י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גפני וליצמן ללבני: אגף הישיבות - לשליטתנו

במסגרת המו"מ הצולע, דורשת יהדות התורה מלבני: סגן שר עם סמכויות במשרד החינוך, או העברת אגף הישיבות למשרד הדתות. גורם ב'דגל': "ש"ס תזחול לממשלה, יהדות התורה בחוץ" • חשיפה

סגן שר. ח"כ ליצמן (צילום: אוריה תדמור - משפחה)
סגן שר. ח"כ ליצמן (צילום: אוריה תדמור - משפחה)

יהדות התורה רוצה מהפיכה במשרד החינוך. ל'בחדרי חרדים' נודע כי במסגרת המשא ומתן הקואליציוני דורשים נציגי יהדות התורה, ח"כ משה גפני וח"כ יעקב ליצמן לקבל את השליטה במחלקת הישיבות של משרד החינוך. גפני בתגובה לא מכחיש את הידיעה, אך ממעיט בחשיבות הדרישה.

מחלקת הישיבות, בראשה עומד עמוס ציידא (רשמית: 'מנהל אגף בכיר למוסדות דת'), נחשבת לאבן נגף קשה בדרכי תקציבי הישיבות. ציידא עצמו מוגדר על ידי גורמים בכירים בעולם הישיבות כ"עוין ומתנכל סדרתי בכל הקשור לחרדים". מבחינת יהדות התורה הגיעה השעה לעשיית סדר.

אוטוריטה בפני עצמו. יתרה מזו, האיש משמש גם כיו"ר ועדת התמיכות, כך שכל תקציב וכל בעיה שנוצרה עם ישיבה כזו או אחרת עוברת דרכו. התוצאה: בשנתיים האחרונות הפך האיש למטרד של ממש עבור הישיבות והסיעות החרדיות.

לא הושגו סיכומים. גפני (צילום: צילום: לא הושגו סיכומים. גפני (צילום:
לא הושגו סיכומים. גפני (צילום: 'בקהילה')

הבעיה הקשה אינה מסתכמת בהתנהלותו של מר ציידא, היא קשורה בדרגים גבוהים בהרבה. על אף שהמחלקה שבראשותו היא חלק ממשרד החינוך, אנשיה פועלים כאילו הם ישות עצמאית. למרבה הצער (ואולי המזל, במקרים מסוימים), שרת החינוך תמיר ומנכ"לית משרדה אינן מתערבות בפעילות האגף ובהחלטותיו.

בעקבות זאת, נוצר מצב מסוכן, בו ציידא הוא בעל סמכויות נרחבות ובלתי מוגבלות ומהווה

כך למשל, ציידא מעסיק מנגנון מנופח בן כ-20 עובדים, שכל מטרתם היא הצרת צעדיהם של מנהלי המוסדות. כהוכחה לקיום הישות העצמאית, מעסיק האגף יועץ משפטי וחשב מיוחדים משלו. דבר שאין לו אח ורע ביתר משרדי הממשלה. כהוכחה לגודל האבסורד שנוצר, סיפר גורם בש"ס ל'בחדרי חרדים' על מקרה בו שר התמ"ת, אלי ישי, היה צריך להתחנן בפני ציידא בכדי לבטל קיצוץ מפתיע בן 15 שקלים (!).

במהלך המשא ומתן הקואליציוני, שמנהלים גפני וליצמן מטעם יהדות התורה מול ישראל מימון ויורם ראב"ד מטעם לבני, העלו השניים דרישה לטיפול עומק בנושא. הא כיצד? באחת משתי הדרכים הבאות. או להעביר את מחלקת הישיבות כולה למשרד הדתות, כך שתהה תחת סמכותו של השר יצחק כהן (מהלך הדורש אישור משפטי וסיכוייו קלושים.

האופציה השנייה והסבירה יותר: מינוי סגן שר מטעם יהדות התורה במשרד החינוך שיקבל אחריות מיניסטריאלית על האגף. המטרה המוצהרת אינה הדחתו של ציידא, אלא אפשרות לפיקוח ושליטה עליו ועל מעשיו.

מינויים נדרשים. מתוך מכתב צילום: מינויים נדרשים. מתוך מכתב
מינויים נדרשים. מתוך מכתב 'איגוד מנהלי הישיבות' שנשלח בשבוע שעבר לח"כים החרדים ורומז לנושא ציידא

ח"כ משה גפני בתגובה: "לא דרשנו להדיח את ציידא ולא לצמצם את סמכויותיו. דיברנו על זה במהלך המו"מ הקואליציוני, כיוון שיש שם בעיה קשה שגם השרה וגם המנכ"לית אינן מכירות באגף הזה. עדיין לא הושגו סיכומים בנושא", הוא אומר, ומוסיף: "אבל זה עוד רחוק. יש בעיות קודמות כמו תקציב הישיבות וקצבאות הילדים, שבהם לא מסתמנת התקדמות".

ובאשר לגדה המזרחית. גורם בדגל התורה המקורב למשא ומתן מעריך באוזנינו כי בסופו של יום יהדות התורה תיוותר באופוזיציה, שכן אנשי לבני לא מתכוונים להיענות לדרישה להשבת קצבאות הילדים, ויעקב ליצמן לא מתכוון לוותר עליה. "לבני מציעה פירורים, זה לא רציני", אומרים בתנועה.

אותו גורם מעריך עוד, כי בסופו של אותו יום בו יהדות התורה תמצא את עצמה, שוב, באופוזיציה, ש"ס תמצא עצמה, שוב, בקואליציה. "במידה ולבני תקים אכן ממשלה, ש"ס תהיה בפנים, ובתמורה לתשלום נמוך מאוד", אומר הגורם. והוא מוסיף: "ש"ס תרד מעץ הדרישות, שכן התקבלה שם הוראה מגבוה להיכנס לממשלה בכל מחיר. יש מינויים דחופים להשלים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד