י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"אין הבדל בין ברקת לפרוש"

מי שעקב אחר התקשורת החרדית, לא יכול שלא לזכור את הכותרות שסיפקו דוברים לוחמניים ב'דגל התורה' נגד ח"כ מאיר פרוש • כעת, כשמועמדותו היא עובדה, יצאנו לבדוק האם הצהרות המלחמה עדיין בתוקף

"אין לו סיכויים טובים להיבחר". פרוש בשוק מחנה יהודה. צילום: פיני רוזן
"אין לו סיכויים טובים להיבחר". פרוש בשוק מחנה יהודה. צילום: פיני רוזן




מי שעקב בשבועות האחרונים אחר כלי התקשורת החרדית, לא יכול היה שלא לזכור את הכותרות שסיפקו דוברים לוחמניים ב'דגל התורה', נגד ח"כ מאיר פרוש.

"נילחם עד חורמה במאיר פרוש, לא ניתן למועמדות להמריא. לא ייתכן שאיש שחרחר ריב ומדון יתמודד לראשות עיריית ירושלים" - היו חלק קטן מהביטויים שהנפיקו.

כעת לאחר שמועמדותו של מאיר פרוש כנציג החרדי היחידי היא עובדה קיימת, ולאחר פרסום ההסכם בין דגל התורה לאגודת ישראל, הלכנו לבדוק מה אומרים אותם עסקנים, והאם הצהרות המלחמה עדיין בתוקפם.

ח"כ אברהם רביץ, היה בין המתנגדים הראשיים למועמדות של פרוש לראשות העיר, ותקף לא פעם את מדיניות ההסכמים שהתפתחה בציבור החרדי על גבם של תושבים.

• ח"כ רביץ, המערכה הוכרעה. יש מועמד מוסכם על כולם. נחתם הסכם בין אגודת ישראל לדגל התורה. הפסדת?

"הוא מוסכם על כולם? אני לא יודע מאיפה אתה לוקח את ההגדרות הללו. אני לא חושב שליצמן יגיד לך שפרוש מועמד שלו. המציאות היא שיש מועמד אחד חרדי, ועכשיו צריך להתמודד עם הסיטואציה. לגבי ההסכם שנחתם, הרי זה לא סוד שאני תמכתי שראש העיר הנוכחי ימשיך בתפקידו, בפרט שעל פי הסקרים הוא היה מועמד יותר ריאלי, בעוד מאיר פרוש מפסיד בסקרים בהבדל מהותי שאי-אפשר לתלות אותו בטעות סטיסטית. כשמדברים על עתידה של ירושלים אין חשיבות להסכם כזה או אחר.

"אבל כיום שנוצר המצב שהוא המועמד מכח הסכם, והרב אלישיב, שרואה את המצב, החליט לתת אור ירוק לניהול מו"מ עם המועמד. גם אני התקשרתי בבוקר שלמחרת יום הכיפורים לאחל לו בהצלחה".

• אם אתה כל-כך נגד הסכמים, איך נתת שיחתמו בשנית הסכם המצלם את המצב הנוכחי גם לבחירות הבאות. הרי אם פרוש יצליח בתפקודו, גם אז יגידו שאין לכבד את ההסכם, לאור הטענות שהעלית בבחירות הנוכחיות. מה תגיד אז?

"אם מאיר פרוש יזכה בראשות העיר, ויצליח בניהולה, ובבחירות הבאות יהיה מצב שהוא מוביל בסקרים, לדעתי אין לכבד את ההסכם הנוכחי, ושימשיך לכהן בתפקידו. אבל מכיוון שעכשיו המצב הוא הפוך, ולפי המצב הנוכחי אין לו סיכויים טובים להיבחר, אני חשבתי, ואמרתי את דעתי בשער בת רבים, שיש להפר את ההסכם.

"בכל הסכם יש סעיף שנקרא גורם עליון. במקרה הנוכחי, שירושלים עומדת על הפרק, אסור היה לקחת ריזיקות. זה נקרא גורם עליון. היינו יכולים לשלם קנס על ביטול הסכם, אבל לצערי זה בכלל לא הגיע לשלב הזה".

• לדבריך, איך נתת בתור יו"ר סיעת 'דגל התורה' שגם בבחירות הנוכחיות יעשו הסכם?

"מה אני יכול לעשות? מחאה? מה אני, מאה שערים שעושה מחאות? הזמינו אותי לחתום על ההסכם ולא באתי, מכיוון שאני נגד הסכמים. הבעתי את דעתי ולא שמעו בקולי, ואולי בצדק. יש את הסניף המקומי שהחליט אחרת ממני, והוא קובע כאן. אם זה היה תלוי בי זה לא היה קורה".

שמוליק אלישיב עם סבא. מה שהרב יגידצילום: שמוליק אלישיב עם סבא. מה שהרב יגיד
שמוליק אלישיב עם סבא. מה שהרב יגיד


"קשה לראות את הרב תומך בו באופן גורף"

מי שפרץ לאחרונה לתודעה הציבורית, היה בחור צעיר מקרית ספר - שמוליק אלישיב, נינו של הגרי"ש אלישיב. אלישיב ג'וניור, פעיל ותיק ב'דגל התורה', הכריז בכל מקום כי ייאבק בכל כוחו נגד בחירתו של מאיר פרוש. גם באתר ב'בחדרי חרדים' התפרסם ראיון, בו תקף את מועמדותו של פרוש.

חזרנו אליו כדי לבדוק איך מתקדמים ההכנות לפתיחת מטה המאבק.

• שכרתם כבר מטות?

"תראה, כל מה שנלחמנו אז היה כדי שהוא לא יציג מועמדות, ושיהיה מועמד חרדי אחר. היום, אחרי שהוא המועמד החרדי היחיד, צריך לחשוב על הדברים מחדש, ולראות מה הרב (הגרי"ש אלישיב. ש.א) יגיד".

• אתה מעריך שהרב יתמוך בו?

"לא נראה לי, וגם אם כן אני לא יודע באיזו צורה זה יהיה. אני יודע שהרב אמר לח"כ משה גפני "שכמעט ואין הבדל בין ברקת לפרוש, מלבד שלזה יש זקן ולשני אין". אחרי כאלו התבטאויות, קשה לי לראות את הרב תומך בו באופן גורף.

"אבל יש להביא בחשבון שתי עובדות: א. בקונסטלציה הנוכחית הוא המועמד החרדי היחיד והוא בבחינת הרע במיעוטו. ב. אני מכיר את מאיר פרוש הרבה שנים, וגם עבדתי איתו ביחד, ואני יכול להגיד לך שהוא יודע את העבודה והוא עובד חזק מאוד, מה שיכול להביא בסופו של דבר תמיכה בו".

• נחתם הסכם בין הצדדים, זה כלום? זה לא בהוראת הרב אלישיב?

"ההסכם הוא על המועצה, ושהוא מועמד. מי אמר שנתמוך בו. אם הרב לא מוציא מכתב תמיכה, אלפים רבים לא ישימו את הפתק פרוש בקלפי. אם הייתי גר בירושלים, אין סיכוי שהייתי שם פרוש בקלפי, אלא אם כן הרב היה מורה בפירוש ואז לא היתה לי ברירה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד