כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מהיום: משלמים על מה שמדברים

החל מהיום שיחות בסלולר יחוייבו על פי שניה בלבד, ויבוטלו המסלולים המחייבים את הצרכנים בתשלום על 'זמן אוויר' שלא צרכו כלל. בנוסף: נכנס לתוקפו האיסור להעלות את התעריפים במהלך תקופת ההתחייבות

השר אריאל אטיאס. משלמים על מה שמדברים
השר אריאל אטיאס. משלמים על מה שמדברים


עד היום, כידוע, חברות הסלולר מציעות לקהל הרחב תוכניות חיוב בהן השיחות "מעוגלות כלפי מעלה" והצרכנים נאלצים לשלם עבור יחידות חיוב שלמות גם אם למעשה שוחחו רק מספר שניות.
כך לדוגמא, בתוכנית חיוב ביחידות של 12 שניות, שיחה באורך 13 שניות מחוייבת אוטומטית בשתי יחידות חיוב, כאליו היא נמשכה 24 שניות ולמעשה הצרכן נדרש לשלם גם על זמן שלא שוחח! אם השיחה ארכה רק שתי שניות, החיוב היה כאילו היא נמשכה 12 שניות, וכו'.

מעתה שיטת החיוב משתנה, ובמקום שכל דקת שיחה תחולק לחמישה מקטעים, בני 12 שניות כל אחד, היא תחולק ל-60 מקטעים, בני שניה אחת כל אחד.

בכדי לסבר את האוזן, ניקח לדוגמא מסלול ממוצע, בו הצרכן משלם 60 אג' לדקה (כלומר, אגורה לכל שניית זמן אוויר): במקום ששיחה באורך 13 שניות, תיחשב כאילו היא נמשכה 24 שניות ותחוייב ב 24 אגורות, מהיום היא תחוייב ב-13 שניות בלבד. דבר שיביא לחסכון של 45%! על אף שהתעריף נשאר ללא שינוי.

כזכור, עד לפני כשנה, המצב היה חמור עוד יותר, אז היו מסלולים בהם עוגלו השיחות לדקה שלמה, גם אם השיחה נמשכה רק שניה אחת. בעקבות הוראת שר התקשורת אריאל אטיאס, בוטלו מסלולי החיוב על פי דקה, ועתה נאסר על החברות לחייב גם על פי יחידות של 12 שניות.

מבדיקה שערך משרד התקשורת עלה כי תוכניות החיוב בהן מעוגלים המחירים כלפי מעלה (ואף פעם לא כלפי מטה...) לא רק שאינן מיטיבות עם המנויים, אלא גם התברר כי שיעור החיוב על שניות עליהן שילמו הלקוחות מבלי שצרכו אותן בפועל, הגיע בשנה שעברה עד ל- 40%. המשמעות היא כי מדובר כאן בנטל עודף על הצרכנים, הנאמד בעשרות מיליוני ₪ בשנה.

לאור כל זאת, כאמור, תיכנס לתוקפה היום, ה' בטבת תשס"ט, ההוראה החדשה, לפיה משך הזמן לחיוב יהיה על-פי יחידות של שנייה אחת, וכל שיחה תחוייב בהתאם למספר השניות שנצרכו בפועל.

בנוסף, היום נכנס לתוקף גם האיסור על חברות הסלולר להעלות תעריפים באמצע תקופת ההתחייבות.

כזכור, משרד התקשורת חייב את חברות הסלולר לקבוע תעריף אחיד מראש למשך כל תקופת ההתחייבות, ללא אפשרות להעלות תעריפים באמצע התקופה. בכך תימנע "ההפתעה" הלא נעימה שצרכנים רבים נתקלים בה, כאשר הם מגלים בחשבון החודשי כי חברת הסלולר העלתה את תעריף השיחות, מבלי שידעו על כך כלל.

מנתוני משרד התקשורת עולה כי רק בשנה האחרונה עלו תעריפי השיחות בטלפון הסלולרי בשיעור ממוצע של 10-12%, ולקוחות מסויימים נדהמו לגלות התייקרות של 30% בשנה!

המצב הוא אבסורדי, שכן החברות מעלות את המחירים במאות שקלים בשנה, ואילו הלקוחות אינם יכולים לעזוב בגלל "תקופת ההתחייבות".

הדבר משמעותי לכלל צרכני התקשורת בישראל, ובפרט למשפחות החרדיות, בהן יש מספר מכשירים סלולריים, ולכן הן מוציאות סכומים נכבדים מדי חודש בחודשו, בלאו הכי, מתוך מטרה לשמור על קשר עם כל בני המשפחה.

שר התקשורת אריאל אטיאס: "חוזה שמאפשר העלאת תעריפים באופן חד-צדדי, הוא לא סביר. חברות הסלולר מעלות את התעריפים מעת לעת, לפעמים אף מספר פעמים בשנה. הלקוחות הכבולים לחברה באמצעות הסכם "תקופת התחייבות", נותרים חסרי אונים ונאלצים לשלם הרבה יותר מהסכום עליו חתמו בתחילת ההתחייבות מול החברה".

צריך לזכור כי חברות הסלולר מייקרות את תעריפי השיחות לא בגלל שהן מושפעות ממחירי הנפט, התשומות או מהשינוי בשער הדולר (הגורמים למשל לעליית מחירי החשמל, הדלק או הנסיעה בתחבורה הציבורית), אלא רק מכיוון שהן מבקשות לדאוג לרווחיהן, לנוכח הצעדים הצרכניים בהם נוקט משרד התקשורת לרווחת הציבור.

עוד אמר השר אטיאס, כי ברגע שתוצע לציבור צרכני התקשורת תוכנית עם תעריף אחיד לאורך כל תקופת התחייבות, הרי שהדבר יגדיל את מידת השקיפות והבהירות, וכל צרכן יוכל להשוות תעריפים בקלות, ואף לעבור מחברה לחברה, אם יחפוץ בכך, הודות לחוק ניידות המספרים, שהנהיג משרד התקשורת לפני כשנה.

רפורמות אלו, עשויות, כאמור, לחסוך סכום ניכר למשפחה החרדית, המוציאה על תחום התקשורת אלפי שקלים בשנה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד