ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"מנהיגי ש"ס לא מהגרעין הקשה של החרדים"

"אם ג' תימחק, ש"ס תכריח אותנו לקבל ילדים ל'חדרים'" • "הם רואים שיש בוחרים ממורמרים ומנסים לנגוס לנו. עולם התורה לא חשוב להם" • הרב מרדכי בלוי בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים'

הרב מרדכי בלוי. "לא יהיה יותר שלטון חד צדדי"
הרב מרדכי בלוי. "לא יהיה יותר שלטון חד צדדי"

השמועות בקרב עסקני 'דגל התורה' דיברו על כך שהפעם אין מטה מתנדבים. מי שאחראי ב-20 שנה האחרונות על מטה המתנדבים הוא הרב מרדכי בלוי. בלוי, שבימים כתיקונם, עומד בראש תנועת 'תודעה', מקבל זריקת מרץ מידי ערב בחירות, ומטה המתנדבים אותו הוא מנהל, הפך למיתולוגיה בקרב עסקניה של תנועת 'דגל התורה'. הפעם, אמרו הלשונות 'הטובות', הוא לא הולך לעבוד. כמו רבים הוא כועס על התנועה, על מה שקרה בירושלים, ו"על מה שנהיה מהתנועה".

בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים' אומר בלוי: "אין זה סוד, היו לי דילמות אם להקים את המטה. גם כעסתי על מספר דברים. לאחר שהתייעצתי עם גדולי ישראל והתחלתי לחשוב מהראש ולא מהבטן, החלטתי להקים את המטה".

• נחזור 20 שנה אחורה. איך אברך עם שטריימל מגיע לתנועת 'דגל התורה' הליטאית?

"אני בוגר ישיבת פוניבז'. המשפחה שלנו היא משפחה של 'הפרושים', מתלמידי הגאון. למרות שאני חתן של אדמו"ר ויש לי שני גיסים אדמו"רים, אני ליטאי לכל דבר. אבא שלי עוד היה איש צא"י, ואני הייתי ממקימי 'דגל התורה', הטלפון הראשון שהיה בעיתון' יתד נאמן' היה הטלפון בבית שלי".

• לפני שפתחת מטה, התייעצת עם גדולי הדור?

"כמובן. כמו כל דבר אני מתייעץ עם הגראי"ל שטיינמן שאמר לי: אין לנו ברירה. כמיעוט במדינה, שהזכויות שלנו עומדים על כרעי תרנגולת, חייבים להצביע. אצל חילוני, גם אם לא יצביע - זכויותיו מובטחות. אצלנו - זה להיות או לחדול. חייבים להתעלות מעל כל המרירות".

• איך תפנו לציבור הממורמר? מה תגידו לו?

"אני אומר לציבור: אל תצביעו בשביל האידשקייט. אחרי 60 שנה שקראו לכם לצאת לשם שמיים, הפעם אני אומר לכם, אל תצאו לשם שמיים. תצאו בשביל לדאוג לאינטרסים שלכם. בשביל להפחית את השכר לימוד ב'חדרים', בשביל לדאוג לדיור, ובשביל לדאוג לישיבות".

• הטיעון הזה לא שומט את הקרקע מתחת לרגלי סיעת 'יהדות התורה'? הרי בשביל לדאוג לאינטרסים ניתן להצביע גם לש"ס?

"בש"ס יש אנשים נחמדים וחביבים, שנשמעים לדעת גדולי התורה שלהם. אבל זה לא סוד שהם לא מהגרעין הקשה של הציבור החרדי, למרות שעכשיו הם מנסים לספר אחרת. עולם התורה לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם, בלשון המעטה. עכשיו הם מגיעים עם חוברת של פעילות שלהם למען עולם התורה. זה טקטיקה לנגוס לנו קולות, לא שזה באמת חשוב להם. הם רואים שיש אצלינו קהל ממורמר ומנסים לקחת קולות. זה הסיפור".

• אתה מכחיש את הפעילות של ש"ס למען עולם התורה בשנים האחרונות?

"זה נכון שהם עשו. אבל בלי שנציגי 'יהדות התורה' עמדו מעליהם עם פטיש של חמש ק"ג על הראש הם לא עשו כלום. מעולם הם לא עשו דברים לבד. מה שהם עשו זה בשיתוף פעולה עם 'יהדות התורה'. המרכיבים של 'יהדות התורה' הן מפלגות שמנוהלות על-ידי גדולי הדור, שבמשך שנים מסרו את נפשם למען עולם התורה. ש"ס לא יודעים איך לדאוג לזה. יתירה מכך, אני אתן לך דוגמה. אם 'יהדות התורה' נמחקת מהמפה, ונשארים רק נציגי ש"ס, אפילו שהם ידאגו לעולם התורה. הם יהיו הבעלי בתים. הם יוכלו לכוף אותנו להכניס את הילדים שלהם למוסדות שלנו, חייבים כח פוליטי".

• הנושא הזה כאוב מאוד. למה אתה, חתן של אדמו"ר, מרגיש בשר מבשרו של הציבור הליטאי מכיוון שלמדת במוסדות ליטאיים, וספרדים שלמדו במוסדות אשכנזיים לא מקבלים את ילדיהם?

"ש"ס, עם 12 מנדטים, יכולה להקים מוסדות פאר ככל העולה על רוחה. היא יכולה לרצף את כל הישיבות עם שיש. למה הם צריכים לבוא דווקא אלינו? ויותר מכך, מי שסגנון החיים שלו דומה לסגנון החיים הליטאיים, מתקבל. יש לי המון חברים בני תורה ספרדים שלומדים במוסדות אשכנזיים. אבל אין ספק שהנושא הזה הוא כאוב מאוד. אבל הכל נמצא בידי גדולי הדור שכך החליטו. יש שינויים בין העדות שאינם ניתנים לגישור".

• יש שיטענו שהם לא רוצים להצביע למפלגה שעושה חילול ה', מפלגה מסוכסכת ומפולגת. מה אתה עונה להם?

"אני עונה להם שני דברים: א. לא שופכים את התינוק עם המים, בגלל כעס רגעי לא גורמים נזק וחורבן. ב. כל ההתנהלות שלנו בעולם היא בהוראת גדולי הדור. בלי זה איך נחנך את ילדינו? וגדולי הדור הם שהורו לנו להתיישב סביב שולחן אחד וללכת באחדות וכך אנחנו עושים. מי שחושב להצביע לסיעת ש"ס בגלל הכעס - עושה טעות, הרי רוב המצביעים שלהם הם לא חרדים, והנושאים שמעניינים אותם הם לא נושאים חרדים מטבע הדברים".

• גם אחרי שגדולי ישראל הורו לשבת באחדות, האחדות נראית רחוקה מאוד. די לראות בשבועות האחרונים את המלחמה על התפקידים, על משרדי הפרסום, ועל כל דבר שזז?

"זה לא מדויק. היה את המלחמה שבזמנה לא יכלו לדבר. מיד לאחר מכן התיישבו לדבר. במפלגה יש מספר אנשים עם דעות שונות. זה לא דומה לסיעת ש"ס שם יש בעל הבית אחד, וכולם בעדר. יש מגוון דעות ולוקח זמן להחליט. זה נכון שיש בעיות בשלום בית, אבל לא מפרקים בית בגלל בעיות כאלה ואחרות. עובדים על שיפור היחסים".

• נציגי הציבור יקבלו את הרושם שהם יכולים לעשות ככל אשר עולה על רוחם ואין עונש?

"אני בטוח שהדברים השתנו. כל הפוליטיקאים הבינו את הלקח, ומהיום אין שלטון חד צדדי, ושלטון בכח. הגיעו למסקנה שזה פשוט לא עובד. הלקח שנלמד הוא לפעול בשוויוניות. ועם המסר הזה נגיע לבחירות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 196 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד