ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

עוגן בחוק: איסור סיוע לשבחי"ם

לאחר 16 שנה בהם הוארך באמצעות הוראת שעה, אושר סופית החוק האוסר על סיוע להעסיק, להלין או להסיע שבחי"ם • "מדובר בפלטפורמה לטרור"

שבחי"ם בבני ברק. צילום ארכיון
שבחי"ם בבני ברק. צילום ארכיון

מליאת הכנסת אישרה היום (ב) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שהייה שלא כדין שהגישה הממשלה. ההצעה נדונה בוועדת הפנים והגנת הסביבה.

הוראת השעה אוסרת על העסקה, הלנה והסעה של שוהים בלתי חוקיים מהשטחים ברחבי ישראל, ומטרתה להקשות על מפגעים פוטנציאליים לשהות בישראל. הוראת השעה נחקקה לפני כ-16 שנה, והכנסת האריכה את תוקפה מדי שנה או שנתיים.

הצעת החוק שאושרה סופית, תהפוך את ההסדרים הקבועים בחוק שעניינם, בין השאר, קביעת עבירות על סיוע באמצעות העסקה, הלנה והסעה של תושבי אזור יהודה, שומרון וחבל עזה הנכנסים לישראל שלא כדין, מהוראת שעה להוראה קבועה. עם זאת, ההוראות בדבר איסור הסעת שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) בנסיבות שאינן מחמירות ובדבר סמכות נהגי מוניות לדרוש מסמכים יוותרו כהוראת שעה לשנתיים.

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הציג את הצעת החוק שנדונה בוועדה ואמר: "בשנים האחרונות השתכללה מאוד תופעת הסיוע לתושבים זרים, בעיקר בתחום ההסעה, אם על ידי מסיעים בודדים ואם על ידי רשתות הסעות מאורגנות שכל מטרתן היא הכנסת התושב הזר לישראל ללא אישור למטרת רווח כלכלי.

"ההתקדמות בבניית גדר ההפרדה העלתה את מחירי ההסעה של התושבים הזרים וכן מביאה למגמה של שהייה יותר ארוכה ורציפה בשטחי ישראל, זאת בסיוע מעסיקים ומלינים יעודיים בשכר. בשל העובדה כי המצב הביטחוני שהביא לחקיקת החוק עומד בעינו ולא נראה כי צפוי שינוי בעתיד הקרוב, סברה הממשלה כי יש להפוך את ההסדרים הקבועים בחוק מהוראת שעה להוראת קבע".

כהן הוסיף: "בכל הנוגע לעבירות ההלנה וההעסקה של שוהים בלתי חוקיים, הייתה בוועדה הסכמה רחבה בדבר עיגונן כהוראת קבע. סביב עבירת ההסעה התעוררה, כבעבר, מחלוקת. האיסור על הסעת שוהים בלתי חוקיים כרוך בדילמה לא פשוטה, שעלתה בוועדה בכל פעם שנדונה הארכת הוראת השעה. מחד גיסא, ההסעה היא נדבך מרכזי עבור השוהים הבלתי חוקיים, ומהווה – בין אם במודע ובין אם לאו – פלטפורמה לטרור. מאידך גיסא, הוראות החוק מטילות נטל כבד מאוד על נהגי מוניות תמימים, שעליהם מוטלת חובה לבדוק את זהותם של הנוסעים ואת חוקיות שהייתם בישראל. במהלך השנים נעשו מאמצים לצמצם את הפגיעה בעבודתם ופרנסתם של נהגי המוניות ומנגד להחמיר עם אלו המסייעים במודע ומבחירה בהסעתם, העסקתם והלנתם של שוהים בלתי חוקיים".

לדברי כהן, "גם בדיונים שנערכו בוועדה השנה, נעשו ניסיונות לאזן בין צרכי הביטחון לבין עבודתם הסדירה של נהגי המוניות. בסופו של דבר, החליטה הוועדה להותיר את עבירת ההסעה שלא כדין בנסיבות שאינן מחמירות, כהוראת שעה לשנתיים, כמו גם את ההוראה המסמיכה את נהגי המוניות לדרוש מנוסע מסמכים לפיהם הוא נכנס לישראל ושוהה בה כדין. בצד זאת, קיבלה הוועדה את הצעת הממשלה באשר לעבירות הסעה בנסיבות מחמירות המפורטות בחוק, ובאשר לעבירות הלנה והעסקה של שוהים בלתי חוקיים, ומוצע בהצעת חוק זו לעגנן כהוראת קבע".

34 ח"כים תמכו בחוק ו-8 התנגדו לו.
אמנון כהן חוק סיוע שבחים איסור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד