כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

"מי שלא מצביע ג' הוא לא חרדי" • ראיון

"אלה שיצביעו למפלגות שאינם מצייתים לגדולי הדור, אני לא מנהל איתם דיאלוג. אין מה לדבר איתם" • מנחם כרמל, מועמד מספר 7 ב'יהדות התורה', בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים'

מנחם כרמל. צילום: יצחק לב-ארי
מנחם כרמל. צילום: יצחק לב-ארי

"העיקר שנזכה לקדש שם שמיים", זהו המוטיב המרכזי בראיון שהעניק מנחם כרמל, נציגה השלישי של סיעת 'דגל התורה', לאתר 'בחדרי חרדים'. הראיון, שנערך דקות ספורות לאחר ישיבת המטה הראשונה של 'יהדות התורה', יש בו כדי ללמד על הקו אותו ינקטו מועמדי 'יהדות התורה' בתקופה שנותרה עד לבחירות הכלליות.

כרמל, איש עסקים מצליח, הוצנח לרשימת 'יהדות התורה', לאחר מאבק פנימי בתוך סיעת 'דגל התורה'. הנציג במקום השלישי של סיעת 'דגל התורה', עליו ישב עד כה בבטחה ראש עיריית מודיעין עלית, יעקב גוטרמן, הוחלף ועליו התיישב בביטחון מפתיע מנחם כרמל.

בראיון ראשון לאתר 'בחדרי חרדים' מספר כרמל על קשריו עם גדולי הדור, מתחמק באלגנטיות מהעיסוק במריבות הפנימיות, ומגדיר מחדש את אותם אלה שלא ישימו, ביום פקודה, את הפתק עם האות ג' בקלפי.

• בעקבות הטלטלה שעוברת הפוליטיקה החרדית - ההסברה צריכה להיות פנים-חרדית או שיש לפנות לקהלים חדשים, על מנת להשלים את הנסיגה הצפויה?

"תפקידנו הוא לקדש שם שמיים, והיהדות החרדית צריכה כמה שיותר נציגים, בשביל להרבות כבוד שמיים. לדעתי, ההסברה צריכה להיות בעיקר פנים-חרדית. אם כי הסברה בציבור החילוני יכולה להרבות כבוד שמיים, ויש לתת עליה את הדעת, אך לא להתמקד בה. אני רוצה להגיד לך באופן ברור: אלה שלא מצביעים 'יהדות התורה', למרות הוראת גדולי הדור, הם לא חרדים. אולי הם הולכים עם כיפה, וקוראים לעצמם חרדים. אבל אלו לא נקראים חרדים. חד משמעית. הציות חייב להיות אבסלוטי: 'אפילו שהוא אומר לך על ימין שהוא שמאל'. זהו סוד קיומנו. אם גדולי הדור יגידו להצביע מערך, זה מה שנעשה. מי שיפרשן את דברי גדולי הדור, מעמיד את המשך קיומנו בסכנה. אם מפרשים ניתן לפרשן אחר-כך פסוקים, ואחריתו מי ישורנה".

• כיצד יש לנהל את ההסברה לאור המרמור של הציבור?

"ההסברה תורכב משני חלקים. החלק הראשון, כפי שציינתי, הוא הציות העיוור שאנו מצווים לשמוע לגדולי הדור. והחלק השני יסביר לציבור את הנזק באי הצבעה. מי שלא יצביע עבור 'יהדות התורה' ישלם על כך במטבע קשה בשנים הקרובות. לפתע, לא יהיו הנחות ב'חדרים', בסמינרים נאלץ לשלם מחיר מלא ועוד גזירות שונות ומשונות.

"אין זה סוד שעברנו מלחמה קשה, והוצאותיה עצומות. המצב הכלכלי הקשה בלאו הכי, יחייב קיצוץ נרחב. אחרי מלחמה, הכי קל לקחת מהציבור החרדי, ואם לא תהיה נציגות חזקה שתעמוד בפרץ, זו תהיה בכיה לדורות. מי שלא מצביע, שופך את התינוק עם המים. המרמור של הציבורים השונים, יקבל התייחסות בהסברה של 'יהדות התורה'. לשם כך הוקם מטה מגזרים מיוחד. יש נציגים חדשים ואני מקווה שנציג לציבור רשימה עם כמה שפחות חיכוכים ומריבות".

• יש דיבורים על הקמת 'מטה כבוד התורה', שיילחם נגד הצבעה ל'יהדות התורה'. לטענתם, הרשימה הנוכחית אינה מקובלת על גדולי ישראל, וחלק מהנציגים אינם קשובים לגדולי הדור?

"אם גדולי הדור יורו להצביע עבור 'יהדות התורה', לא יהיה יהודי חרדי שיפרשן את הדברים וייאבק נגד ההוראה. מי שיעשה אחרת, הוא לא חרדי".

• בירושלים היו שפירשנו את דברי הגרי"ש אלישיב. הם לא חרדים?

"מהרגע שהגרי"ש הורה מה להצביע, נפסקו פעולות המחאה. ובסופו של דבר כולם הצביעו למאיר פרוש".

• הוצנחת למפלגה מבחוץ, עקפת מתמודד קיים. היו הרבה התנגדויות למינוי שלך, איך אתה מרגיש עם זה?

"אני לא מכיר כאלה נתונים. מה שאני כן מכיר, זה שפנו אלי לקבל עלי את התפקיד. השבתי: אני אף פעם לא מסרב לבקשת גדולי הדור. אני לא צריך את התפקיד הזה ולא רואה בו את ייעודי, אבל אני לא מסרב לבקשת גדולים. לא שמעתי שהיה מישהו שהתנגד למינוי שלי. כמובן, שהיו מספר מועמדים, והיה דיון בין גדולי ישראל על השמות. והחליטו לבחור בי".

ל'בחדרי חרדים' הגיעה עדות, שכרמל הגיע אמש (מוצ"ש) לביתו של אחד מראשי הישיבות בבני-ברק, לשם הביא מסמך, בו הוא מתחייב לפעול על-פי הוראות גדולי הדור, ולהתייעץ איתם בכל נושא. מוסר העדות, שהינו מקורב לראש הישיבה, הוסיף כי עד להגשת המסמך המדובר היה מרמור גדול על הצבתו של כרמל, וזאת מחמת השתייכותו לקבוצה מסוימת בישיבת פוניבז', שאינה אהודה על ראש הישיבה המדובר.

כרמל מכחיש את הדברים מכל וכל, ואומר: "אני בקשר עם כל גדולי הדור. לא הגשתי מסמך כזה. רוצים להפוך אותי לאחד שאינו קשוב לגדולי הדור? בשביל מה אני צריך לחתום על כזה מסמך? האם זה לא ברור מאליו שאציית ציות מוחלט לכל אשר יצוו אותי? זה הרי זכות לשמוע בקול גדולי הדור. משפחת כרמל לדורותיה נמצאים הראשונים בקלפי בכדי לקיים את הציווי. פעם אחת איחרתי קצת את ההצבעה, ואכלתי את עצמי על זה, איך לא הייתי הראשון".

• מה אתה עונה לאלה שלא רוצים להצביע ל'יהדות התורה' ויצביעו לש"ס, שעזרה לעולם הישיבות לא מעט בקדנציה האחרונה. ישנם אנשים שהיו בשר מבשרה של 'דגל התורה', שהיום עובדים למען ש"ס. איך אתה מתייחס אליהם?

"אלה שיצביעו למפלגות שאינם מצייתים לגדולי הדור, אני לא מנהל איתם דיאלוג. אין מה לדבר איתם. יש לי חברים שעובדים בשביל הליכוד, והם הולכים עם כיפה שחורה. אבל הם לא חרדים. יש הרבה מפלגות שדואגות היום לעולם התורה, אבל בלי 'יהדות התורה' אף אחד לא היה חושב על עולם הישיבות. אין מקום אחר שדואגים. מספיק לראות את הגראי"ל שטיינמן בגילו המופלג דואג לעולם הישיבות, איך זה עומד בראש מעיניו, בשביל להבין ש'יהדות התורה' דואגת לישיבות".

• מה תפקידך במטה לקראת הבחירות?

"לא חולקו תפקידים בכלל. כל הנציגים אחראים במשותף על כל הפעילות, נעבוד ביחד בכל הנושאים".

• אתה חושב שתכנס לכנסת?

"זה פרט שולי לחלוטין. אני לא עוסק בזה. אני לא עוסק בזה, מה שנקבע בראש השנה, זה מה שיקרה. אם היית אומר לי בערב ראש השנה שתראיין אותי כמועמד לכנסת, הייתי צוחק. אני לא רואה את זה כייעוד ואם לא אכנס אני אשתדל לעזור מבחוץ".

• באיזה נושאים תתמקד בכנסת אם תבחר?

"אני חושב שהבעיה המרכזית של הציבור החרדי היא הדיור. בדור ההורים, היו עוד עולים מאירופה שהיה להם מקורות הכנסה בכדי לחתן את ילדיהם. היום אברכים מחתנים את הילדים, ואי-אפשר לשאת המשא הכבד. בינתיים מחזיקים בנס, בבחינת 'ארץ הצבי', אבל חייבים להביא לזה פיתרון. מי שזוכר, בשנת תשמ"ט, 'דגל התורה' לא ביקשה ג'ובים או חוקים. היא ביקשה רק פיתרון לדיור. ומכח הבקשה נוסדו בית שמש, אלעד, רכס שועפט, ועוד. זה הנושא שאני רוצה לקדם לטובת כולם. וכמובן לדאוג להקטנת החיכוכים, ושמיעה לגדולי תורה באופן מוחלט. והעיקר שנזכה לקדש שם שמיים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 163 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד