרקט הינו מצב של התעכרות העדשה הטבעית שקיימת אצל כל אחד מאיתנו בתוך כל עין. זו עדשה שאיתה אנו נולדים, והיא שקופה לחלוטין וצלולה ככוס מים במהלך ארבעים השנה הראשונות לחיינו.

החל מגיל ארבעים מתחילים להתרחש תהליכים בתאי העדשה הגורמים לעדשה לשנות את צבעה, לאט, לאט, לכיוון של גוון צהבהב, לבן או אפרפר. וכך העדשה הטבעית שהייתה שקופה כמו מים הופכת לאיטה לבעלת גוון של חלב, וברור מכך מדוע הראייה של האדם מיטשטשת לאיטה. תהליך זה של התעכרות העדשה מתרחש לאיטו במשך כעשרים עד ארבעים שנה, כך שמתישהו בין גיל שישים לגיל שמונים מגיע היום שבו הקטרקט הופך "בשל" לניתוח.

קרוב לוודאי שמגוון גורמים תורמים לקצב הופעת הקטרקט, וביניהם גורמים משפחתיים, גנטיים, חשיפה מוגזמת לשמש ולקרינה האולטרה-סגולה, במהלך החיים, וגורמים נדירים נוספים כגון פציעה קשה בעין, סוכרת משמעותית, תרופות מסוימות, מחלות עיניים מסוימות וניתוחי עיניים שעשויים אף הם להחיש במידת מה את קצב התפתחות הקטרקט.

מה ניתן לעשות

כאמור, לצערנו לא ניתן לעשות הרבה כדי להשפיע על תהליך טבעי זה. לא ידוע לנו על מזונות טובים, או רעים, לקטרקט, וכך גם שינויים אחרים באורח החיים כגון שינה, פעילות גופנית ומתח נפשי, אף הם לא הראו קשר ספציפי לקצב יצירת הקטרקט.

אכן, חשוב להדגיש שאורח חיים בריא חשוב מאד לבריאות הכללית של כל אחד מאיתנו, כמו גם ללב, למערכת החיסון, לערנות וליכולת הלמידה. אולם, ספציפית בנוגע לקטרקט לא מוכרות אפשרויות פשוטות כדי למנוע או להאט תהליך זה.

ההמלצה היחידה החד משמעית הינה לא להיות חשוף לכמויות מוגזמות של אור שמש ישיר, ובמידה ואדם מבלה זמן ממושך תחת השמים הפתוחים מומלץ כי ילבש משקפי-שמש בעלות עדשות המסננות אור אולטרה-סגול.

יצויין כי רוב משקפי השמש הנמכרות כיום אכן מסננות אור זה, אולם תמיד כדאי לשאול את המוכר לפני שקונים זוג משקפי-שמש חדשות.

טשטוש קל

כאשר יתחיל להתפתח קטרקט, יחוש האדם בטשטוש ראייה קל שיתקדם מאוד לאט במהלך תקופה של שנים רבות, ולאחר מספר שנים הראייה תהיה מעט יותר מטושטשת משהייתה קודם לכן.

קצב ההתקדמות הינו כה איטי שרבים כלל לא יחושו בכך. במקביל, יתכן שינוי במספר המשקפיים לעיתים קרובות יחסית, כך שאדם שכמעט ולא נזקק לשינוי מספר המשקפיים בעבר לפתע יזדקק לשינוי מרשם המשקפיים מדי שנה, או אפילו מדי חצי-שנה. זהו רמז עקיף לכך שהקטרקט מתקדם ואף עשוי להבשיל בקרוב. בהדרגה, תטשטש הראייה ולא ניתן יהיה להתאים משקפיים שיחזירו את חדות הראייה לרמה תקינה, וזאת בשל העכירות המתפתחת בתוך העדשה הטבעית שנמצאת בכל אחת מעינינו.

בשלב זה ימליץ רופא העיניים שלכם לפנות למנתח קטרקט שידון איתכם באפשרויות הניתוחיות שעומדות לרשותכם כדי לשפר את הראייה.

ניתוח או לא?


חולים רבים, שחלקם מבוגרים למדי, מתלבטים "האם אין מנוס מניתוח?". הרופא יכול להעניק תשובה, לאחר בדיקת עיניים יסודית שמטרתה לאבחן האם קיימות מחלות עיניים נוספות, כגון גלאוקומה, העלולות לסבך במקצת את המצב.

מנסיוני, ברוב המכריע של החולים, נמצא כי הירידה בראייה מקורה בקטרקט בלבד. בשלב זה עומדות בפני המטופל שתי אפשרויות: לשקול בחיוב ניתוח קטרקט שמטרתו לשפר את הראייה, או לחכות עם הניתוח למועד מאוחר יותר, בהנחה שטשטוש הראייה הנוכחי אינו חמור, ומאפשר בינתיים להסתדר בחיי היום-יום, כולל קריאה, כתיבה, נהיגה ופעילויות רגילות נוספות. במקרה זה אין לרוב מניעה, לאחר דיון עם מנתח עיניים שערך בדיקה יסודית, להמתין עם הניתוח במידה וטשטוש הראייה אינו מהווה מגבלה קשה מדי.

מאידך, חשוב לדעת שהקטרקט איננו משתפר מעצמו, אלא תמיד יתקדם לאיטו לכיוון של התעכרות משמעותית יותר של העדשה, ולכן בתוך פרק זמן של חודשים עד שנים מעטות, יתכן וטשטוש הראייה באותה העין יגיע לבסוף לרמה שתצדיק תיקון של ליקוי הראייה באמצעות ניתוח קטרקט.

קישורים:
למידע נוסף
בריא לדעת בריאות מחלות עיניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד