י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מה מסתתר באוכל? לא רק ל'חסידי' תזונה נכונה

מה באמת מסתתר מאחורי מרכיבי המזון דוגמת E110 E102 ודומיהם? עד כמה הם מסוכנים לגופינו? ואילו מסקנות אנחנו צריכים להסיק מכך? על שאלות אלו ועוד עונה ד"ר יעל טוקצ'ינסקי

מה מסתתר באוכל? לא רק ל'חסידי' תזונה נכונה



האוכל שאנו אוכלים היום שונה מהותית מהאוכל שאכלו אבותינו ז"ל. ולא מדובר רק במזונות שאבותינו לא הכירו ושנהיו מובנים מאליהם עבורנו, כמו תפוח אדמה, למשל, עגבנייה או פלפל שחור.

כרגע אני גם לא מדברת על שיטות עיבוד של אוכל שלא היו מוכרות קודם ושהורסות את המזון והופכות אותו מחיוני להרסני כמו, למשל, מיקרוגל.

כרגע אני מדברת על תוספי טעם, ריח וחומרים מעצבים ומשמרים למיניהם שמוסיפים לאוכל. הוספת חומרי טעם, ריח וחומרים אחרים למזון הפכה לחלק בלתי נפרד מתעשיית המזון. חלק מהחומרים הללו טבעיים ומוכרים לגוף, אבל תהליך ייצורם מסובך וקשה ומייקר את המוצר. לכן רוב התוספים מלאכותיים, זרים לגוף ומזיקים לו במידה זו או אחרת ואף יכולים להיות מסוכנים לאדם.

היום איש כבר לא יגיד שמדובר בהיסטריה של חסידי תזונה נכונה: מחקרים רבים מוכיחים את הטענה. כשילד עונה או מתנהג יפה בגן, והגננת מעודדת אותו בממתק מקובל – יחד עם הממתק ילד מקבל צבעי מאכל שמעודדים צמיחה של תאי סרטן, התפתחות בעיות קשב וריכוז, אלרגיות למיניהן, מחלישים את המערכת החיסונית ופוגעים באיכות השינה.

חומרים משמרים הנמצאים במזון לא רק מאריכים את חיי המדף של המוצרים אלא גם הורגים את החיידקים החיוניים שנמצאים בגופנו, פוגעים בכך בפלורה הנורמאלית של הגוף ובכך גורמים לכל הבעיות שנובעות מהפרת האיזון המיקרוביולוגי בגוף.

לכל תוסף יש קוד

חלק מהתוספים (למשל, 234E) המיועדים להארכת חיי המדף גורמים לעמידות לתכשירים אנטיביוטיים. זאת אומרת שאם ח"ו תחלו ותצטרכו לקחת אנטיביוטיקה – היא לא תעזור לכם!
חלק מהתוספים פוגעים בספיגת המזינים מהמזון. למשל, 200E מונע ספיגה של ויטמין 12B. הנזק שחומרים המוספים למזונינו גורמים לאדם נרחב ומגוון מאד. לפניכם מספר קטן של דוגמאות:

חומר E102, הידוע גם בשם Tartazine, הנמצא בשימוש נרחב בתעשיית המשקאות הקלים והממתקים, עלול לגרום לאסתמה, גרד במקומות מוצנעים, אלרגיות למיניהן, חולשה, גלי חום, ראייה מטושטשת, התנהגות לא נורמטיבית, איבוד כמויות גדולות של אבץ דרך השתן והיפראקטיביות.

חומר הצבע E110 הנקרא גם sunset yellow, הנמצא בממתקים, קרטיבים וביסקוויטים, פוגע בכליות ובבלוטת האדרנל, ולפי מחקרים על בעלי חיים – גם מעודד תהליכים סרטניים.

E127, המכונה erythrosine ונמצא בעיקר בממתקים גורם להיפראקטיביות.

211E המכונה Sodium benzoate נמצא בשימורי בשר ודגים, במשקאות קלים –מוגזים ולא מוגזים, מיונז וקטשופ. חומר זה מחמיר את מצבם של עד 40% של אנשים הסובלים מאלרגיות. הוא גם מסוכן לאנשים הרגישים לאספירין. בנוסף לכך, בשנת 1999 פרופ' פיפר (Peter Piper) מאוניברסיטת שפפילד בבריטניה מצא, שחומר זה פוגע במיטוכונדריה (חלק של התא) וגורם לחוסר תיפקודה. יש לציין שכבר היום אנחנו יודעים על רשימה שלמה של מחלות קשות הקשורות לחוסר תיפקוד זה, ביניהן: מחלת הפרקינסון, מחלות נוירודגנרטיביות שונות ושחמת הכבד. בנוסף, נמצא גם קשר בין תיפקוד המיטוכונדריות להזדקנות הגוף.

סולפיטים, E220-E227, הנמצאים בעיקר בפירות יבשים, מיצי פירות תעשייתיים, סירופים, קינוחים המבוססים על פירות, משקאות אלכוהול ועוגיות, עלול לגרום לאלרגיות שונות ולאסתמה.

בבשר נמצאים ניטרטים וניטריטים (E249-E252). ניסויים על ניטרטים נעשו גם על בעלי חיים וגם על בני אדם. הם נמצאו כגורמים לכאבי ראש ובנוסף גם גורמים ל שינויים בחומר הגנטי. במילים אחרות – למומים מולדים שונים.

Monosodium glutamate - MSG כנראה הכי מוכר לציבור הרחב בין כל סוגי החומרים שמוסיפים למזון. המודעות לחומר זה גבוהה מאשר לחומרים אחרים, כך שעל השלט במסעדות מסויימות ועל תוויות של מזונות מסויימים מציינים "ללא תוספת מונוסודיום גלוטמאט". ובכל זאת, חומר זה עדיין נמצא בשימוש נרחב בתור משפר טעם בכל מיני אבקות מרק, אוכל מהיר, נקניקים תעשייתיים, שימורים, חטיפים ורטבים מוכנים. השימוש ב-MSG הוא כל-כך נרחב, שמכנים אותו "הטעם החמישי". MSG בקלות מגיע מזרם הדם למוח ומשפיע עליו ישירות. הוא עלול לגרום להתקפי אפילפסיה, גלי חום, כאבים בחזה, התקפי מיגרנה, משפיע על התאבון ומפר את האיזון של חילוף החומרים של השומן. יש המקשרים צריכה קבועה של MSG עם מחלת הפרקינסון, מחלת האלצהיימר, סרטן, אפילפסיה ומחלות קיבה. אצל עכברים גרם ה-MSG לעיוורון כתוצאה מפגיעה ברשתית. יתכן שהוא פוגע בצורה זו או אחרת גם בראיית האדם. נמצא שאנשים שמזונם עשיר ב-MSG סובלים מחולשת שרירים, כאבי ראש תמידיים, דופק מהיר, השמנה והתנשמות. החומר גם מחמיר גלי חום אצל נשים בגיל המעבר וכן תסמינים שונים של תסמונת קדם-ווסתית אצל נשים הסובלות מהתסמונת.

ה-MSG רעיל במיוחד לעוברים ולתינוקות. מדובר בחומר ממכר, שמטרתו העיקרית כתוסף במזון היא לגרום התמכרות לסוג זה של מזון. למרות רעילותו לילדים הרבה פעמים מוסיפים אותו למזון תינוקות. תינוקות וילדים שאכלו מזון כזה מתחילים לסרב לאכול אוכל ביתי ולדרוש אוכל מוכן (מכיל MSG!). הורים רבים נשברים ומתוך רצון שהילד "יאכל לפחות משהו" נותנים לו מזונות עשירים ב-MSG ותוספים רעילים אחרים שגורמים להם בעיות ראייה, בעיות קשב וריכוז, בעיות התנהגות ומחלות שונות (שלא לדבר על עצם ההתמכרות לדברים מזיקים). ילדים אלה לא מקבלים את המזינים הדרושים להם, כי הם פשוט לא נמצאים במזון מסוג זה, הם גם מקבלים "קלוריות ריקות" בשפע ובכך כבר מגיל הרך מפירים להם את חילוף החומרים של הגוף. ואל תגידו: "טוב, נו, כמה כבר הוא אוכל מזה?". מספיק שהוא אוכל – לדברים הללו יש נזק מצטבר.

E230 ,Diphenyl, המשמש בחקלאות, על מנת למנוע התפתחות של פטריות על גבי הפירות, נמצא כגורם לדימומים פנימיים אצל בעלי חיים. לא נבדק על בני אדם, והשפעתו על האדם לא ידועה.

כמובן, הרשימה היא חלקית ביותר, אנחנו מדברים על מאת תוספים שונים, כאשר תעשיית התוספים הללו משגשגת וממשיכה ליצור סוגים שונים נוספים כל יום.

אם תסתכלו על התוויות, תראו שבדרך כלל במוצרים יש לא תוסף אחד אלא רשימה שלימה של תוספים. כאן לא מדובר רק על הנזק המצטבר של חומרים שונים, אלא גם על האינטראקציה בין התוספים. תוספים שונים מתקשרים אחד עם השני ולפעמים גם עם החומרים הטבעיים שבמוצר תוך כדי יצירת חומרים שונים חדשים שהשפעתם על הגוף לא ידועה. דוגמא פשוטה לדבר: תוסף צבע נפוץ במוצרי בשר (נקניקים ונקניקיות למשל) E250. חומר זה מתקשר לאמינים הנמצאים במוצרי חקלאות מודרנית (לא אורגנית) תוך כדי יצירת חומר חדש – ניטרוזאמין. חומר זה ידוע כחומר מסרטן חזק, הידוע כאחד הגורמים לסרטן הקיבה. ניטריטים מתקשרים גם להמוגלובין של הדם תוך כדי יצירת מט-המוגלובין שלא מסוגל לקשור את החמצן ולהעביר אותו בדם. לכן אצל אדם שצורך הרבה ניטריטים תכף רואים מחסור חמצן בתאי הגוף. הוא גם יתלונן על התנשמות ודופק מהיר.

עוד דוגמא קטנה - Sodium Benzoate (211E), הנמצא במשקאות מוגזים מתחבר לויטמין C והופך לבנזול – חומר רעיל הפוגע במערכת החיסון ובתהליכי יצירת הדם. בעיה נוספת עם כל התוספים האלו היא היכולת שלהם להיאגר בגוף, ליצור נזק מצטבר ולהעמיס על הכבד.

אז מה המסקנה?

- לאכול אוכל ביתי. לוותר על אוכל מהיר ומזונות מעובדים למיניהם

- להשתמש כמה שפחות בשימורים, מומלץ שימוש בשימורים לא יותר מפעם בחודש

- לשים לב לתוויות המוצרים, ולהשתדל לא לקנות מוצרים עם יותר מ-3 תוספים (שימו לב: עם עליית המודעות בציבור לפעמים מציינים אותם לא במספר E, אלא בשמם המלא. למשל, במקום 250E תוכלו לראות מילים יפות כמו "נתרום ניטראט" או "סודיום ניטראט" – זה אותו חומר עצמו!)

- לא לצרוך משקאות קלים, מוגזים או לא, נקניקים ונקניקיות, ממתקים וכדו', לפחות לא לצרוך סוג זה של מזונות יותר מפעם בחודש

- להיזהר ממזון עם משך חיי-מדף ארוכים בצורה בלתי טבעית או עם צבע חזק כאילו שהוא התחפש לכבוד פורים

- לא לאכול אבקות מרק, רטבים מוכנים, מזונות מסיסים (מנות חמות, מרקים מהירים וכדו')

- להשתדל במידת האפשר לאכול מזון "אורגני"

עם חלוף הזמן יש יותר ויותר אנשים שסובלים מעייפות כרונית, מחלות עונתיות, בעיות בכל מערכות הגוף, מחלות כרוניות, כאבים, בעיות פוריות, השמנה... אחת הסיבות העיקריות לכך היא תזונה לא נכונה. יש דברים שאין בידינו לשנות. אנחנו לא יכולים לבחור, למשל, לא לנשום, כי האוויר מזוהם. לא תמיד אנחנו יכולים לבחור מקום וסביבת מגורים. אבל יש גם דברים בהם עדיין יש לנו את חופש הבחירה. אוכל ביתי – או ג'אנק פוד, אוכל בריא – או אוכל מזיק? – את זה בידיכם לבחור.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-8450103

קישורים:
אתר הבית
יעל טוקצ'ינסקי תוספי מזון אוכל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד